Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThomasC
#7604
Hey

Ligesom alle andre skal jeg have fat i et nyt fjernsyn. De "rigtige" Informationer om de forskellige fjernsyn er mildest talt svære at få fat i, tests er praktisk talt ikke eksisterende og blandingen af alt for mange producenter, for mange forældede modeller på markedet samt modeller fra samme producent, som nærmest ikke er forskellige, gør valget noget nært umuligt.

Egentlig havde jeg planlagt noget 37/40" LCD, men efter alt for megen læsning og Taenk's test, er jeg åben for plasma - foretrækker dog LCD, forudsat der er et par modeller der er konkurrencedygtige på den front.

For lige at få de personlige præferencer og forbrug på plads:

- 37/40" LCD eller Plasma (hverken større eller mindre)
- Brug: Alm. TV, DVD-Film, Computer-medier (INGEN computer spil eller konsoller whatsoever)
- Pris: 12-18k (det koster det skidtet koster, og er det 19k går det også)
- Stik til computeren (helst S-Video da jeg har et sådan kabel af en god kvalitet) - jeg har ingen HTPC planer.
- Billedkvaliteten skal primært være i top med henblik på alm. TV (de næste 1-2 år er det højst sandsynligt analogt) samt DVD-afpilleren. Billede kvaliteten i forhold til computeren er ikke vildt vigtig.

CRT ville nemt kunne løse ovenstående, måske på nær størrelsen, men det er ikke en mulighed grundet strømforbrug, de designmæssige muligheder og problemer med HIFI-anlæg/højtalere - AFAIK er selve plasma/LCD panelet ikke påvirket af magnetisme, men er indmaden følsom overfor dette?

En af de muligheder jeg er lidt spændt på, er Samsung's nye N serie. En sådan model kunne godt lyde som et fantastisk godt alternativ til en plasma skærm, eller i det mindste som en serie, der gør plasma'ns fordele på kontrast området mindre og stadig beholder LCD'ens gode egenskaber.

N serien er vist ret ny, så der er nok ikke så mange der har den, men kunne det ikke være et godt alternativ til Pioneer LCD og Panasonic Plasma (eller var det omvendt?) skærme i anbefaler i stort set samtlige tråde?

SHG har tilføjet dem til deres liste, om end modelnavnene ikke rigtig passer med Samsung.com. Anyway her er udgangspunktet:

- SHG.dk/LE-40N71B (det er et popup vindue)

Samsung.com link til LCD modellerne og herunder de nye N modeller: Samsung.com/LCD

På forhånd tak
Thomas
Brugeravatar
Af azrael
#7607
Det link til Samsung.com viser de amerikanske modeller (som både er bedre og billigere end de europæiske).

Mht. SHG, så har jeg på fornemmeren, at de har lavet en lille fejltagelse. De har godt nok også allerede et M71 stående i deres prisliste, men specs på dette og "N71" ser ud til at være identiske.

Der har været nævnt noget om en N91 eller M91 på et tidspunkt, der skulle være en ny highend model med fuld HD panel, men indtil nu er det kun rygter.
Af Tape Connection
#7627
N71 er bare en skrabet udgave af M71 - jeg mener at den mangler Smooth Motion, men jeg er ikke 100% sikker. Anywayz: Jeg har M71 i butikken, og selvom det er det bedste LCD samsung har lavet endnu, så matcher det ikke f.eks. Panasonic PV60 plasma, slet ikke med din beskrivelse af dit behov. Køb et PV60.
Brugeravatar
Af azrael
#7663
Ja, har også lige læst, at N71-serien åbenbart ikke kun virkeligt eksisterer (modsat min mistanke om en stavefejl hos SHG) men at modellerne mangler Smooth Motion. Mea culpa! :)

For øvrigt, Otto, hvordan ville du definere Samsung M71 i forhold til Toshiba xWL66 rent billedmæssigt?
Af ThomasC
#7778
Bare rolig Otto, jeg køber ikke et nyt TV uden at have været inde hos TC i Ã…rhus :)


1.

Angående Panasonic, når man nu sammenligner billedet fra TapeConnection.dk med billedet fra Panasonic.dk, er der forskel på "understillet". Hos TC står der, at skærmen kommer uden bord samt vægbeslag, men der er vel sådan en fod med, som der kan ses på linket til Panasonic.dk?

2.

Har jeg forstået det korrekt, at eneste forskel på PV60 og PV600 er lyden samt hukommelsesslot?

3.

Oplysningerne om indgange stemmer ikke helt overnes imellem TC og Panasonic.dk eller hvordan? Der er da både S-video og Component ifølge panasonic.dk - hvad er det jeg overser her?
Brugeravatar
Af azrael
#7781
Plasma fra Panasonic leveres uden nogen form for fod eller vægbeslag, medmindre andet eksplicit nævnes. El-Giganten sælger f.eks. deres med fod, men til helt andre priser end f.eks. Tape Connection.

Og ja, de eneste forskelle mellem PV60E og PV600E er lyd, kortlæser og design (og *vist nok* også fjernbetjening, men her er jeg ikke helt sikker).

Prøv at kigge i den engelske manual til TH-37PV60E mht. indgange. Som sædvanligt halter Panasonic Danmark bagefter med den slags.
Af ThomasC
#7835
Hmm det var da en lidt kedelig tendens, at sælge et produkt hvor en nødvendig del skal købes separat - i dette tilfælde foden. Det der undrede mig var, at der står "uden bord eller vægbeslag" og ikke fod, som burde være det minimale de kommer med.

Så kan man ligeså godt købe Panasonic TH 42 PV 600 til 20k med fod, i stedet for Panasonic TH 42 PV 60 E til 16k + 1800 for fod (TYST 42 PX 500 W).

Det er dog ikke den store hjælp at kigge i manualen, da den beskriver det samme som panasonic.dk, nemlig at der er S-video - hvilket der ikke er ifølge TC så vidt jeg kan tyde deres oversigt.
Brugeravatar
Af azrael
#7837
Har lige kigget i den tyske manual til TH-37/42PV60E, og her kan jeg se, at der er dedikeret S-video indgang i fronten (men det er nok uinteressant). Ellers er der 3 SCART indgange bagpå, hvoraf SCART 1 og 3 har RGB indgang og SCART 2 og 3 har S-video indgang. Det betyder under alle omstændigheder et S-video kabel med SCART stik i den ene ende eller en adapter.

Må jeg for øvrigt spørge, hvorfor det *skal* være S-video? Hvis det er til DVD og afspilleren ikke har HDMI, så burde du alligevel kunne få bedre billede med enten component eller RGB. :)
Af ThomasC
#7893
azrael skrev:Må jeg for øvrigt spørge, hvorfor det *skal* være S-video?
Det må du da. Det står egentlig øverst i introen, men for overskueligheden skyld, så er det til computeren. Jeg har et godt S-video stik, vel og mærke et der er sat sammen med mit optiske lyd-stik.

Der skal selvsagt noget HDMI på i løbet af næste år, hvor jeg nok får fat i et sådan grafikkort, og det er bl.a. derfor jeg ikke just jubler af glæde over udsigten til et midlertidigt kabel skifte fra computeren. Hvis der ikke er nogen vej udenom, så bliver det sådan, men jeg vil helst beholde det jeg har, og så skifte til HDMI til næste år.

Nå men jeg hopper ind til TC og tjekker sagerne ud på torsdag (tidlig fri dag - jubiii)

Anyway et andet bud kunne det være Philips 37 PF 9830 (LCD til 23k) - eller hvad?
Brugeravatar
Af azrael
#7894
Sorry, fik ikke fat i det med computeren... :)

Anyway, hvis du på *nogen* måder overvejer Philips 37PF9830 til 23000 kroner hos TC, så kig for guds skyld på det aktuelle fælleskøb på efterfølgeren Philips 37PF9731D over på recordere.dk. Det er også TC, der leverer og fælleskøbet varer til 13. august. Prisen er for øvrigt 25000, men de 2000 kroner ekstra er godt givet ud i forhold til 9830. Efter min personlige mening (og jeg er *meget* kritisk), så er 9731-serien p.t. nok bedste LCD på markedet. Man kan faktisk leve med at se tv på dem... :)
Af ThomasC
#7922
azrael skrev:Sorry, fik ikke fat i det med computeren... :)
Anyway, hvis du på *nogen* måder overvejer Philips 37PF9830 til 23000 kroner hos TC, så kig for guds skyld på det aktuelle fælleskøb på efterfølgeren Philips 37PF9731D over på recordere.dk.
Ironisknok fandt jeg frem til 9830 efter at have set den nævnte fælleskøb annonce på recordere.dk. Jeg så på modelnavnet, og tænkte 98 er bedre end 97 når det er indenfor samme producent og til dels også serie. Vejl. pris på TC så ud til at bekræfte dette, så jeg "gad" ikke rigtig gå videre med den tanke, og kastede en løs ide ud i 9830 modellen. Der tog jeg vist godt og grundigt fejl :)
azrael skrev:Efter min personlige mening (og jeg er *meget* kritisk), så er 9731-serien p.t. nok bedste LCD på markedet."
Også bedre end den TH 42 PV 600?
Brugeravatar
Af azrael
#7934
Svært at sige, om den er bedre end TH-42PV600E. Mit umiddelbare bud vil være, at de ligger rimeligt tæt på hinanden, selvom Philips LCD har højere opløsning. Specs fortæller bare ikke hele sandheden.

Efter min mening giver plasma stadig det bedste billede. Men lige præcis den Philips model varter op med forskellige teknologier (eller kald dem gimmicks :)), som kunne gøre den mere interessant.

Jeg vil vende det sådan. Hvis du har plads til plasma'en og ikke går op i ting som Ambilight, så får du nok mere for pengene i TH-42PV600E.