Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ratnick
#735
Hejsa.
Vores gamle 21" Nokia sagde *puf* den anden dag - heldigvis - for så har jeg et godt alibi for at købe et nyt TV. ;)
Jeg har med stor begejstring læst adskillige indlæg her på siden, og det har gjort mig en del klogere på, hvad jeg skal tænke på inden valget
Det jeg har brug for er:

- minimum 37", men egentligt helst 40", da stuen er ret stor. Ved 37" skal vi formentligt have TV'et på et lille rullebord. 40" vil kunne blive på væggen.
- primært brug: TV (film, tv-avis, fodbold).
- generelt fremtidssikret, så vidt det nu er muligt. Med hus, kone & have er der også andre ting at bruge penge til, men lige nu har jeg relativt frie hænder.
- HD sikret. DR begynder godt nok først i 2009, men jeg regner med at beholde TV'et noget længere (10 år, realistisk set).
- mulighed for streaming fra nettet via PC - de kører jo allerede trials i DK, så det er nok også snart klart for alvor.
- mulighed for visning af PC programmer, fra almindelige jukeboks-playere til skyde-spil. Helst med digital tilkobling (er det ikke det der hedder DVI-D?).
- behøvs jeg at sige det: et godt billede til både film, tv-avisen og fodbold, og helst uden "digital look", hvor man kan se tydelige overgange mellem farvetonerne i f.eks. hudfarver.
- max 19.000 kr.

Spec's betyder egentligt ikke så meget, bortset fra at tilslutningsmulighederne skal være i orden aht. fremtidssikringen og mulighederne for at lave et brugbart media center i stuen.


Jeg har kig på et par forskellige, men der kan sagtens være gode "bud" jeg har misset:
- LG 37LP1R (18.000)
- Philips 37PF7320 (16.600)
- Samsung LE-40R51B (19.000)

Men jeg har ikke været ude og *se* nogen af disse. Faktisk ved jeg ikke engang om der er et sted i Storkøbenhavn, som forhandler LG. Jeg har ikke kunnet finde nogen.
Jeg har næsten fravalgt plasma, dels pga. af mine krav til holdbarhed og dels fordi jeg (ud fra hvad jeg har læst) mener at LCD er mere egnet til PC.

Er der nogen, der har nogle kommentarer til mine valg?
Nogen der rent faktisk har set dem "live"?
Nogen, der har andre gode idéer?
Nogen, der ved hvor jeg kan se en LG?

PS: Jeg er sgu' lidt imponeret over dig, Rasmus. Det er virkeligt nogle gode og uddybende forklaringer du kommer med.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#762
Velkommen til :)

Jeg kan se du har gjort dig en masse overvejelser fra start og det gør det også lidt lettere at tage udgangspunktet for snakken.

Da jeg arbejdede i Electric City i Tåstrup forhandlede vi LG og så vidt jeg husker så forhandler de dem stadig. Ellers skal du lige prøve at have fat i Champs her fra siden, da han stadig er derude. Jeg er dog ret sikker på at LG 37LP1R ikke rigtig er kommet ud i de danske butikker endnu.

Jeg har prøvet at få et 37PF7320 eller 42PF7320 hjem til test, men der er stadig kø på det, så der går nok lidt tid endnu. Det samme er tilfældet med LE-40R61B. (ikke 51 modellen som du har kig på)

Jeg har dog set 9830 serien ved flere lejligheder snart og jeg må sige, at jeg er meget begejstret. Det leverer et rigtig godt billede både ved HD og SD og så er det efter min mening et af de allerflotteste produkter på markedet lige nu sammen med Samsungs nye 61 modeller. (det er hvert fald en vigtig faktor for mig selv, hvis det skulle være samlingspunkt i stuen).

Electric City er begyndt at føre Samsung, men om de har LE-40R51B ved jeg ikke, men det kan jo undersøges.

Lige umiddelbart synes jeg også Sonys nye BRAVIA V serie kunne være meget interessant. Den laves dog kun i 32 og 40 og ved 40 tommer overstiger prisen på nettet hvert fald dit budget en smule. Jeg har ikke lige bidt mærke i den vejledende pris i butikkerne, men jeg tror den ligger på nogenlunde samme niveau, altså 22-23 tusind.

Så synes jeg også Sharp er gode skærme, og de udmærker sig specielt ved kvaliteten af opskalering ved Standard definition billeder. Jeg synes dog ikke det er verdens pæneste Tv rent designmæssigt.

At du skal tilslutte den til computeren kan være lidt et problem for nogle af modellerne. Samsung tillader, at du kører i den rigtige opløsning ved VGA tilslutning, hvor Philips modellen altid vil skalere billedet. LG modellen er den eneste, som tillader det over DVI-D (DVI digital, der findes også f.eks. DVI-A dvi analogue).
Det vil ikke have den allerstørste betydning i sammenhæng med spil, da scalerne er relativt gode. Men ved skrivebordsbrug, vil tekst naturligvis ikke stå lige så skarpt og det jeg har lidt i tankerne, er omkring hvorvidt teksten i jukeboks programmet vil være læselig eller lidt problematisk at læse.

Jeg kan godt følge dig i betragtningen omkring plasma i en PC sammenhæng. Du vil jo også altid have risikoen for at f.eks. den blå Windows bar forneden brænder sig fast (hvis du da bruger Windows) og de ville jo være grænseløst irriterende.

Mange tak for din ros :)
Af Kristian
#767
Lige en kommentar omkring levetid på plasma.
Pioneer skriver både i butikker og på nettet at man kan forvente en levetid på 30000 timer.

Panasonic mener at deres plasmaceller er nede på halv styrke efter hele 60000 timer..!

Er der nogen der ved hvor lang tid et LCD tv's levetid er..?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#770
Levetiden på Flat Fluorescent Light kilden er også i omegnen af 60.000 timer.

Hvis du bor i Københavnsområdet har Illum en Samsung udstilling.
Brugeravatar
Af Champs
#771
Hejsa

- LG 37LP1R (18.000)
Har vi ikke fået hos os endnu, men har hørt at den snart skulle komme i vores sortiment.

- Philips 37PF7320 (16.600)
Denne model har vi, synes dog ikke kvaliteten er prængende. Så er Samsung LE-40R51B (19.000) et langt bedre valg. Både udseendet (Design)og billedet er en del bedre. Mht. til udseende, er det selvfølgelig meget individuelt, men jeg syens den er super flot.

Nu ved jeg godt, at dine krav var at det skulle være fra 37" - 40" men der laves den del fede 32" som er af utrolig god kvalitet, og understøtter samtlige af dine krav.

Men synes da du skulle komme forbi og se dem.

God fornøjelse med jagten ;)
Af ratnick
#786
Hej igen og tak for de gode besvarelser.

Jeg kom til at kigge lidt på Sony'en (S40A10E BRAVIA til 18500) og den ser umiddelbart ret attraktiv ud.
Det eneste jeg ikke lige kan lure er, om jeg kan slutte min nuværende PC (uden digitalt output) til.
Jeg kan ikke se at der er nogen indgange, der understøtter det, men på "Sony S40A10E" står der "PC-indgang" under funktioner, men der er jo mange mere eller mindre heldige måder at slutte en PC til på.
Er det iøvrigt også en I har hos Electric City i Taastrup, Champs?

mvh, Nikolaj
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#793
Som jeg sagde lidt længere oppe, så mener jeg Sonys V serie er ret attraktiv, men også dyr. S serien er lillebroderen og har ikke fået helt lige så gode ord, men er selvfølgelig også det billigere. Man får selvfølgelig hvad man betaler for.

Når producenterne skriver Pc-indgang mener de som regel VGA, HDMI eller DVI tilslutning. Om den tillader det på HDMI porten (med en DVI til HDMI konverter) står der jo ikke og jeg har ikke lige hørt tilbagemeldinger på det, men ellers kan Sony nok selv svare på det.
Uanset hvad, vil du dog ikke få den helt rigtige opløsning på panelet og billedet bliver skaleret. Det er fint til spil og filmbrug, om end ikke helt optimalt, men hvis det er til tekstbrug, så er den ikke så egnet.

De har S32 versionen i Tåstrup, som er ret repræsentativ for S40 versionen. :)
Af Angel
#806
Rasmus Larsen:

Jeg går selv og overvejer Philips 9830 eller Samsungs Samsung LE40M61B, men siger du, at der vil være problemer med DVI fra PC til disse skærme? Jeg har selv planer om at bygge min egen HTPC og køre filmene fra den.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#808
Angel: Jeg ved, at ratnick har fået købt sig en ny skærm, så jeg tror ikke han har noget i mod, at vi lige låner tråden.

Problemet er ikke, at det er umuligt at få billeder på skærmen, men ingen af de to du kigger på muliggør, at du kører i den rigtige opløsning på en digital indgang. Mange skærme vil f.eks. kun modtage 1280x720 eller 1920x1080 på DVI og HDMI indgangen, hvorfor signalet jo heller aldrig vil blive helt korrekt i forhold til den opløsning, som panelet har. Selvom Philips 37 og 42 tommer i 9830 serien, så har den høje HD opløsning, så vil den stadig ikke tillade det helt korrekt i forhold til f.eks. et computersignal.
Samsungs tidligere 51 serie tillod, at man kørte i 1360x768 på skærmen med VGA og så slukkede den tre pixelrækker i hver side. Jeg ved ikke hvordan det er med de nye 61, men jeg vil tro det samme er gældende.

Altså vil du ikke få problemer med at få et billede på skærmen, det vil bare blive interpoleret over den digitale indgang. Til filmbrug og spilbrug er det ikke altafgørende, men hvis skærmen også skal bruges som almindelig computerskærm med tekst og fremvisning, så kan det muligvis blive et problem at læse teksten eller tilsvarende.
Det svarer lidt til, at du prøver at sætte din nuværende LaCie ned til en anden opløsning. Og din egen LaCie gør det med stor sandsynlighed en smule mere overbevisende end mange Tv.
Du kan så vælge blot at køre med VGA på Samsungen, men på sigt bliver det jo et problem, hvis du skal have nyt Windows osv.

Kan du følge mig? :)
Af Angel
#823
Rasmus Larsen: Det var ikke lige svaret jeg havde håbet hehe :)

Jeg har lidt svært ved at følge med, for de skærme understøtter jo 1920x1080 og man kan jo få HDTV grafikkorte med samme opløsning. Jeg har bare ikke rigtig sat mig ind i dette område. Vil være 100% sikker på, hvad jeg kaster mig ud i, hvis jeg skal ofrer mange penge på en HTPC.
HTPC'en skal kun bruges til at visses film på og se playlist af diverse musikgenre osv. Skærmen skal ikke bruge som almindelig computerskærm. Det har jeg jo min LaCie til ;)

Det er jo en ren forvirring det her. Så kan jeg ikke se ideen ved HTPC til disse nye fladskærme fra Philips og Samsung.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#824
Ja det er desværre lidt problematisk. Ikke mange af de skærme, som har opløsningen 1920x1080 i dag, vil tillade at modtage et 1080p (progressive) signal, men derimod godt acceptere et 1080i (interlaced) og derefter gøre det til et progressive. Når du sender fra dit grafikkort sender du jo aldrig med interlaced signaler og det er som sådan heller ikke noget der hører digitale signaler til.

Billedet bliver ikke nødvendigvis dårligt, men det er bare ikke helt optimalt. Der findes dog flere der kører et digitalt skaleret signal over de nye 9830 og de er fint tilfredse til lidt mindre krævende alsidigt brug. Til film og spil er det jo som nævnt ikke det allerstørste problem, men det kan måske skabe lidt problemer hvis du kører med et musikprogram med lille tekst i playlisten.

Nogle af de eneste nuværende LCD-TV, som tillader det man kalder 1:1 pixelmapping er disse:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Kvaliteten på decideret Tv brug har jeg dog ikke hørt så mange tilbagemeldinger på, så du skal nok ud og kigge lidt i butikkerne når de snart dukker op.
Enkelte butikker vil også lade dig sætte f.eks. en computer til skærmen og hvis du således kan finde en butik, som forhandler en af de to skærme du har kig på nu, kan du jo prøve at tilslutte et signal og se om det er tilstrækkeligt til dine krav. :)

Har du været set 42pf9830 og LE40M61B i virkeligheden? :)
Af Angel
#838
Hmm, hvad er forskellen ellers på et 1080p (progressive) signal og et 1080i (interlaced) signal?

Måske skulle man bare droppe HTPC'en og købe en kvali DVD-afspiller istedet for. Det er ikke et nemt valg. Men nej, jeg har ikke set 42pf9830 eller LE40M61B i virkeligheden, men har derimod set Philips 37PF9986 og Samsungs LE40M51B, og ved dem var jeg meget imponeret over billedkvaliteten, så jeg vil helt sikkert ikke blive skuffet over de nye ;)

Måske skulle man vente og se, hvad der sker i 2006 og det der DVD-HD.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#839
Progressive betyder at signalerne opdaterer hele billedet på en gang. Interlaced signaler opdaterer kun i hver anden linje og giver en fin effekt på analoge Tv, som konstant opdaterer i forhold til en frekvens.
Alle interlaced signaler omdannes til progressive på fladskærme, men også med et vist kvalitetstab og det kan give lidt ærgerlige artefakter i billedet.

Men når et Tv så ikke vil modtage progressive signaler (de kræver jo også en del mere båndbredde), så lukkes der næsten af og så opnår man jo ikke så meget.

Der findes skærme, som kan det på markedet og vi får højest sandsynligt flere af se. Hvis du ikke står og skal bruge det nu, så kan du jo godt vente og se tiden digitalisere sig selv lidt mere. :)
Uanset hvad kommer der dog en del spændende LCD skærme i størrelser fra 40 tommer i starten af 2006. Man kan jo altid vente, men hvis du alligevel ikke er helt sikker på, om du har råd, tid og lyst til at købe nu, så kan man jo godt vente en lille tid endnu.
Af Angel
#840
Hmm okay, så tror at jeg venter og ser lidt. Man kan jo altid håbe, at Philips har integreret dette i deres nye kommende skærme med ClearLCD teknologien eller Samsung for den sags skyld. Deres design er ihvertfald en af de få som virkelig falder i min smag.

Men mon ikke vi ser mere til det i de kommende skærme, for jeg vil nu gerne have en HTPC istedet for dvd-afspiller, forstærkere osv.