Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af B&W
#263961
. Lys output på 2017 OLED er efeter min bedste overbevisning mere end godkendt
Enig! Især når OLED også har uendelig kontrast og dyb sort. Men det sidder stadig en peak limiter, som Vincent fra HDTVtest ofte taler rigtig meget om. Så det fulde potentiale er endnu ikke taget i brug. Han taler f.eks en del om at Sony A1 klipper i meget lyse områder og der mister tv'et dens "specular highlight detail" :)

Men altså, min hovedsagelig grund til ikke at købe OLED er stadig prisen.

Anyways, det er vist en snak der skal tages i en anden tråd 8-)
#264010
B&W skrev:Jeg stillede mig selv der samme spørgsmål op til Black Friday. Jeg havde sat mig for at købe xe90, men kunne overveje xe93 hvis prisforskellen ikke var alt for stor.
Jeg valgte at købe xe90 til 10444,- da jeg synes der var langt til 14999,- for xe93. Så kunne jeg ligeså godt give det ekstra det kostede for en LG B7.

En ting der talte for xe90 for mig, er full-array local dimming. I dette tilfælde er jeg også bekendt med den specielle zone opdeling de har lavet i deres backlight drive på xe93.

Jeg var blevet bekendt med at når man ser film i 21:9 format på xe93, så kan man se clouding formere sig i den sorte bjælke i bunden. Dette vil forekomme hvis der er en mørk scene med f.eks en fakkel der bevæger sig frem og tilbage.
Dette oplever jeg netop ikke på min xe90, da den er baggrundsbelyst og ikke kantbelyst.

Mindre detalje, men betydningsfuld for mig. Dog har xe93 som allerede skrevet, højere lysstyrke, bedre opskalering (dette melder HDTVtest dog ikke kan ses på afstand) og DV understøttelse i det nye år.

Dog er input lag højere ved 1080p på xe93, da X1 extreme er langsommere i opskaleringsprocessen.

Angående lysstyrke, skal jeg dog understrege at jeg synes de 800nits xe90 kan vise i HDR er rigeligt. Især når jeg kommer fra en ST50 Panasonic plasma.

Alt i alt er jeg super tilfreds med min xe90 og den viser virkelig hvor langt LED teknologien er kommet. Jeg har altid sværget til plasma pga. farver og sortniveau, men pt. synes jeg ikke at jeg vil bruge så mange penge på OLED. Bl.a. fordi jeg har små børn i hjemmet og fordi jeg stadig ser OLED i udvikling og jeg foretrækker at vente til de har løst "problemet" med max lysstyrke.
Dog skal det siges jeg er dybt imponeret over det billede der kan fremvises på de nye OLED skærme.


Jeg kunne godt have købt 55" OLED, men jeg synes det var på tide at opgrader fra de 55" jeg allerede havde til 65", som jeg slet ikke har fortrudt. 65" er kanon til film og sport 8-)

Om du vælger xe90 eller 93, så får du uden tvivl en kanon god skærm. God jagt!
Har du aktiveret local dimming på dit TV? Jeg kan læse på Rtings.com at XE93 får en bedre bedømmelse på håndteringen af netop local dimming. Det er vel den måling du tænker på i forhold til film i 21:9 format, som giver det slør af hvidt i kanten af billedet
#264015
Tak, ja jeg så godt videoen, men som også nogle brugere skriver så er det ikke noget som de bemærker som et problem. Hvis man heller ikke sidder i en mørklagt stue, er problemet vel også mindre. Men din bekrymring er taget til efterretning.....man kan åbenbart ikke få alt det gode i et Tv, så det bliver et prioririterings spørgsmål
Af nAlen
#265542
Jamen jeg endte jo så med at kaste lidt penge efter et 65XE9305 alligevel, og nu da jeg endelig er flyttet og så småt fået indrettet mig, er det tilmed også pakket ud og sat op (Er i iøvrgit godt klar over hvor svært det er at have sådan et stående i halvanden måned uden at åbne det? :) )

En ting er jeg dog åbenbart for dum til at fatte.. Jeg har lavet en favoritliste over kanaler, men kan til min død ikke finde ud af hvor man sætter den til at søge i disse fremfor i alle kanaler - Det er lidt trist at bladre igennem x antal kanaler man ikke har når man er for nærrig til den store pakke i antenneforeningen :)

Nogen der kan guide mig på rette vej ? :)
Af nAlen
#265576
Det er jeg skam allerede, glæder mig lidt til at få smidt en uhd film på og set hvad det virkelig kan... Har dog lovet mig selv at vente til at baghøjttalere osv er monteret - kan være det også fremskynder den process lidt mere ?
Af nAlen
#265609
Torben Rasmussen skrev:Du skal åbne EPG og så bruge "Action menu" til at få åbnet topmenuen og ændre hvilken liste den skal vise.
Der ville jeg jo også gerne have at funktionen skulle være, synes bare ikke umiddelbart jeg har andre muligheder end "Føj til favoritter" "Fjern fra favoritter" & "Opsætning af favoritter" der har nogen relation hertil
Af Rtorp
#265648
Men som jeg oplever det, så vil den gå tilbage til Alle digitale kanaler, når tv'et har været slukket. Så skal man selv vælge favoritter igen. Irriterende.

Off. topic: Oplever I også at den indbyggede chromecast periodevis ikke virker?
#265655
Jeg skal prøve, at finde tilbage til hvordan jeg satte mit TV op, men i både EPG og i Discover, så viser den altså udelukkende min favoritliste og aldrig andet.

I Discover skal man scrolle helt ned i bunden og konfigurere hvad der skal vises. Der kan man slå "Digital" fra og kun vælge "Favorit".

Opsætningen af favoritter sker i TV-menuen, som du skal helt ind i indstillingerne for at finde. Den del er stadig Sonys egen og kører ikke i Android-interfacet.
Af Rtorp
#265659
Mit er version 90x.

Hvis jeg trykker på Guide, umiddelbart efter jeg har tændt tv'et, så vises alle digitale kanaler. Jeg må så gå i Discover og vælge Favoritter.