Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af azrael
#7950
Grunden til at jeg anbefalede Panasonic fremfor Pioneer er såmænd prisen. Modellen TH-42PV60E, som er næsten identisk, kan faktisk fås endnu lidt billigere. Ellers er der *intet* i vejen for at nuppe Pioneer, hvis det godt må koste et par tusinde ekstra. Tværtimod... :)

Og, ja, det var et rigtigt fedt spil... :)
Af Kief
#7965
xenon skrev:jeg har heletiden læst tråden somom din ven gerne vil ha et tv her og nu - men hvis han gider vente lidt vil jeg anbefale ham at gøre det... full-HD opløsningen er 1920x1080p og selvom den opløsning først kommer til at blive sendt på danske kanaler i - hmmm jeg tror det er 2009 - så ville jeg ville jeg vente til der kommer et sådan tv til en rimelig pris - for den standard (1920x1080p) kommer til at være det bedste man kan få i mange mange år frem (er jeg fuldkommen overbevist om). det udsagn baserer jeg på man ikke vil kunne se forskel på 1920x1080 og højere opløsninger - ihvertfald så længe vi snakker op til 40" vil jeg mene - og sikekrt også en del længere op...

hvis nogen har indvendinger imod mine udsagn må de meget gerne rette mig og begrunde deres rettelser...
Det er ikke helt korrekt, der findes 2 standarder pt, 720p og 1080p (den du referer til)

Den opløsning som sendes omkring 2009 er ikke 1080p men derimod 720p. (altså den opløsning som "HD-ready" tv har i dag)

Der er ingen tvivl om at tv en dag vil nå op på den højere opløsning, men pt er det kun bestemt at 720p skal sendes i EU.

En hel anden ting er anvendelsesmuligheden af et fuldt hd panel. Jeg har ikke set 2 tv med hver især HD materiale på 720p og 1080p - men krittikere af at købe Full HD tv mener at den "menige" seer ikke kan se forskel på de 2 opløsninger (da den forrige også er høj og detaljeret)

Men vil også mene at der ingen grund er til at betale mere for full HD hvis man kan leve med mindre. (evt købe et billigt 32" tv som Toshiba'en og så overleve med det indtil vi nærmer os 2009)

Om man vil have plasma eller LCD er en religions-sag.
Af Kief
#7966
Superfly skrev:Direktøren har også fundet et tilbud der lyder af spar 13.500,-
Det er en AlfaView DeLuxe LCD HD TV 40" (de fåes hos diverse AlfaView forretninger til 13.495,-). Er der nogen der har viden om dette mærke og vil jeg blive glad for en kommentar?


Mange tak for interessen, cool regards,
Superfly
Alfaview er bestemt ikke noget folk taler godt om og personligt ville jeg holde mig væk fra dem, selv om de bestemt har et flot design med alu rammen.

Problemet er at hvis du køber et "billigt" 40" fjernsyn, så vil pixelleringerne være endnu mere iøjenfaldende end de er ved 32" - så derfor skal man være ekstra meget opmærksom. 40" Samsung M71 skulle eftersigende være et interessant bekendtskab men har ikke set denne endnu.

Hvis Direktøren SKAL have et stort tv - så er det nok plasma, da han får mest for pengene, men ellers bør han måske overveje at leve med 32" indtil 2009 og så købe sit store tv der... så kan han gemme 10k til den tid :)
Af obdrup
#7978
"Spørgsmålet er om det skal være den Panasonic eller den Pioneer model som står beskrevet i posten højere oppe. Det er dem jeg mener ser mest interessante ud, men kan ikke begrunde et valg for den ene eller den anden endnu. "


Lige en lille detalje vedr. valget mellem Pioneer og Panasonic: Panasonic har 2 stk HDMI-stik og Pioneer har kun 1 stik.

Morten Obdrup
Af Superfly
#8156
Hej Gruppe,

Jeg vil gerne takke for den meget fine information der er kommet frem her i denne tråd. I er sq dygtige!
Denne slags vidensdeling er jo intet mindre end fænomenal. Tænk lige over hvor slagkraftig og magtfuld sådan et community egentlig er.. Flot arbejde Flatpanels.dk

Cool regards.
Af Gabba
#8173
Superfly,

I en direkte sammenligning mellem Pioneer 43'' plasma (modellen er underordnet, for det er samme panel - kun digital tuner og andre specialiteter er forskellige) og Philips 37''9830 med 720p HD signal, var Pioneer klart bedst efter min mening! Pioneer har kun 1024 pixels i bredden og kunne derfor ikke vise signalet i alle detaljer, men de reducerede detaljer kunne kan ikke se på afstande over 2½ m. Til gengæld var der meget mere liv og "glød" i farverne fra plasmaet, og selvom det er svært at beskrive, var det meget tydeligt at se. Dertil kommer, at plasmateknologien er mere "tilgivende" overfor støj i billedet, såvel analog som digital, end LCD, der har tendens til at fremhæve fejlene efter min mening.

Desuden er Pioneer apparatet langt flottere end de fleste konkurrenter.

Ulempen ved plasma er primært at det ikke er så velegnet til at vise pc-billeder, samt burn-in. Effektforbruget er kun marginalt højere pr. kvadratmeter end de store LCD.

Går man ikke målrettet efter hard-core specifikationer, eller at anvende skærmen til computeren i udstrakt grad, så mener jeg plasma er et bedre kompromis.