Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grandahl
#265928
Tak for gennemgangen/brugeranmeldelsen Gunmetal, det er super du gider lave det lineup der.
Af GunMetal
#265962
Testen er desværre udskudt et par dage, da Bilka har ønsket at gøre det svært en gang til.
De har sendt tv'et men den fragtfører, der skal aflevere tv'et på firma adressen ville komme mellem 14-18.
Jeg fik aldrig et opkald og i dag er tv'et tilbage på centralen.
Jeg forstår stadig ikke, hvordan de kan sælge tv, når det hele er så besværligt og alting går i ged for dem.
Som jeg kan huske 8102 fra før reparationen, så har den bedre local diming grundet de 60 zoner kontra de 20.
Jeg har kigget på Meridian og når han går ind i grotten, så kommer Sony'en lidt til kort.
Jeg synes at glorien rundt om ham er ret tydelig.
Jeg har rodet lidt med local diming indstillingen og det bliver rigtig skidt, hvis den bliver slået fra.
gør man det, så ser det næsten lige så tosset ud som de defekte philips.
Jeg giver det et par dage mere, men jeg er ved at nå til et punkt, hvor jeg kraftigt overvejer at snuppe Sony'en for at slippe for mere bøvl.
Min anmeldelse kommer snarest - håber jeg! :-)
@dami4200 - jeg bruger et mediamount w6 beslag. Du skal være opmærksom på, at strømstikket på 8102 er bagud vendt, så det vil stikke en smule længere ud i den ene side i forhold til den anden. Det er op ikke voldsomt og noget de fleste kan leve med.

@Grandahl - det var så lidt. Jeg har i et par måneder håbet en test ville komme, men det er desværre ikke sket.
Så må jeg jo lave min egen hjemmebryggede test :-)

@Ghidora - lyden i sony'en er ikke lige så god i forhold til bas.
Jeg synes egentlig, at den leverer ok, men jeg har et separat setup til lyd som skal bruges til hverdag, så har ikke lagt så meget i det. Begge leverer acceptabel lyd, men 8102 kan lidt mere i forhold til bas. :-)
#265977
Ja, vi beklager at testen af 8102 ikke blev til noget, men det faldt bare ikke lige i hak. Det var mig der skulle teste og da jeg har et normalt job ved siden af, så passede det ikke ind.
Af GunMetal
#265982
@Torben - Sådan er det til tider. Jeg sætter personligt MEGETpris på jeres arbejde og ser altid frem til nye artikler.
Hvor lang tid bruger i normalt, når I laver en test?
Af ekelund
#265983
Nogen der ved om man kan se viaplay i 4K igennem dem chromecast der er i sony tvet eller man skal ud og købe en chromecast ultra
Jeg skulle nemlig gerne få med XE9005 torsdag
#265984
GunMetal skrev:@Torben - Sådan er det til tider. Jeg sætter personligt MEGETpris på jeres arbejde og ser altid frem til nye artikler.
Hvor lang tid bruger i normalt, når I laver en test?
2-3 uger på test og en uge til at skrive, oversætte og behandle billeder/grafer.
Af Beckham
#265999
ekelund skrev:Nogen der ved om man kan se viaplay i 4K igennem dem chromecast der er i sony tvet eller man skal ud og købe en chromecast ultra
Jeg skulle nemlig gerne få med XE9005 torsdag
Tidligere har dette ikke kunne lade sig gøre. Ved ikke hvad status er lige nu....
Af dami4200
#266057
GunMetal skrev: @dami4200 - jeg bruger et mediamount w6 beslag. Du skal være opmærksom på, at strømstikket på 8102 er bagud vendt, så det vil stikke en smule længere ud i den ene side i forhold til den anden. Det er op ikke voldsomt og noget de fleste kan leve med.
Er det ikke muligt at få et strømstik som er lidt mere fladt? Det er ret voldsomt at TV'et stikker så meget ud i højre side.

Synes godt nok at det er en smule irriterende at TV'et stikke 2-3cm ud for væggen i nederste højre hjørne

Billede
Af GunMetal
#266166
Jeg er i fuld gang med “testen” af de to skærme.

Jeg har prøvet at indstille efter avforums anbefalinger på forgængeren samt prøvede noget indstillinger, jeg fandt på en tysk side på 8102.

8102 er bedst til at holde sortniveau, det virker det til, at 9005 har for få zoner, så større dele af skærmen bliver oplyst i scener som grotten i meridian. Derudover så kunne 8102 få en MEGET bedre detaljegrad på sandet i scenen før grotten, hvis 8102 står med out of the box indstillingerne på HDR, men det bliver tæt på identisk, hvis man “indstiller” 8102 efterfølgende. Farverne var way off så krævede det.

Jeg har bidt mærke i, at 8102 foreløbigt har svært ved at få en flot hvid farve på tekst, den bliver ofte lidt sepia og mat.

Jeg har prøvede at sætte et testbillede på med de forskellige farver, hvor 9005 giver mere intens blå samt rød.

Jeg ved ikke, om en professionel kalibrering, der kan få farverne til at stå mere lysstærke, men som det er nu, så er farver et stort plus på 9005.

Ikke at det behøves så være de rigtige farver, men når jeg ser samme film(passengers første 4min) så minder farverne på 9005 meget om min Iphone 7.
Min fornemmelse er, at 9005 og iphone har styr på farvegengivelse kontra 8102.

Hvis I har nogle tips til indstillinger af 8102, så skriv det endelig! Jeg kan teste indtil start næste uge, hvor jeg skal tage en beslutning.

Dani4200 - det er super dumt besluttet, at stikker sidder sådan. Man skulle næsten tro, at det var samme hold, der besluttede at nogle af stikkene på LG OLED skulle vende bagud ?
Af dami4200
#266169
Tak for det fine review :)

Kan i bruge tastaturet på bagsiden af fjernbetjeningen? Hvis ja, skal det så tilføjes i indstillinger?
Mit TV reagerer nemlig ikke på trykkene på tastaturet.
#266349
Hej

interessant tråd
På youtube ligger der en del videoer der demonstrere FALD på 8102
fx https://www.youtube.com/watch?v=9kAcDxaVgGk
læg mærke til hvordan mellem 9 og 10 sekunders play at det overoplyste hvide område lyser helt ned i de sorte barer/felter. Jeg blev selv rimeligt skræmt da jeg så denne video. Er det så grumt på det tv som klippet viser?