Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
#265531
Ja, vil mene det er et rigtig fint TV til prisen. Det har IPS panel med gode betragtningsvinkler, en smart fjernbetjening og Harman Kardon højttalere. Elgiganten tager 6999,- for samme model i 43" og 11499,- i 55" (!)
Af Lape
#265532
Jeg ville helt klart gå efter et TV med VA panel i stedet. LG's LCD skærme bruger IPS panel og det har meget dårligere kontrast og sortniveau end VA (dog bedre betragtningsvinkler).

Hvis man ikke køber OLED, så bør man generelt holde sig fra LG. Der er en grund til at Samsung, Sony, Panasonic mf. bruger VA paneler i alle deres anbefalsesværdige LCD skærme. Det eneste der taler for LG's LCD, er pris.

Hvis pris er altafgørende og billedkvalitet er mindre vigtigt, så er det jo OK. Du skal nok smide lidt mere for at få et godt TV med VA panel.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#265535
Til 3995 er det et glimrende TV, hvor du får en masse nymodens happengut, og ikke mindst inkluderet magic remote samt nyeste WebOS3.5 i takt med at det er en 2017 model.
Til under 4000 er det svært at gøre meget bedre, og jargonen med VA-paneler er godt & IPS er skidt, er altså ikke liniært, og meget står og falder med prisen og den aktuelle model.
Til de her priser ville jeg også købe IPS da billige VA-paneler ikke er en dans på roser, hvor jeg fra +6k ville vælge et VA-TV, da der er nogle tilbud som er svære at komme uden om.
Anyway 49UJ701 er en model som startede på 9000 i dansk-retailpris tilbage i april 2017, så en nævneværdig prisreduktion sidenhen.
det er dog et 60hz (50hz) panel, ligesom alle andre i det prisniveau, og denne model gør som bekendt brug af LGs WRGB panelstruktur med 2880RGB+960W.
Bestemt et okay køb imo' hvis du har budget på max 4k.

----

// Lape, du vrøvler i dit ensporet korstog for VA og vice versa imod LG. O_O (Du skulle vel ikke være en forsmået Samsung-ejer, som nu har godt og grundigt ondt i rumpetten over LG :D )
Begge tech har deres forcer og svagheder og du kan bestemt også få gode IPS paneler, selv Sony's X850 linie rummer et hav af IPS TV og visse modelserier fra Sony er blandingsserier, hvor visse størrelser har VA panel og andre IPS, bla X850E hvor vi ser VA i de mindre størrelser som fx 65 og IPS i de større som fx 75tommer.
men bla. Sony 75X850E / 49X850B / 55X850D / 65X850D / 75X850D (bare et udpluk af Sony X850 med IPS og ofte IPS-paneler fra LG-display som Sony ligesom adskillige andre implementere i deres modeller, og ligesom man kender fra OLED modeller fra diverse aktører)
Ellers kan du kaste et blik på Panasonic's pebrede AX900 (IPS) som vist kostede omkring 50.000 for 65'tommer vers. og gik under sloganet plasmagtig-billedkvalitet og som flatpanels også har haft mulighed for at kigge nærmere på og har nogle artikler omkring.
Tingene er og bliver en blandet landhandel og begge paneltech har deres fordele men bestemt også deres ulemper. ;)
Sortniveau & contrast VA, - og betragtsningsvinkler & farver IPS, men selv det variere og er ej liniært for har bestemt også set IPS paneler hvor betragtsningsvinklerne langt fra var noget at skrive hjem om.
Af BrianH
#265543
Jeg synes VA-paneler er noget lort.
Jeg kan ikke engang lægge mig ned på sofaen, uden skærmen ændrer farve/kontrast. Og for dem, der ikke lige har min plads, får et endnu dårligere billede med den større vinkel til "VA"
Af Lape
#265575
Intet IPS panel har god kontrast. Det er fakta. Det er bedst til PC brug. Men IPS glow kan være et irritationsmoment. Det er det på mine IPS PC skærme. Sortniveau er i hegnet kontra VA.

OLED eller VA er vejen frem til TV brug, på sigt også MLED. Kontrast og sortniveau på IPS er ganske enkelt for sølle. Der er en grund til, at ingen af LG's LCD TV er at finde i flatpanels anbefalinger.

Sony og Panasonic kører udelukkende i VA paneler på de gode 2017 4K/UHD LCD. Tilfælde? Man skal ned i de lavere modeller og/eller Full HD modeller for at finde IPS. Kun LG holder primært fast i IPS, fordi de selv masseproducerer panelerne og ikke laver VA paneler. Alle undtagen LG bevæger sig væk fra IPS på TV markedet.

DaneLaw: Arbejder du tilfældigvis i Elgiganten eller Power? De har nemlig travlt med at prakke folk LG's LCD TV på, fordi fortjenesten på dem er så stor.

BrianH: Vrøvl. Det er primært når VA paneler bliver set fra siden at betragtningsvinklen kan halte. Op/ned gør ikke den store forskel på stort set alle anbefalelsesværdige VA TV. Det er nok de færreste der ser TV fra 60-90 graders vinkel. Gør man det, så vil jeg til enhver tid hellere vælge OLED frem for IPS alligevel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265577
LG indfører lokal styring af lyset på visse af deres 2018-modeller. Nu har vi set modellerne i "private" omgivelser og jeg vil stadig ikke mene, at IPS gør sig specielt godt til TV-brug. Det var endda ordnede forhold med normal stuebelysning vi fik demonstreret TV'ene under og LG selv var helt afgjort også mest fokuserede på at vise os deres OLED.

Man kommer ganske enkelt ikke udenom, at IPS leverer et dårligere sortniveau og det vil være synligt for enhver - ikke kun entusiasten. Så kan der være omstændigheder som gør, at man ikke vil have VA fordi betragtningsvinklerne er dårligere, men ved større vinkler skal man jo også leve med forvrængede billeder, så jeg vil mene, at man taber billedkvalitet uanset hvad når man ikke sidder nogenlunde midt for skærmen.
Af Steen Bay
#265585
Torben Rasmussen skrev: Man kommer ganske enkelt ikke udenom, at IPS leverer et dårligere sortniveau og det vil være synligt for enhver - ikke kun entusiasten.
Min erfaring med IPS paneler kommer mestendels fra min Dell 2209WA monitor (Topanbefaling Award 2009). Sortniveau er på 0,21 cd/m2 ved en lysstyrke på 120 cd/m2, hvilket giver et kontrastforhold på 571:1. Så vidt jeg ved er kontrasten på IPS TV i dag over 1000:1.

Kan godt se det 'dårlige' sortniveau på min monitor hvis der kører en fortrinsvis sort pauseskærm om aftenen i svag belysning, og kan også se det såkaldte 'IPS glow' ved store betragtningsvinkler, men så snart der vises normalt blandet indhold på skærmen hvor der også er lyse partier, så kan jeg ikke se der skulle være noget galt med gengivelsen af sort.

Måske den relativt svage kontrast endda kan være en fordel da det giver et mere behageligt, mindre 'hårdt' billede, der kan gøre det nemmere at se detaljer i de mørkeste toner. Synes det er lidt uheldigt at der herinde ofte er en så ensidig fokusering på sortniveauet som altafgørende for god billedkvalitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265587
Jeg bruger selv IPS til mine monitors og foretrækker helt klart dette, men det er altså en anden oplevelse når du ser film. God gengivelse af sort er ret essentiel for oplevelsen af film, så hvor du måske sætter pris på at kunne skelne alle trin i de mørke regioner helt klart - og dermed leve med, at sortniveauet er udvasket - så går det ikke helt så godt når du sidder i sofaen og slapper af.

Hvis din eneste referenceramme er monitors, så bør du få prøvet IPS på et TV før du anbefaler det. Jeg har prøvet adskillige IPS-baserede TV og de falder alle igennem når først du sætter en film på i afdæmpet belysning i en stue. Og her snakker vi ikke om bælgmørke lokaler, men almindelige stuer.
Af Steen Bay
#265589
Torben Rasmussen skrev: Jeg har prøvet adskillige IPS-baserede TV og de falder alle igennem når først du sætter en film på i afdæmpet belysning i en stue.
Forstår ikke helt hvorfor IPS på den måde skulle falde igennem når man ser en film. Er det på grund af de sorte bjælker, som jo så på et IPS TV ikke er helt perfekt sorte?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265590
Manglen på kontrast er ret synlig når du ser film. Et kontrastforhold på 1000:1 er adskillige gange lavere end dét du får med et VA-panel og det kan ses af de fleste. Udvaskede skygger får nu engang billedet til at se fladt ud.
Brugeravatar
Af bbplayer
#265597
Steen Bay skrev:1000:1 er vel dog en ganske pæn kontrast. Ved ikke hvor stor kontrast vi kan opfatte uden at regulere pupiller og øjets følsomhed. kompliceret emne der vel også er relevant mht. HDR. Interessant tråd om det her :

https://www.dpreview.com/forums/post/60646537
Du slår jo ikke måle udstyret, selvom dine øjne ikke fatter noget, så siger udstyret det er ringe, ik :)