Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beckham
#267777
Den umiddelbart største forskel er at XF90 får Dolby Vision formatet på et tidspunkt, så hvis det er vigtigt for dig, så skal du selvfølgelig vente. Men ellers gør XE9005 det nu rigtig godt. Så 65 tommeren i aktion hos en kammerat for nylig og var ganske imponeret over hvad man får til den pris. Tror det er rigeligt for langt de fleste "almindelige" forbrugere..

Kan se et XE9005 blev lanceret til omkring de 17k sidste år, så hvis den starter lavere i år kunne man vel håbe på en 13-15k. Men det er jo ren gætteri...
Af PeterD
#267779
SteffenH skrev:
Beckham skrev:
SteffenH skrev:Jeg står i præcis samme situation som trådstarter, og har egentlig bestilt en 55XE9005 til levering d. 2. marts. Jeg er dog kommet lidt i tvivl om man skal vente på den nye XF90, men uden en introduktionspris er det jo svært at vide om den er værd at vente på.
Og hvornår kommer den i butikkerne?

Måske dette også var relevant for trådstarter her :)
XF90 vil nok være i butikkerne i løbet af marts vil jeg tro. Den skulle få en lavere introduktionspris end XE90 havde, men vil jo nok stadigvæk ligge et pænt stykke over de 10k.
Tak for svar. Så tager jeg XE9005 til 7k. Med de fine anmeldelser den har fået tænker jeg, at den tilfredsstiller mine behov :)
Det burde den gøre..men husk dog på at det ikke er nok at flå plastik af skærmen og sætte det til en stikkontakt.

Det gælder om at finjustere billed så meget så muligt for at finde det mest optimale for dig..

Denne fra 2010 er en start:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1285931399

og

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=40548
Af Pandaven123
#267788
Jeg tænker bare, at et OLED tv, efter 4-5 år, ville miste sin farvegengivelse nok til at f.eks. sony XE9005 overhæler det.
Og når min plan er, at holde på det her tv i et godt stykke tid, så vil XE9005 være et godt køb.
Brugeravatar
Af bbplayer
#267790
Pandaven123 skrev:Jeg tænker bare, at et OLED tv, efter 4-5 år, ville miste sin farvegengivelse nok til at f.eks. sony XE9005 overhæler det.
Den teori må du godt uddybe, for at tro det, må man også have noget at have det i??

Så hvis jeg sagde dit XE9005 ville blive vagt og gennemsigtigt, og lugtede efter måneder i stuen, så mener du det er nok til at kikke på andre skærme? Skal der bare noget skrift til :)
Af Pandaven123
#267793
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1246012840

Fra flatpanels forklaring omkring hvordan et OLED tv fungerer.

Her kommer det kritiske punkt for OLEDs. De organiske molekyler der benyttes til at udsende lys, mister gradvist deres funktionalitet og levetiden for et display er derfor ikke uendelig. Jo mere en diode bruges, des hurtigere vil den ældes og jo kraftigere den skal lyse des hurtigere ældes den. Ligesom med baggrundsbelysningen i LCD displays taler man om halveringstider for lysstyrken, dvs. den tid det tager for lysstyrken at nå 50% for en given spænding. På nuværende tidspunkt er der forholdsvist store forskelle på hvor længe de individuelle farver kan fungere, hvilket i sig selv udgør et problem idet en skærm således ikke blot vil miste lysstyrke, men når én farve ældes før en anden, vil skærmen få en forkert glød efterhånden som tiden går. Man snakker idag om halveringstider for eksempelvis grøn og rød på 35.000 timer (state-of-the art er 160.000 timer i laboratorie), imens den blå farve stadig kæmper med få tusinde timer.

Jeg vil her tilføje at jeg bekymre mig om den blå farve, der kun har en leve tid på få tusinde timer.
Det er en gammel forklaring af OLED som flatpanels har lavet, som jeg har skimtet igennem, før jeg gik ud og spurgte omkring råd.
Jeg synes ikke at kunne finde noget opdateret på, at levetiden for farvene i et OLED er blevet hævet.
Men søger gerne noget data deromkring :)
Af Pandaven123
#267798
Okay, det ser jo lovende nok ud. Tak for svaret.

Men er dog stadig i tvivl om de 4000 kroner i forskel er noget jeg kan gøre. Især fordi jeg er studerende, så måske ikke den bedste beslutning med et tv til 11.000 minimum :p
Brugeravatar
Af bbplayer
#267799
Pandaven123 skrev:Jeg vil her tilføje at jeg bekymre mig om den blå farve, der kun har en leve tid på få tusinde timer.
Tak for at du uddyber og forklarer begrundelsen.

Jeg har nok allerede haft 3000 timer , da skærmen er tændt rigtig længe her. Og blå farve? Så ville jeg nok ikke være særligt glad for min skærm, og jeg har da set de tests på OLED paneler med burn-in efter at samme billede var vist i 1000vis af timer men sådanne tests lever normale menneskebehov ikke op til, og vores brug er jo utrolig varieret.
Selve teksten beviser hvordan udvikling og teorier ikke kan afspejles af virkeligheden og hvordan virkeligheden ofte ser helt anderledes ud end et lab og især efter næsten 8.5 år , tænk hvor meget der er sket siden dengang, måske bare kik på dig selv og din verden omkring dig. Du sad måske med en Iphone og troede aldrig den ville få en OLED skærm og blive så stor som den er, og ram? woww, 9 år gør meget :)

Måske på tide at flatpanels angriber den artikel og opdaterer den anno 2018 :)

min fejl: Flatpanels HAR opdateret på dette emne siden 2009 :)
https://www.flatpanelshd.com/news.php?i ... n=showfull

Nu er OLED skærmens levetid 100.000 timer, er du stadig bekymret?
Af Beckham
#267820
Fuldt forståeligt at du gerne vil have et OLED. Og det er selvfølgelig det du skal gå efter, hvis det er. Men når det er sagt, så skal du altså ikke bekymre dig hvis du må "nøjes" med et XE9005. Det er et fremragende tv. Og til dit behov, hvor det virker som om at du ser en del almindelig tv, så vil XE9005 gøre det glimrende. På almindelig HD tv signal vinder du ikke så meget ved at købe OLED efter min mening. OLED shiner for alvor ved højkvalitetsmateriale som 4K\HDR.
Af Chokofant
#267847
Spændende læsning :)

Jeg er også på udkig efter nyt tv og forestillede mig (indtil jeg læste denne tråd) at det skulle være Samsungs 7- eller 8 serie i 55- eller 65 tommer. På tilbud bliver prisen ca den sammen, -men mener I Sonys XE9005 er et bedre valg ??

Tak for input :)
#267874
Det er en ældre artikel du linker til fra os. Vi har en der er mere tidssvarende og svarer til den måde LG har lavet OLED-panelerne på:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1473926577

XF90 vil primært adskille sig på DV og så flere zoner i lodret retning. XE havde kun 2 rækker, hvilket var til den lave side.
Af Pandaven123
#267925
Hej igen :)

Det blev sgu et LG OLED B7 til mig, fandme om det ikke bare står lækkert.
Jeg oplever dog et problem jeg kan ikke caste noget fra min computer, eller drtv fra min mobil. Det eneste jeg kan caste er youtube fra min mobil.
Jeg kan se og caste alle medier til min ældre chromecast.
Er det normalt?