Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#7083
Hej med jer,

Fedt at der er et ordentlig forum, hvor der er nogle gutter som virkelig går op i fladskærme og de teknologier som de anvender, for det er en uoverskuelig jungel for os der skal til at sætte og ind i produkterne inden vi fyre 10.000, 15.000. 30.000 af på et TV.

Nu skal i høre, jeg har selv forsøgt at sætte mig lidt ind diverse teknologier på fladskærme da jeg vil købe inden for et par uger.

Først skal i lige høre mine behov. Vigtig at liste disse når man skal købe fladskærms tv, det begrænser faktisk uoverskueligheden en del.

1. 40 til 42"
2. Højopløsning minimum 1024x768
3. Høj opdateringshastighed (lcd)
4. God kontrast forhold.
5. HDTV ready
6. HDMI (2stk)
7. LCD eller Plasma ikke afklaret.
8. HTPC ikke afklaret.
9. Prisleje 12.000 og 17.000.
10. Og tilsidst inbygget tuner.

Ellers kan man kort beskrive behovene som følger:

Jeg vil selvfølgelig have noget bredde på mit tv, så jeg kan få en go filmisk oplevelse. Som på PC skærme, har opløsningen altid været et stort bidrag til den oplevelse du har på skærmen, detaljeringsgraden. Det vil man med sikkerhed også opleve ved fladskærmstv, nemlig at producenterne tjener kassen på stigende opløsning på skærmen som tiden går.
Opdateringshastigheden, vist mest relevant for LCD skærme må være høj, da man ellers vil opleve "trace" og hakkeri ved hurtige bevægelser hen over skærmen. Samme oplevelse som ved PC skærme. Så er der diverse behov med stik, som jeg har valg ud som relevante for mig. Diverse teknologier som DVD-t, osv, forvirrer mig lidt. Jeg ved, da jeg selv har arbejdet med produktudvikling af apparater, at producenterne kan få teknologier skruet alt for højt op, primært for at sælge produkterne. Der er så mange teknologier, som aldrig bliver brugt at middel forbrugeren.

Så til mine spørgsmål:

1. Jeg skal have min pc sluttet til igennem HDMI (eller HTPC). Jeg hælder klart til at købe en plasma fladskærm pga kontrastforhold, trace, "opdateringshastighed" og pris vs størrelse. Det eneste der afholder mig iøjeblikket er "burn in", da jeg ved anvendelse af min pc altid vil have et stille stående billede. Er det også et problem ved de nye plasma tv og kan i evt. nævne skærme som fint vil egne sig til pc-brug??

2. Hvilke tilslutninger bør jeg ellers være opmærksom på i forbindelse med brug af: PC, DVD, surround anlæg, PS3, Antenne.

3. Antenne. Vil der være en ide i at købe en skærm uden tuner, men med HTPC stik og køre alt over XP multimedia center/alternativt igennem en DVD med tuner. Det er jo lidt mit ønske, og så spare alt overflødig stik, kabler og gejl væk.

4. HDready. Er det ikke kørt lidt op??? Vil der ikke gå op til 5 eller 7 år før det virkelig er i anvendelse. Så vil det jo alligevel være tid til at skifte skærm. Men okay, jeg ved opløsningen har indflydelse her så mit krav om en opløsning på 1024x768 tilfredstiller jo HD teknologien :s

5. Levetiden er den stadig væk forholdsvis kort på plasma tv?? Naturligvis bliver skærmen mørkere og mørkere som tiden går. Det har man jo i høj grad også oplevet på mange pcskærme, hvor man tilsidst må skrue helt op for brightness for at få et normalt billede. Skærmen har alligevel holdt de år man har haft behov for. Hvordan er situationen idag, plasma/lcd??

Nå, denne tråd er ved at blive lidt lang. Men jeg synes det er godt med en god opstart og jeg forventer ikke lange besvarelser, hellere korte kontante oplysninger jeg og de andre nye købere kan bruge til noget.

Til sidst skal i lige se hvad jeg har kig på. Har i andre gode alternativer, skal i endelig skrive dem. Men de skal være relevante iforhold til de behov jeg har sat op. HJÆLP MIG MED AT GØRE ET VALG IFORHOLD TIL MINE BEHOV O-O:

1: Amoi Amoi LC37AF1E
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=175564 pga. opløsningen.

2: Fujitsu Siemens MYRICA PQ42-1
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=198874 pga. prisen.

3: JVC JVC LT-37S60
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=149533

4: LG Electronics LG 37LC2R
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=206355

5: LG Electronics LG 42PM1MA
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=179248

6: Samsung Samsung LE40M61B
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=158312

7: Samsung LE-40R72B
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=196896 (flere af Samsung har vundet EISA awards)

8: Samsung PS42P5H
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=168698

9: Panasonic TH 42PV60E
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=194430

De står ikke i prioriteret rækkefølge, men det kunne være utrolig interessant at høre jeres prioritering af ovenstående skærme og hvorfor.

Glæder mig meget til at høre fra jer, tror denne tråd vil kunne hjælpe mange nye købere. O_O

mvh. Robert

TV-navne tilføjet af moderator for bedre overskuelighed.
/Yakken
Af eliteMario
#7084
1024x768 er ikke HD opløsning... det skal minimum være 1280x720 = 720p og helst 1920x1080 = 1080p - hvis du primært skal bruge skærmen til film vil jeg foreslå Amoi's 37" fordi den har 1080p opløsning... det giver dig mulighed for at se hd film i 1080p gennem en bluray afspiller eller ps3 (som er min plan) i et 1x1 pixelforhold... det betyder at hver pixel fra kilden (filmen) får sin "egen" pixel på skærmen, dette er virkelig at fortrække, det giver det klart bedste billed... så gå efter en skærm med enten 1280x720 eller 1920x1080...

Hvis du køber tv før omtalte tv i tyskland kan du godt få det ned i den ønskede prisklasse... se evt:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=957

se også denne tråd der omhandler skærme med 1920x1080 opløsningen:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=233

Et andet godt råd er at du skal gøre op med dig selv hvad der er vigtigst... at få et godt billed ud af et analog tv signal eller gode HD muligheder?
Af lance52
#7087
Nr. 9 på din liste vil jeg flytte op på 1. pladsen. Har selv brugt meget tid på at finde mit tv. LCD blev hurtigt slettet på listen, da de ikke er gode nok i de store størrelser på 42". Så da jeg så pana 42pv60 gik der ikke mange minutter, før jeg købte den. Det er 1½ måned siden og jeg har intet at udsætte på den. har også lige købt pana HDD DMR EH65 og det er et par der passer godt sammen. Alt det tekniske går jeg ikke så højt op i. Bare billedet er super så er jeg tilfreds.
Af steger
#7103
Jeg har også selv fraskrevet lcd de sidste par måneder. Så jeg går pt også efter pv60.

Jeg er lige faldet over dette mini review af pv60 fra recorder.dk:

.---------------------------------
Jeg kommer fra et high end Philips TV 32-9546 og kan være farvet J Jeg testede skærmen i går hos min svorger der hart købt via fælleskøb.

Designet… Den ser ud som den breder sig ud i bunden (Sølv-delen) lige efter at skærmkanten slutter. Det er et optisk bedrag, men det bryder jeg mig ikke om. Ellers flot med den tynde kant i sider og top.

Blæser… Den larmer en del. Det er ikke en ubehagelig lyd men alligevel synes jeg at det er træls. (Du vil ikke høre blæserne hvis nogen snakker i det lokale hvor TVet står, eller ved TV lyd med lidt gang i)

Tekst TV... Den kan ikke lave split-TV ved tekst TV (Halv skærm med billede og halv med tekst) Elles lyn hurtig tekst TV.

Lyden… Var enligt OK, men ikke OK nok til film. Jeg tænder ikke altid for mit SR anlæg, og det kræves der af det her TV. Generelt holder jeg også af at der er dybde i lyden, også ved TV avisen. Det kan TV’et ikke leverer.

Aspect… Jeg holder af at holde mit TV i Auto format. (hader billeder der er trukket skævt) Hvis Pana’en ser en 4:3 udsendelse der har lidt sort i top/bund bredder den billedet ud som forventet, men klipper desværre i teksten. Mit Philips derhjemme tager højde for dette ved at køre billedet op. Den kunne Pana’en ikke, heller ikke manuelt.

PC… Jeg regner med en at bruge TV til PC en del, og er blevet lidt bekymret for indbrændingsspøgelset J

Fjb… Jeg synes ikke at fjernbetjeningen var helt supert. Manglede lidt præcision.

Billdet ved DVD og PC var helt supert! Men ved kabel TV var billedet ikke så hot. (Det er det sikkert heller ikke på en Philips LCD)
Af azirath
#7109
eliteMario skrev:1024x768 er ikke HD opløsning... det skal minimum være 1280x720 = 720p og helst 1920x1080 = 1080p - hvis du primært skal bruge skærmen til film vil jeg foreslå Amoi's 37" fordi den har 1080p opløsning... det giver dig mulighed for at se hd film i 1080p gennem en bluray afspiller eller ps3 (som er min plan) i et 1x1 pixelforhold...
1024x768 er en HD opløsning, kravet går sjovt nok kun på min 720 horisontalle billedlinier. Skalering er altid noget skidt, men jeg synes at det på film materiale er meget svært at spotte hvis der bliver brugt en god skalerings teknik(på en PC desktop er det dog let at se). Derudover kan man jo også sige at en 1080p skærm vil blive nød til at upscale en 720p HD video :) Jeg tror ikke man skal regne med at undgå skalering. Andre faktorer som generel billedkvalitet og kontrast forhold tror jeg er vigtigere. Amoi's 37" er feks et LCD TV, så selvom billedet vil være meget skarpt med 1920x1080, så er den sorte dybde/konstrast på LCD TV jo ikke noget at råbe hurra for ( personligt noget jeg ligger meget mærke til ).
Af azirath
#7110
Mht. til LG skærmen så se:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... earchtime=
og
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.ph ... cb92d85c66

Lader til at LG'en understøtter 1:1 pixel mapping. Jeg overvejer selv at købe 50" udgaven (1366x768 opløsning).

Vær opmærksom på at 1024x768 på en 16:9 skærm betyder ikke kvadratiske pixels. PC'en kan regulære efter dette men stadig vil en enkelt pixel bred vertikal linie og en enkelt pixel bred horisontal linie have forskellig tykkelse. Betyder nok ikke noget i film, men har på fornemmelsen at det kan betyder noget i spil/desktop etc ( har dog aldrig set det ).
Af pana man
#7115
Har også set på utallige skærme lcd/plasma og de fleste ser godt ud,( hvis man lige ser bort fra de billigste), men har man først set en panasonic plasma, så blegner de andre godt nok, så er jeg ikke i tvivl om hvad jeg skal ha`engang, når de lige får digital tuner sat i. De er godt nok noget dyrere, men pris og kvalitet hænger vist sammen her.
Af lance52
#7116
Du behøver ikke at vente på den kommer med digital tuner. Den findes i versionen 42px60E. Den kan købes ved www.easyshopping.dk.
Af Killerscamp
#7120
Tak for jeres fine feedback. Jeg er dog stadig i tvivl omkring Burn in på plasma. Er der nogen der kender et godt link, hvor jeg kan læse mere om det. Kan forstå netop panasonic skulle have arbejdet med en phosfor i deres plasma der skulle hindre/nedsætte burn in.

Men efter jeres positive feedback på mine spørgsmål, er jeg ikke i tvivl om hvad jeg køber.

Panasonic 42px60E

Troede egentlig at i ville anbefale mig en af de samsung skærme jeg har listet foroven i denne tråd.

Men i den panasonic jeg nok køber, med mindre i når at hindre mig i det inden for de næste dage, er der pc indgang (Hvad hedder denne type stik er det HTPC de mener eller???), så de har nok overvejet burn in i forbindelse med brugen af PC eller??
Af Killerscamp
#7150
Hmm, var så godt igang med at bestille Panasonic 42px60E og kom til at se hvad vægbeslaget koster. Puha, så render det jo op i lige godt 20.000,- stærke. Mon ikke der er en fod med:-)
Brugeravatar
Af azrael
#7151
Plasma leveres som regel uden hverken fod eller vægbeslag, medmindre andet er specifikt angivet. Sorry...

Til gengæld behøver et vægbeslag, modsat foden, ikke være et originalt Panasonic beslag, så du vil typisk kunne finde en masse andre muligheder "derude".

Hilsen,
az
Af pana man
#7154
ATT. Lance52. Der er noget med at det er MPEG2 tuner i, og de har vist ikke fundet ud af om det er MPEG2 eller MPEG4 fremtidens tv bliver sendt i, (det har min forhandler ihvertfald sagt), og køber man så nu er jeg jo lige vidt, vil helst undgå flere bokse. Og mit 10 år gamle skrummel af et 32" Goldstar tv kører da endnu, men nu bliver det først til vinter jeg vil skifte, og så bliver man måske lidt klogere inden. Men at man kan få dem med digital tuner nu, kommer godt nok som en nyhed for mig, følger ikke så meget med her i sommertiden.
Af Hudilarsen
#7156
Jeg sidder tildaglig og rep LCD og plasma skærm, så ville lige hurtig svare på lidt af det du spørg om.

HDready: ja, på nogle mærker står der den er HDready, selvom opløsningen er så lille at det umulig kan lade sig gøre at de er HDready..

Mærker: Den er sku svært. Gå I en butik og se alm tv, og samlign de forskellige skærm/modeller.. Dyre skærme, giver ikke altid bedre billede, og nogle billige skærme har perfekt billede.. Udfra mit synspunkt som tekniker er Samsung det bedste mærke. Ved evt. defekt får man i 99% af tilfælde reservedelene fra fabrikken indenfor 1dag. (normalt 1 uge ved andre mærker). Og samsungpriser er sku også ok. og kvaliteten er i top..
Men ellers er LG og panasonic også ok mærker..

Michael
Af Killerscamp
#7787
Hej drenge min tråd fortsættes under DVB-T DIGITAL TUNER - CI MODUL - TJEK DEN og gi mig noget feedback.