Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#263390
Hej,

Jeg har netop købt mig 2 sonos play 1, som supplement til min sonos playbar. De 2 sonos play 1, vil jeg gerne have op og hænge på væggen, men jeg vil gerne undgå at strøm kablet, skal gå ned af væggen.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man kan løse det pænest.

Vi bor i en nyere lejlighed, med gipsvægge. Må man bare bore et hul i væggen, også trække strømkablet igennem, også lave det går ud igen nede ved panelet også i stikkontakten? Og kan det overhovedet lade sig gøre?

Så skal man vel have en ledning uden stik på, også sætte stikkene på efterfølgende...

Er jeg på dybt vand?
Af MontørThomas
#263396
Baseret på egne erfaringer:

Lav et hul med et hulbor for oven hvor kabel skal ned og for neden hvor det skal ud..grundet til et hulbor er at du så har du plads....hvor meget plads du skal bruge kan du finde ud af ved at undersøge diameteren på strømstikket eller som du selv siger klip stikket af og køb en stikprop og saml det igen...
Der kan være det problem at der er en rikel af metal eller træ mellem øverste hul og nederste hul og der kan du evt bruge en lednings finder se mere her:
https://toolworld.dk/Swiss-level-Vaegsc ... olt-p17394
når det lykkedes er det en fed metode til at skjule ledningen med det kan dog tage noget tid (timer)
du kan evt tage noget så lavpraktisk som en metal tøjbøjle og rette den ud og bruge som "søgepind" altså tape ledningen på metalbøjlen og proppe den ned igennem hvad der må formodes at være isolering mellem gipspladerne (vil jeg tro) ellers kan man købe en rigtig søgepind:
https://www.jemogfix.dk/soegefjeder/7113/9814558/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#263400
Det er da ikke lovligt, at trække et kabel ind og ud af væggen. Der skal være stikpropper imellem og det skal udføres af en elektriker, som en fast installation. Så hvis du vil have strøm op til dine Play:1, så skal du have trukket en stikkontakt derop.
Af MontørThomas
#263544
hej Torben

Jeg spurgte en elektriker ad i går, og han sagde at kunne du trække hele ledningen igennem hullet med stik på så var dette lovligt...i et rør....tager jeg så stadig fejl og ret mig venligst hvis jeg gør.