Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Amokogikoma
#6076
Here it goes.
Det er idag lykkedes mine møgunger at vælte mit elskede Sony triniton... Et eller andet er røget, for i den ene side er alt grønt, i midten er det fint og i modsatte side er alt blåt, rødt og lilla. Any ways, det er en gammel kasse, enda købt brugt, desuden pi*** tungt og derfor farligt at have stående med 2 1½ årige knægte kravlende rundt her der og alle vegne, det skal derfor ikke laves, hvilket sikkert heller ikke kan betale sig !

Men for fanden der er jo vm i bold og jeg skal have et nyt tv NU. ikke nemt at se bold når man konstant blir i tvivl om hvem der er hvem.

Jeg ved intet om fjernsyn, slet ikke fladskærme, lcd-tv, plasma halløj og hvad det nu ellers hedder.

Så håber i gider hjælpe/forklare/finde eksempler til 10-12.000 kr,- max. Gerne billigere !!!
ikke for stort, max 28 tommer eller ca. 60 cm i bredden.
skidtet SKAL op og hænge på væggen, så der skal være mulighed for at det kan monteres på en arm af en slags og svinges minimum 90 grader til siden og også lidt op og ned...(måske en sådan dims er et kapitel for sig, men ved i lige en god én så skriv det endelig).

Billedekvaliteten er 1. prioritet. om det kan lave kaffe eller sættes til 100 forskellige pc´er på samme tid er ligegyldigt !

konen ser helst det er et sony. (hun mener de er pænest)
men andre mærke, hvis bedre og billigere, er selvfølgelig velkomne. Dog helst i sort.(sir hun).

Håber i gider hjælpe. er helt på herrens mark her...
Brugeravatar
Af azrael
#6080
Hej!

Jeg tror ikke du kommer til at lide det jeg skriver nu, men p.t. har hverken plasma eller LCD en billedkvalitet, der kan måle sig med gammeldags rør-tv. Eller jo, når billedet vises i høj opløsning (f.eks. HDTV) og/eller i rigtig god kvalitet (f.eks. DVD), så kan man faktisk få nogle ret gode billeder ud af de "flade". Desværre ser de fleste af os stadig mest analog tv-signal, og lige her er der en del problemer.

Når jeg nu skriver dette, så skyldes det, at du leder efter et tv til ca. 10000 kroner, og for "flade" skærme er det sådan set "entry level". Det er rigtigt, at forhandlerer som f.eks. El-Giganten smider en masse endnu billigere skærme på hylderne, men det er som regel enten restposter af tidligere års modeller eller der er tale om low budget producenter fra Fjernøsten. Problemet er, at udviklingen på hhv. plasma- og LCD-området er meget voldsom, så modsat rør-tv, hvor man sagtens kunne "nøjes" med sidste års model ikke rigtig gælder de flade skærme. Det er i al fald min mening.

Et andet problem er, at du ønsker et tv der er ca. 60 cm i bredden. Med få undtagelser er alle fladskærme i 16:9-format, så et 32" "flad" svarer ca. til et 25" "rør" i 4:3-format. Jeg har selv et (ikke-fungerende) 25" Sony 4:3 i monitor-look. Det er ca. 60 cm i bredden. Hvis den bredde skulle omsættes til en fladskærm, så ville det nok være en 23" og så skal du bruge lup for at se noget. Min anbefaling er derfor: køb en 32" flad. De er ca. 80 cm i bredden, måske lidt mindre.

Jeg kan nævne nogle modeller, som du måske skulle kigge på (det er enormt vigtigt at kigge på skærmen selv!):

Samsung:
Der er Samsung M61 og R7x serierne; M61 er dog den bedre af de to serier. Ældre modeller er R4x/R5x og M51. Forskellen er designet og så ikke meget mere.

LG:
LG har nogle gode modeller, særligt LB1, men den har højttalere i siden, hvilket gør den ekstra bred. Ellers er der LC2, men LCD-panelet i den er ikke så god som i 37" og 42" modellen.

Sony:
Sony har netop lanceret nye modeller. De har tre serier, hvoraf to er interessante for dig, nemlig S og V serien. S-serien er deres "entry level" og er efter min mening ikke så god, men V-serien koster en del mere. Du skal for øvrigt kun gå efter de nye modeller som enten hedder S20x0 eller V20x0. De gamle hedder noget med A10, og er ikke så gode.

Panasonic:
Panasonic har en god 37"-plasma (TH-37PV60E) til en fabelagtig pris, dog lidt mere end de 12000 kroner du skriver er maximum. Ellers har de også nogle ret gode LCDs. Nyeste serie er LX60F/600F (LX600F har også kortlæser). Lige nu er der dog kanongodt tilbud på den umiddelbare forgænger LX52F i Bilka til kun 9999 kroner.

Philips:
Philips har også nogle ret gode modeller, men de koster virkeligt kassen. Derfor er der ikke så meget at anbefale her, desværre.

Anyway, når/hvis du køber flad, så husk at billedet typisk ikke vil have helt samme kvalitet (eller måske skulle jeg hellere sige udseende) som du er vant til fra rør-tv, særligt Sony Trinitron. Men gå for guds skyld ud og kig ¨på skærmene selv. Allerhelst skal de vise et analogt tv-signal, da det er mest afslørende.

Håber, at det hjælper lidt...

Hilsen,
az
Af Amokogikoma
#6094
Tak for dit grundige og fyldestgørende, men dog noget nedslående svar...
måske man så må gå den tunge vej i banken for at låne...
hvad prisklasse mener du man skal op i for at få en ok billedekvalitet ?
Brugeravatar
Af azrael
#6096
Altså, nu er jeg personligt *meget* kritisk, og jeg har desuden en trang til ikke at skrue folks forhåbninger og forventninger unødigt op. Det er rigtigt nemt at falde for "fladskærmsfristelsen". De er jo unægteligt enormt flotte, og billedet fra et godt signal er også ret pænt. HD ser virkeligt flot ud, men det er ikke den signalkvalitet vi har til daglig.

Mit forslag, hvis du kan finde ca. 90 cm i bredden, ville være at kigge meget længe på et Panasonic TH-37PV60E plasma-tv. Det er nok det tætteste du kommer på kvaliteten af et rør-tv. Den gode nyhed er, at tv'et faktisk ikke er *så* pokkers dyrt. Vi snakker ca. 14000 kroner for skærmen og ca. 1500 kroner for vægbeslag (måske lidt mindre da udvalget er større).

Desværre ved jeg ikke i hvilken egn af landet du bor, men hvis det skulle være i nærheden af Ã…rhus, så kan tv'et betragtes både hos El-Giganten eller, fortrukket, hos TapeConnection (hvor du også får det til en god pris).

Hilsen,
az

PS: Du gør meget klogt i at planlægge en tur rundt i forskellige tv-butikker for at kigge på skærme. Jeg, og andre, kan sige nok så mange ting. I sidste ende er det dine øjne, der afgør. Måske er du meget mindre kritisk end jeg er.
Af Amokogikoma
#6100
ok. det ser sgu godt ud...
er faktisk blevet anbefalet samme tv af et par kolleger !
men opløsningen er jo ret meget mindre end de "normale" 1370x768.
men det har måske ikke noget at sige når det er plasma og ikke lcd ?
edit: bor i roskilde, så har rige muligheder for at kigge på tv rundt omkring :-)
tak for din hjælp i øvrigt !
Brugeravatar
Af azrael
#6103
Det er bare helt fino! Glæder mig, hvis jeg på nogen måde har kunnet hjælpe (bortset fra kun at skræmme dig! :))...

Du skal ikke tage det med opløsningen så alvorligt. Normalt har LCDs (særligt op til 40") i dag 1366x768 pixels. Panasonic 37" har 1024x720, 42"-versionen har 1024x768. Så voldsom er forskellen nu heller ikke. De ældre plasma-skærme havde 852x480 pixels, og jeg synes at selv de havde et bedre billede end de fleste LCDs jeg har set.

Anyway, jeg håber, at du finder lige det du leder efter! :)

Hilsen,
az
Af Amokogikoma
#6105
ja det håber jeg også.
var lige forbi naboen og se deres sony bravia 32a11e. et flot fjernsyn, men for at sige det pænt er billedekvaliteten med almindeligt analogt antennesignal jo decideret ringe !!!
synsvinklerne var rigtig fine både fra side og op og ned. men selve billedet er jo uskarpt, fedtet-agtigt, blurry. det betaler jeg aldrig 10 k for.
så måske jeg slet ikke kan blive tilfreds overhovedet ?
desuden får jeg her at vide at man ikke kan hænge noget over 25 kg op i en arm der kan svinge ud fra væggen... ?

så det blir nok ikke nemt for mig at finde noget.

På trods af det du siger om størrelse overvejer jeg alligevel seriøst at kigge på noget 26 tommer.
Sammenlignet med alm. rør-tv, gælder der så den samme regel med at jo mindre skærm jo skarpere billede ?
er der ikke samme antal pixels i en 26 " som en 32 " ? eller har det intet med skarpheden at gøre ?
Brugeravatar
Af azrael
#6113
Hej igen!

Jo, de fleste 26" bruger også paneler med 1366x768 pixels, men antallet af pixels betyder ikke alt (jvf. også mindre antal pixels i plasma). Der, hvor det oftest går galt er i den interne digitale billedbehandling. "Normal" tv har ikke samme format som HD, hvilket er det som de flade skærme er designet til. Når man skalerer et tv-billede, så skal der interpoleres en del, dvs. vha. matematiske formler fjernes eller tilføjes billedpunkter. Dette ændrer det oprindelige billede, og oftest ikke fordelagtigt.

Hvordan det er med skærme under 26" kan jeg ikke udtale mig om. De virker mere som "specialløsninger", ofte i 4:3 format. De virker ofte også til at have dårligere paneler end deres større pendanter.

En ting jeg lige kan bemærke er, at hvis du har kabel tv fra hhv. TDC eller Stofa, så kunne det være en ide at investere i hhv. Selector eller tilsvarende boks fra Stofa. Det siges, at det digitale signal ser en del bedre ud på flade skærme end det analoge signal. Har dog ikke selv haft mulighed for at iagttage det.

Hilsen,
az