Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fing
#64071
Jeg har læst på andre forums at folk snakker om hakken i billedet ved panoreringer osv. Jeg står og overvejer at købe Panasonic plasma, men gider ikke et TV der hakker - det skulle jo netop være en af plasmaens fordele over lcd at man slipper for den slags. Så kan sort-niveau og billeder være nok så flotte, hvis det hakker ved panoreringer er det fuldstændigt ligemeget.
Jeg var ude og kigge på et i dag, men der var kun still-billeder på deres G10 42" - håber da ikke at der var en grund til det valg, da der på samtlige andre tv var levende billeder kørende.
Der må være en del herinde der har en G-model, eller har erfaringer med den. Hakker den generelt, eller er det en fejl på enkelte fjernsyn?
Det er jo ikke nævnt i testen herinde overhovedet.
Af Ponduus
#64073
Har set et G10 med en blu-ray film kørende hos en Panasonic folhandler og der var intet at komme efter. Overhovedet.
Af Marlowe
#64077
Jeg har ikke selv et G10, men har fået det demonstreret i pana-center og ved hurtig panorering i blueray-film hakkede billedet. Det er nok grunden til at Panasonic skriver 24P og ikke 24P-smooth...

Prøv evt. at læs denne her-> http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm
Af Fing
#64078
V-serien har vidst "24p smooth". Måske der alligevel er en del mere at hente hér end blot et flottere design. Som sagt går oplevelsen fuldstændigt tabt for mig ved hakken - måske er jeg mere hysterisk omkring netop dette end andre, men jeg vil hellere have lidt forkerte/dårligere farver end et billede der hakker ved panorering eller f.eks i fodboldkampe.
Af Fing
#64081
Meget godt link Marlowe. Det de kalder "Frame interpolation" i artiklen, som jo tager udgangspunkt i projektorer, er det samme princip/teknologi som Panasonic kalder "p24 smooth" på deres v-serie?
Af Marshall
#64083
Jeg håber seriøst ikke at G10 har problemer med bluray?
Jeg har nemlig bestilt et 50" G10 - som skulle komme på tirsdag/onsdag.
Ellers skal jeg så sandelig ikke have det!!

Det er jo næsten lige meget, om det er med en V10 - for det er samme panel? Så må det næsten være software/firmware relateret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#64086
"Smooth"-funktionen har ikke noget med korrekt 1080p24 håndtering at gøre. Som skrevet af andre, så er det frame-interpolation ligesom 100 Hz på LCD TV.
Af Fing
#64089
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener, Yakken.
Frame-inerpolation skulle jo netop reducere denne hakken som beskrevet her:
"Frame interpolation is a process by which the projector (or video processor) approximates what a film would have looked like if it had been captured at a much faster sampling rate to begin with. What it does it this: It buffers two or more sequential frames of the film, and evaluates the motion shifts between them. Then it uses this information to create interim frames that are partial steps in the motion sequence between each real frame. For example, the Panasonic AE3000's "Frame Creation" system will look at either two or three prior frames (depending on the mode you select), and create three interim frames that are each 25% incremental steps in the motion between two real frames.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#64090
Ja, men det har jo heller ikke noget med korrekt 1080p24 håndtering at gøre. Ved korrekt håndtering benyttes der IKKE interpolation, men opdateringsfrekvensen ændres til 72 eller 96 Hz. Så snart du interpolerer ødelægger du det look filmproducenten forsøger at vise dig. Generelt fraråder vi al brug af sådanne algoritmer.
Af Fing
#64094
Ah ja, nu er jeg med igen Yakken :)

Det er klart at det ikke giver det "korrekte" billede, da dette princip jo selv genererer billeder for at undgå hakken. Men som sagt generer hakken mig voldsomt, så jeg vil hellere have et mere glidende billede end korrekte billeder i hak.
I øvrigt påvirker denne teknologi kun billedet når det er nødvendigt - det går i gang ved panoreringer osv. Hvis ellers jeg forstår det ret. Det vil så sige at man har det "korrekte" billede størstedelen af tiden, hvor der ikke er panoreringer osv.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
#64095
I øvrigt påvirker denne teknologi kun billedet når det er nødvendigt - det går i gang ved panoreringer osv. Hvis ellers jeg forstår det ret. Det vil så sige at man har det "korrekte" billede størstedelen af tiden, hvor der ikke er panoreringer osv.
Næh, det giver såmænd bare et look der minder om at det er optaget på et videokamera. Jeg synes selv at det ser hæsligt ud.

Film skal opleves som i biografen - nemlig ved 24 billeder i sekundet. Og ja - det giver lidt hak ved HURTIGE panoreringer. Derfor er langt de fleste panoreringer i film også langsomme.

Men hvis du hader hakken - så skal du da bare slå IFC til. For min skyld ingen alarm - det ser bare kunstigt ud.
Af xcardman
#64099
slet
Senest rettet af xcardman 31. maj 2009, 00:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#64101
Sorry for off-topic, men hvorfor citerer du hele det indlæg der står lige før dit eget? Det gør det lidt frustrerende at læse i længden. Forumstrukturen er i forvejen fortløbende, så det burde ikke være nødvendigt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14