Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254333
Hvis man vil sælge et TV med burnin, så mener jeg ikke at 3000 kr i afslag er fair. Jeg ville forvente, at den var clean hvis jeg skulle købe. Men hvis du føler du har gjort en god handel, så er det jo ikke min hysteriske tilgang til emnet der skal gøre rønnebærrene sure ;-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#254335
@intentus
Tillykke med den nye skærm. Jeg er lidt enig med Torben her, det er lidt surt at du kun sparer nogle tusind, hvis du må hjem og fjerne skader på skærmen, som dog nok kan vaskes men alligevel skulle til. Du lyder dog som du skriver, at du så det hjemme, så det er måske som det er, når du erfarer problemet hjemme.
Den tynde flade remote er dog rimelig lækker ;) Har selv købt en til mit C6 for ca. 350 ekstra og den er det hele værd.
Og så er McD da også en god måde at slutte af på, godt det ikke var Burgerking du måtte indfinde dig med der ;)
Brugeravatar
Af intentus
#254339
@Torben

Jeg er som udgangspunkt enig, og burnin + pixelfejl er jo ikke dækket af garantien her (ikke Elgigantens i hvert fald). Jeg ved så ikke, hvor åbne Elgiganten ville være over for et revurderet prisnedslag efter selve købet, eller om man kan argumentere for dette (at de gav mig et inkompatibelt vægopslag og glemte at vedlægge den lille fjernbetjening er den største irritation lige nu !:( ). Men jeg sejlede + kørte ikke i alt 180 km for at forvente en totalt burn-in-fri E6V-demomodel. Der var dog intet synligt TV2-logo eller en TV2 News-banner på kanalerne som på mit gamle VT60-plasma. Så dét jo altid noget :D

Har nu kørt den indbyggede panelstøjfjerner et par gange, men de samme "efterladenskaber" er fortsat på skærmen, så de må være opstået over den 8 mdr tv-kørsel i selve butikken ::l Jeg ved ikke, hvor effektiv autofunktionen "Skærmskift" er til at fjerne panelstøj, men nogen på avsforum påstår, at man bør sætte sin lid mere til den og ikke køre den manuelle funktion så ofte (hvad argumentet er for det, ved jeg pt ikke).

Men mit "burn-in" ligner måske nærmere noget vertikal/horisontal banding, som LG's OLEDs kan lide under (svjv)?

(billede vedhæftet i stedet)

@bbplayer

Mange tak! Jeg fortryder absolut ikke skiftet, men "sejler" lidt rundt i menuerne, der kræver tilvænning efter at have haft to Pana-TV i en 8 års tid :s Jeg kunne forstå på vedlagte LG-papirer til min E6V-demomodel, at den tynde/slanke remote burde følge med, så det er lidt æv, at den mangler :l (det gjorde de to 3D-briller til gengæld ikke, men kunne godt bruge 1 ekstra!).

Jeg siger også tak til McD for at få blodsukkeret op igen efter turen i Elgiganten, der var noget udmarvende på tom mave :p

EDIT: Nyt, mere eksakt billede taget (E6V kan ikke vise IRE30-grå-mønsteret uden menuvisningen nede til venstre, ser det ud til)
Vedhæftede filer
Burn-in-tjek af LG OLED E6V-demomodel (kørt ca 8 mdr i butik) med indbygget grå-mønster IRE30
Burn-in-tjek af LG OLED E6V-demomodel (kørt ca 8 mdr i butik) med indbygget grå-mønster IRE30
DSC_6822x.jpg (849.84 KiB) Vist 6996 gange
Senest rettet af intentus 24. jul 2017, 01:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af intentus
#254341
Tilføjelse til ovenstående vedhæftede billede: Det er næppe bare mig, men vil en eller anden lige bekræfte, at der er en "grønlig plamage" centralt i billedet? Hvad kan være årsagen til dette?! Jeg tjekkede lige grå-mønsteret på min E6V-skærm igen, og det er i selve billedet og ikke forårsaget af lyset i stuen (der blev dæmpet, da jeg tog billedet). Det ligner ikke normal burn-in...eller? O-O Jeg understregede til sælgeren i Elgiganten, at der IKKE måtte være mærkbar burn-in eller anden defekt i billedet. Jeg fik at vide, at det var der ikke, og jeg kunne heller ikke selv se nogen defekt i butikken (men jo ikke ligefrem ideelle forhold til at tjekke den slags dér).
Brugeravatar
Af intentus
#254345
Jeg har i Photoshop fremhævet mellemtonen på billedet ovenfor for at tydeliggøre den "grønne plamage" i IRE30-grå-mønsteret på mit "nye" E6V...kan det her kaldes for burn-in eller noget andet, og er det en normal ting med LG OLEDs, som har kørt i længere tid?? O-O
Vedhæftede filer
DSC_6822xx.jpg
DSC_6822xx.jpg (900.62 KiB) Vist 6993 gange
Brugeravatar
Af Chilip
#254355
intentus skrev:
@ Chilip

22K (på tom mave :p). Jeg gik også efter det her pga. 3D-samlingen. Var nødt til at vente (desværre for længe) med købet, indtil budgettet kunne klare det. Rodede lidt med 3D-justeringer (dybde/synsvinkel) til Avatar i går og blev stort set fri for crosstalk (uden pt at tage højde for undertekster), men det afhænger også af siddeposition, og hvor højt E6V er placeret, er min umiddelbare opfattelse (hvis på en væg det skal det nok vinkles lidt nedad). Ift. 3D på mit VT60, hvor 3D kan være anstrengende at se på, var det som om, jeg langt om længe fik oplevet 3D, som det bør opleves i hjemmet (mindre anstrengende enkelt set, selvom det trættede øjnene at sidde og rode med 3D-justeringer - jeg ser først Avatar helt igennem, når jeg er færdig med kalibrering :)).
Tak for uddybende tilbagemelding! 8-)
Jeg må indrømme jeg ikke er villig til at give over 20K for en demo med div. skavanker... ;;) er nok enig med Torben i dette.

Jeg er lidt skuffet over at høre 3D afhænger af siddepositionen foran skærmen. Det problem har jeg ikke på mit gamle LM860 - der er 3D fint bare men er mindst 1 meter væk fra skærmen. Dette gælder også om man sidder eller står og hvor som helst i stuen man befinder sig.

Må overveje om jeg vil gå på kompromis med billedkvaliteten for at få 3D. Elgigantens tilbud på 60UH850V til 6999,- eller 65UH950V (hvis den kunne komme lidt tættere på de 10K) vil være en forbedring i f.h.t. mit LM860. Det ville være en midlertidig opgradering indtil OLED er kommet ned i pris - selvom jeg så nok må undvære 3D til den tid... :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254356
Umiddelbart, så ligner det ikke burn-in, men blot den banding de fleste af panelerne har. Hvorvidt den lodrette streg lidt til højre for midten er noget der er brændt fast er lidt svært at se, da banding også vil løbe fra top til bund. Det er bare svært at forestille sig noget der skulle have siddet stationært lige dér og løbe fra top til bund.

Der er også en anelse farvestik, hvilket også var helt normalt for den generation. 2017 er lidt bedre på det punkt, men ikke noget revolutionerende.
Brugeravatar
Af intentus
#254374
@Torben

Tak for bekræftelsen! :) Googles billedresultater viser noget tilsvarende banding på E6V, hvoraf der ser ud til at være mere grelle tilfælde af fænomenet ;;)
Chilip skrev: Tak for uddybende tilbagemelding! 8-)
Jeg må indrømme jeg ikke er villig til at give over 20K for en demo med div. skavanker... ;;) er nok enig med Torben i dette.
Tyder så alligevel ikke på at være burn-in, og Torben bekræfter min egen anelse om "banding", der indtil videre kun bemærkes på testbilledet og ikke under normal brug.
Chilip skrev: Jeg er lidt skuffet over at høre 3D afhænger af siddepositionen foran skærmen.
Jeg sad ca 1,60 m fra mit E6V og har ikke tjekket fra andre afstande. Den crosstalk, jeg bemærkede først i Avatar, var i nedre venstre del af billedet...den forsvandt ved, at jeg i normal siddeposition gled lidt ned ad sofaen (ligesom på biografsæder :p ), så mit hoved var ca midtfor skærmen...nu opstod der så crosstalk andre steder i billedet (øvre del). Og den forsvandt efter jeg satte mig op i normal siddeposition igen...så det er skruen uden ende O_O Det lykkedes at finde en balance ved at justere 3D-indstillingerne, der (stort set) eliminerede crosstalk (i normal siddeposition). Men det skal lige siges, at 3D-oplevelsen derudover virkede meget lysstærk og knivskarp...slet ikke som den "hovedpine" (og de øje-tics) aktiv 3D kunne give mig på mit Pana VT60-plasma :(
Brugeravatar
Af bbplayer
#254375
intentus skrev:Men det skal lige siges, at 3D-oplevelsen derudover virkede meget lysstærk og knivskarp...slet ikke som den "hovedpine" (og de øje-tics) aktiv 3D kunne give mig på mit Pana VT60-plasma :(
Helt enig, 3D på OLED er en fed oplevelse, og selvom de dropper det, så er jeg glad for at have fået en af de sidste med 3D.
Af Bond
#254378
Har nu aldrig selv været til 3D, men det har mest været pga. at der ikke var et tv på marked som gav valuta for pengene. Faktisk ville jeg bare havde købt en B6, men da jeg så hvilken billede kvalitet der var på E6V og dennes 3D. Syns det synd at man har droppet 3D nu når der enlig er et TV på marked der kan levere varen.

Skulle jeg være så heldig med at få et super tilbud på en G6V i 77" hopper jeg gerne på den, selv om det er 2016 model.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254384
Din oplevelse med 3D passer fint overens med hvad jeg oplevede i testen af TV'et i sin tid (tjek evt. anmeldelsen). 3D er ganske enkelt bedst på E6/G6, og det kan virke ironisk, at man opnår den klart bedste oplevelse i det øjeblik, som alle producenter kollektivt bestemte sig for at droppe teknologien.
Brugeravatar
Af Chilip
#254385
intentus skrev: Tyder så alligevel ikke på at være burn-in, og Torben bekræfter min egen anelse om "banding", der indtil videre kun bemærkes på testbilledet og ikke under normal brug.
Misundelse er en grim ting! I har elimineret alle mine dårlige undskyldninger for ikke at have investeret i et E6V endnu! Det er bare det bedste 3D TV der findes - Punktum!

Vil ønske dig, Intentus, stort tillykke med dit nye super-TV! Og tak for at dele erfaringerne med os andre.

Så må jeg se om jeg når til Viborg inden det - som det ser nu - SIDSTE 65E6V er solgt til en anden heldig kartoffel! ;)
Af rmatthiesen
#254389
Chilip skrev:
intentus skrev: Tyder så alligevel ikke på at være burn-in, og Torben bekræfter min egen anelse om "banding", der indtil videre kun bemærkes på testbilledet og ikke under normal brug.
Misundelse er en grim ting! I har elimineret alle mine dårlige undskyldninger for ikke at have investeret i et E6V endnu! Det er bare det bedste 3D TV der findes - Punktum!

Vil ønske dig, Intentus, stort tillykke med dit nye super-TV! Og tak for at dele erfaringerne med os andre.

Så må jeg se om jeg når til Viborg inden det - som det ser nu - SIDSTE 65E6V er solgt til en anden heldig kartoffel! ;)
Jeg er så den heldige kartoffel som reserverede den i Holstebro.
Hvad jeg kan forstå, så er det en ny model i en uåbnet kasse.

De vil gerne sende den med kantstens levering heldigvis - ellers hed det 100km hver vej.