Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
#267987
Torben Rasmussen skrev:Uden at skulle træde nogen over tæerne, så må det næsten bero på manglende referencegrundlag eller at TVet befinder sig i meget oplyste lokaler. Sort er mørkegråt på et IPS panel. Så efter devisen “hvad du ikke ved har du ikke ondt af”, så kan et IPS-baseret TV anvendes til stuen ;)
Det må vel nærmest være hovedparten af de solgte LCD TV der har IPS paneler. LG over hele linien, Philips i mange modeller, i 2018 inklusiv topmodellerne, og Sony i de lavere serier under XF85. Det er vel ikke fordi producenterne er helt uvidende om hvad der er godt og skidt. Vel snarere fordi de har en anden vurdering hvad der for de fleste vil være det bedste kompromis mellem sortniveau og betragtningsvinkler. De har vel ret så langt at der næppe er mange almindelige brugere der bekymrer sig synderligt om hvorvidt de sorte bjælker nu også er perfekt sorte når de ser en film om aftenen i dæmpet belysning.
#268000
Steen Bay skrev:Det må vel nærmest være hovedparten af de solgte LCD TV der har IPS paneler. LG over hele linien, Philips i mange modeller, i 2018 inklusiv topmodellerne, og Sony i de lavere serier under XF85. Det er vel ikke fordi producenterne er helt uvidende om hvad der er godt og skidt. Vel snarere fordi de har en anden vurdering hvad der for de fleste vil være det bedste kompromis mellem sortniveau og betragtningsvinkler. De har vel ret så langt at der næppe er mange almindelige brugere der bekymrer sig synderligt om hvorvidt de sorte bjælker nu også er perfekt sorte når de ser en film om aftenen i dæmpet belysning.
LG sidder slet ikke på markedet i den grad du omtaler. De sidder på highend-markedet, men det er med OLED. Sony, Samsung, Panasonic, etc. sælger VA-baserede TV i de fleste af deres modelserier. Sony har ganske få IPS, Samsung har ingen, og Pana har ganske få.

Globalt ser det således ud:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=39807

Herhjemme har Samsung en langt større bid og flere af spillerne har vi slet ikke.
Af PeterD
#268009
bbplayer skrev:
Torben Rasmussen skrev: Hvem snakker i øvrigt om Sony? Var valget ikke mellem to foruddefinerede modeller?
Ved godt, det er at pege fingere men same old, same old. Intet ændrer sig når man hedder PeterD på dette forum.
Jeg sørger blot for at udvide folk horisont.. :) ..Kan samtidig sige at 10.000 kr for et 55" er en del når de største konkurrenter koster 7000 kr og OLED også koster 10.000 kr (55")

Men det handler om LG og Samsung, så tag Samsung hvis du vil sikrer et godt billed og LG hvis du vil bruge deres gode Smart del.
Af Steen Bay
#268013
MortenLS skrev:Steen Bay.
Hvilken af de 2 tv ville du vælge?
Se bort fra pris! ?
Tjaa... Samsung har jo som nævnt bedre sortniveau, mens LG har bedre betragtningsvinkler, Dolby Vision og nok også bedre lyd. Af de to ville jeg nok vælge LG, men der er vist ingen af dem der er specielt gode til HDR, og det ville jeg prioritere ret højt hvis jeg skulle købe nyt TV. For mig ville valget snarere være mellem et 65" Sony XE9005 og et 55" LG B7 der begge kan fås til 10-11k når de er på tilbud.
Af MortenLS
#268015
Smart delen er ikke så vigtig, da det hele skal styres af Apple tv 4k. Derudover har jeg lige pt boxer tv. Men med tiden skal jeg nok have waoo tv.
Der må gerne være god lyd i så man(måske) kan undvære en soundbar. Men tror desværre de fleste tv kræver soundbar idag.
Derfor jeg rigtig gerne vil have LG 65E7V.
Den er dog lige 8000kr for dyr endnu. ?
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268020
arhh jo en gang vås at sige at IPS ikke kan bruges som fjernsyn' alene fordi det ikke kan gengive sort som et VA panel, og alle dem med IPS fjernsyn bare ikke ved bedre. :o

Kender godt nok mange danske hjem' hvor hjemmet nærmest er et samsurium af en sammensmeltning af køkken, stuen, spisebord og tendere et stort overordnet fællesrum, og hvor et VA fjernsyn ville være håbløst da fjernsynet bruges som et stuealter, fra så mange forskellige vinkler i hjemmet, at man ville gå total på kompromis med VA's betragtsningsvinkler, og det nærmest bliver ubrugligt hvis et billigt VA panel skulle være det vejledende under disse omgivelser..

Dog er der adskillige hjem, med sådanne forhold som stadig har et VA-fjernsyn, selvom man kan undre sig over at de gider sådan en billedniveau af misfarver og forvrænget billedkvalitet, men bevares de ved ikke bedre.. ;) :D

Ville jo også være vås' hvis jeg af samme bevæggrunde omkring betragtsningsvinkler' konkluderede at alle VA fjernsyn ikke er brugbare som fjernsyn da billedkvaliteten & farveniveauet går bag om dansen når man er ude af goldilock-zonen og jeg herved tager udgangspunkt
i at alle andre på denne klode har nøagtig samme behov om et bredt synfelt' som i ovennævnte scenarie.

Bevares til et homecinema-aspekt hvor man sidder alene og i en ideel vinkel til TV'et og meget vel under relative mørke omgivelser og skal se film dagen lang i sin man'cave - ja her er VA selvfølgelig oplagt, men jo de færerste som bruger deres fjernsyn udelukkende med det scenarie in mente, ofte er det jo en blandet landshandel..

JO samme scenarie med rigtig mange danske hjem hvor der er vinduer overalt, her kan det hurtigt blive en gene, at se TV i dagtimerne, og her er IPS fra tid til anden også at foretrække, da IPS ofte præstere bedre end VA i lysere omgivelser.

Personligt ville jeg helt klart vælge IPS hvis vi snakker rigtig billige fjernsyn a'la under 4000 da billige VA paneler er håbløse imo, og her er bundniveauet altså bare bedre på billige IPS skærme, hvor jeg på de mellemdyre modeller 6 til 8k ville vælge VA og fra +10k klart OLED, men det står og falder med model & prisniveau, da det er en glidebane at konkludere overordnede begreber kva et hav af variabler.

-og hvis en producent vitterlig ønsker at gøre sit forarbejde kan man altså godt levere sort-niveauer på IPS hvor selv VA og plasma må trække på smilebåndet og erkende at det var sgu da imponerende..
Pananasonic AX900
Senest rettet af DaneLaw 24. feb 2018, 14:18, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268021
-problemet er bare at det ofte bliver meget bekosteligt.
Tag fx Panasonic da de gik væk fra deres high'end plasma-modeller, her var det ikke VA paneler de brugte men istedet IPS'paneler som Panasonic valgte som erstatning for deres high end flagskib plasma-modeller.

Panasonics flagskib AX900 som netop gik under sloganet plasma-agtig billedkvalitet , denne AX900 har som bekendt IPS og i Rasmus flatpanels-artikel kan man se et sort- sammenligningsbillede mod plasmaflagskibet ZT60

Panasonics såkaldt bedste Plasma til venstre ZT60 og IPS AX900 til højre.
Vist ganske hæderligt af et IPS fjernsyn' krydret med relative begrænset local dimmingzones anno 2014 tech ;)

Billede

Her er Rasmus artikel AX900.
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1397197421

Panasonic AX900 med IPS fik jo også topkaraktere på billedkvalitet og nærmest referencestatus, så helt hen u skoven kan det ikke være.
DaneLaw skrev:Panasonic IPS AX900 // "Bedst i Test" emblem [billedkvalitet 96%]
"Billedkvaliteten er det hidtil bedste, vi har oplevet på et LCD TV, både hvad angår almindelig HDTV og Ultra HD materiale. Både sort, lys nuancer og farvegengivelsen står rigtig flot."
http://digitalt.tv/panasonic-ax900-tx-6 ... tra-hd-tv/

Ny referencemodel til TV-scenen?. [lydogbilled]
[Panasonic 65AX900 er et toptrimmet 4K-tv med billedkvalitet i referenceklasse, som på mange måder kan konkurrere med de bedste OLED-skærme
http://www.lydogbillede.dk/test/tv/4k-t ... 5ax900e-2/
Så at sige at IPS ikke kan bruges til TV er jo ikke rigtigt, tværtimod så gengives AX900 ligefrem som et fjernsyn med en billedkvalitet som kan konkurrere med OLED skærme i lydogbilleds anmeldelse og gengiver det som referenceniveau, samme med digital.tv -, så helt skidt kan dette IPS funderet TV jo ikke være ..
Hvis baglandet gør deres hjemmearbejde, så kan IPS sagtens levere et nydeligt sort niveau som AX900 med al tydelighed viser, problemet er bare at det ikke giver mening med dimming zones og ender hurtigt op med at blive for bekosteligt og OLED bliver istedet et oplagt alternativ til de priser, nøjagtig samme dilemma som med VA fjernsyn med dimming zones..
men det kræver at producenterne laver deres hjemmearbejde med IPS teknikken, og det sort-niveau som LG levere i deres IPS lineup, er ikke noget at skrive hjem om, men de koster så heller ikke AX900 niveau.

kva debatten på side1 omkring størrelsen af aktørerne.
En del tyder på at Samsung faktisk er ved at miste førspepladsen på det nordiske marked til LG på TV markedet.
i 2015 var Samsung størst og LG på andenpladsen her på det nordiske marked, men Samsung har her de seneste par år mistet førstepladsen på flere segmenter af TV sektoren til LG og i 2016 måtte Samsung se sig overhalet af LG på salg af +55 og UHD skærme når det kom til norden, og jeg tvivler på at det momentum LG har haft på OLED fronten i 17' har gjort deres markedsmarginer mindre her i 2017 når det kommer til de nordiske marked..
Senest rettet af DaneLaw 24. feb 2018, 15:02, rettet i alt 2 gange.
Af MortenLS
#268024
Torben Rasmussen skrev:Jeg tvivler på at 65” når derned.
Altså det står til 12999kr og har gjort det længe, så mon ikke der kommer et knald tilbud på 10k inden længe. ?
Af Grandahl
#268030
Af de 2 ville jeg klart gå med Samsungen. Jeg bliver irriteret over at se en grå skærm som er tilfældet med LG’en når det skal være sort.

Eneste mulighed for at vælge omvendt ville være hvis i ofte sidder en hel familie og ser tv samtiddig.