Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chso03ac
#7290
Hej alle

Jeg har snævret mig ned til følgende:

Panasonic TH-42PX600E
Gode sider: Alle taler for det.

Philips 42 PF 9631 D
Gode sider: Højere opløsning end de andre, samt med Ambilight!

Pioneer PDP-436RXE
Gode sider: 43"
Ret dyrt og kender ikke så meget til det. Der er vist også en helt ny model lige på trapperne...

Samsung PS-42Q7H
Gode sider: ufatteligt billigt

1: Hvilket tv ville i vælge, skal primært bruges til IPTV?

2: Hvordan kan det være at Phillips og Pioneer har en kontrast på 3000:1 og panasonic og samsung siger de har 10.000:1. Måske gennemsnitlig VS maks?


Håber på nogle gode råd og inputs, selfølgelig også hvis i har helt andre tv i tankerne...

Mvh Chr
Af azirath
#7308
Panasonic er et sikkert køb, har set flere film på et PV60 og det er et rigtig godt TV.

Pioneer har dog suverænt det bedste billede, kiggede på et så sent som i går, det var en 43" model, sandsynligvis den du nævner. Jeg så den i 3 forskellige butikker, og der er ingen tvivl. Billedet er dog IKKE så meget bedre at jeg ville købe det. Det er simpelthen for dyrt.

Når du snakker IPTV, hvad præcis kommer TV'et så til at blive tilsluttet? Hvis der er tale om noget HTPC lignende noget, så husk at de fleste 42" TV ikke har firkantede pixels, men derimod aflange rektangulære pixels, hvilket kan skabe problemer ved forbindelse til computer.

Og for guds skyld tag en tur i Fona/Expert/Elgiganten etc. og få et førstehånds indtryk(du behøver jo ikke købe noget).
Senest rettet af azirath 23. jul 2006, 14:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7310
Jeg så både Pioneer TV'et og Panasonic TV'et live igår og må indrømme at hvis du vejer design højt, så er Panasonic's model nok ikke det oplagte valg. Det er MEGET plastic-agtigt og set ved siden af Pioneers model så vil jeg sige at det er direkte grimt.

Desværre så kørte Pioneers med et HD signal og Panasonics med et dårligt TV signal, så det var svært at udtale sig om kvaliteten af de to.
Af SLL
#7322
Jeg var selv i electric city i går, og kikke lidt på fladskærms TVs. Jeg forstår ikke, at du går efter plasma. LCD er fuld på højde med Plasma, måske endda bedre efter min mening.

Af alle de skærme vi kikke på i går, havde Phillips nogle super gode skærmbilleder. Samsung, JVC så også super godt ud.

Men personligt, syntes jeg Plasma modellerne bare faldt lidt igennem, mht. kontrast, skarphed og dybde i billedet. LCD skærmene var bare flottere at kikke på :)

Og så er der jo det med strømforbrug, som vidst nok er enormt på plasma modellerne, samt at levetiden på farver mv. vidst nok også er begrænset.

Men please, ret mig hvis jeg tager fejl

Mvh. SLL ;)
Af Kief
#7324
SLL skrev:Jeg var selv i electric city i går, og kikke lidt på fladskærms TVs. Jeg forstår ikke, at du går efter plasma. LCD er fuld på højde med Plasma, måske endda bedre efter min mening.

Af alle de skærme vi kikke på i går, havde Phillips nogle super gode skærmbilleder. Samsung, JVC så også super godt ud.

Men personligt, syntes jeg Plasma modellerne bare faldt lidt igennem, mht. kontrast, skarphed og dybde i billedet. LCD skærmene var bare flottere at kikke på :)

Og så er der jo det med strømforbrug, som vidst nok er enormt på plasma modellerne, samt at levetiden på farver mv. vidst nok også er begrænset.

Men please, ret mig hvis jeg tager fejl

Mvh. SLL ;)
hvilket signal så du? Var det analog signal eller en præsentationsdvd?

Det betyder også en hel del...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#7325
SLL skrev:Jeg var selv i electric city i går, og kikke lidt på fladskærms TVs. Jeg forstår ikke, at du går efter plasma. LCD er fuld på højde med Plasma, måske endda bedre efter min mening.

Af alle de skærme vi kikke på i går, havde Phillips nogle super gode skærmbilleder. Samsung, JVC så også super godt ud.

Men personligt, syntes jeg Plasma modellerne bare faldt lidt igennem, mht. kontrast, skarphed og dybde i billedet. LCD skærmene var bare flottere at kikke på :)

Og så er der jo det med strømforbrug, som vidst nok er enormt på plasma modellerne, samt at levetiden på farver mv. vidst nok også er begrænset.

Men please, ret mig hvis jeg tager fejl

Mvh. SLL ;)
Jeg er bestemt ikke enig. Jeg var selv i Electric City og det Pioneer de havde sat op var KLASSER bedre end det bedste LCD TV de havde stående (Philips 9831).

Mht. strømforbrug så er det ikke mange Watt der skiller plasma og LCD når du kommer op i de størrelser. Plasma TV's forbrug er angivet som peak-værdi som og det meste af tiden ligger forbruget væsentligt under dette tal. For LCD er tallet godt nok også en peakværdi, men til gengæld bruger baggrundsbelysningen en del mere strøm generelt idet den kun blænder ned for den dynamiske kontrast i helt mørke scener.
Af lance52
#7328
SLL skrev:Jeg var selv i electric city i går, og kikke lidt på fladskærms TVs. Jeg forstår ikke, at du går efter plasma. LCD er fuld på højde med Plasma, måske endda bedre efter min mening.

Af alle de skærme vi kikke på i går, havde Phillips nogle super gode skærmbilleder. Samsung, JVC så også super godt ud.

Men personligt, syntes jeg Plasma modellerne bare faldt lidt igennem, mht. kontrast, skarphed og dybde i billedet. LCD skærmene var bare flottere at kikke på :)

Og så er der jo det med strømforbrug, som vidst nok er enormt på plasma modellerne, samt at levetiden på farver mv. vidst nok også er begrænset.

Men please, ret mig hvis jeg tager fejl

Mvh. SLL ;)
Når det skal være 42" kan LCD ikke være med måske lige de nye vanvittig dyre philips, men elllers er panasonic 42pv60 sammmen med den noget dyrere pioneer det bedste du kan få. Når det kommer til design synes jeg at panaen er pænere end pioneer. Hvor skal alt være sort. Det er en trist farve i mine øjne. Billedmæssigt er det svært at komme udenom panaen, som jeg også selv har. Den blev købt, da jeg ikke kunne finde et lcd, der var god nok.
Af chso03ac
#7336
azirath - IPTV, er igennem nesa fibernet, og dansk bredbånd som udbyder. Signalet er pal B men 100% digitalt. HDTV kommer senere, siger de!?

SLL - Min første tanke var også LCD, men efter at have brugt (ALT for) mange timer på at studere emnet, virkede plasma som det åbenlyse valg.


Mvh Chr
Af azirath
#7345
chso03ac skrev:azirath - IPTV, er igennem nesa fibernet, og dansk bredbånd som udbyder. Signalet er pal B men 100% digitalt. HDTV kommer senere, siger de!?
Bare husk på at plasma'er pga. af indbrænding ikke er så glade for statiske billeder der blive vist i lang tid, så hvis der hører en eller anden set top box med et fint grafisk interface etc, så pas på med at lade den stå for længe på et sådant billede.

Jeg har både hørt folk snakke om at indbrændning ikke længere er et reelt problem, men jeg har også hørt det modsatte :)
Af SLL
#7476
Vedr. fladskærme set hos Electric city:

Jeg er solgt på LCD siden. Jeg tror nogle af videosignalerne var TV optagelser, men hvor de fleste billeder lignede bedre DVD ell. HD signaler.

Uden at kunne huske hvert enkelt TV i detaljer, syntes jeg, at plasma modellerne så noget "døde" ud i billedet. Ingen tvivl om, at de kunne gengive sort, jeg syntes de var alt for mørke og matte i forhold til LCD modellerne. Man skal selvfølgelig også tænke på hvordan de er indstillet, som måske ikke var været optimalt for alle modeller. Men okay, min personlige mening - jeg vil ikke skrive under på noget ;)

Mvh. SLL
Af azirath
#7490
SLL skrev: Uden at kunne huske hvert enkelt TV i detaljer, syntes jeg, at plasma modellerne så noget "døde" ud i billedet. Ingen tvivl om, at de kunne gengive sort, jeg syntes de var alt for mørke og matte i forhold til LCD modellerne.
En ting du skal tænke på at TVene står i meget stærkt modlys i butikkerne, hvilket fremhæver LCDernes store lysstyrke. Når du kommer hjem i stuen ser tingene anderledes ud og plasma'ernes bedre kontrast er mere betydningsfuld. Jeg tænkte faktisk det samme som dig før nogen pointerede ovenstående og jeg så et plasma under 'normale' forhold.

Men derfor kan LCD stadig være et godt valg, jeg synes det er meget svært.
Af TYBO
#7641
SLL: Jeg er lidt rystet over at du siger at LCD er bedre end plasma.
Alle de LCD skærme jeg har set har kommet til kort når de skal vise f.eks. en fodbold kamp. Når billedet kommer op på tilskuerne bølger grafikken og de kan slet ikke vise personerne på banen skarpt.

Jeg har bla. set dette på Philips topmodel.

Dette skulle ikke være problem med plasma da de opdatere hurtigere.