Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andersen
#798
Jeg har et problem... Skal købe et 32" til stuen primært til alm. TV-kigning (og børne-DVD´er...) og er kommet i et dilemma. Jeg synes uden tvivl at Loewe Xelos er det flotteste der endnu er lavet - og så kan det fås i sort :) Skidtet skal jo stå midt i stuen - så jeg kommer ikke uden om at designet betyder en hel del...

Men design er jo ikke alt...

Sonys nye V-serie (KLVV 32 A 10) har også et OK design - uden at være banebrydende. Umiddelbart viser den flotte billeder.

Philips 32 PF 9966 har jeg også set - kedeligt ordinært design - corny lyseffekter, men irriterende godt billede...

Samsung LE-32M61B har jeg ikke haft mulighed for at teste i virkeligheden - men udseendet ser OK ud på billeder.

Design skal jeg nok lade være med at starte en diskussion omkring. Så mit spørgsmål er: Er der rent tekniske grunde til at Loewen bør tabe til de andre? Er den teknologisk bagud - er panelerne sidste års model?

Jeg HAR prøvet at gå fra forretning til forretning og sammenligne - men helt ærligt så synes jeg sgu´ det er svært at se (og huske) forskellene. Nogle kanaler er gode - andre dårlige. HDTV og DVD ser besnærende ud på alle skærme...

Prisen bliver ikke det afgørende i valget. Om den koster 18.000 eller 21.000 gør ikke udslaget for mig. Findes der en kombination af godt design og god kvalitet - så betaler jeg gerne... Så: hvis jeg vil smide om mig med penge - er Loewe så det værste at bruge dem på?

Lad mig høre fra alle Jer kloge hoveder...
Af andersen
#801
Er der måske bare en der ved hvilket panel Loewe Xelos er baseret på - det burde vel kunne give mig et fingerpeg om modellen er helt forældet..?? Eller har jeg misforstået det?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#802
Hej og velkommen til forummet andersen.

Det er ikke som sådan forældet og panelerne i Tv er ikke altid nye. Med billedforbedringsteknologier og lignende, kan man faktisk holde dem i live i lang tid. Tag f.eks. bare nogle af LG.Philips S-IPS paneler. De er snart halvandet år eller måske to år gamle og bruges stadig i mange skærme.

Billedkvaliteten på Loewes Xelos Tv er flere gange sammenlignet med billedkvaliteten på Samsungs tidligere modeller - altså dem i 51 serien - og betragtes endda marginalt bedre på nogle punkter eller med specielle input.
Design ville jeg også selv lægge en hel del i, hvis jeg skulle have et Tv til stuen nu, men billedkvaliteten skal naturligvis også følge med. Her synes jeg Loewe går mod en retning, som ligner lidt den for B&O uden at sige, at de nødvendigvis er på det samme stadie.
Men man kan hvert fald se at designet betyder utrolig meget.

Philips 32pf9966 erstattes snart af den stort set identiske 9967D, som har en DVB-T tuner indbygget. Billedet er godt, men ikke helt på højde med de bedste Tv i klassen og Philips har jo også deres top serie, kaldet 9830, hvor 32 tommer modellen hedder 32pf9830.
Designmæssigt er det også, efter min smag, flottere, men det koster også en del mere.

Samsungs LE-32M61B er også yderst interessant. Dens storebror i 40 tommer har allerede fået ros for billedkvaliteten. Rent billedmæssigt ligger den nok omkring samme bølgelængde, som den Sony model du nævner. Begge skærme er baseret på paneler fra Samsung og Sonys S-LCD fabrik - de såkaldte S-PVA paneler.

Jeg synes ikke Loewe er et dårligt valg. Du betaler nok lidt ekstra for de punkter, som Loewe lægger vægt på, men får nu et fint Tv. Bare fordi det måske har været på markedet lidt længere er jo ikke alt afgørende. Det vigtigste er blot, at du er tilfreds med billedkvaliteten. Hvis den kan efterleve dine krav både for SD, DVD og HD signaler, så synes jeg ikek der skulle være noget i vejen for at købe dét Tv.

Hvis du stadig er i tvivl, synes jeg, at du bør tage 32pf9830 med i betragtningen, eller hvert fald skifte den ud med 32pf9966. Derudover virker både Sonyen og Samsungen, som et godt bud, og det gør Loewe'en også. Du har hvert fald fat i nogle af de LCD modeller, som leverer et rigtig godt billede til en fornuftig pris.