Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Saway
#232084
Hej
Jeg har en ide om, at dette emnet måske har været oppe før i dette forum. Min faglige viden om antenne(-signaler) er håbløst beskeden, så jeg ved ikke, hvordan jeg eventuelt skal søge det frem.

Jeg har et fjernsyn, og så har jeg en udendørsantenne og har også et analogt tv-signal i væggen. Jeg ønsker, at have adgang til begge signaler på fjernsynet samtidig, uden at jeg skal skifte stik i tide og utide. Så jeg har samlet dem i en lille samleboks, hvorpå der står TS-2 og så står der 3,5 db ud for to af "udgangene".

egentlig fungerer det fint, men jeg har bare mistet de digitale kanaler, der ikke er MUX1. Der er også nogen af de analoge kanaler, der mangler - og de tilbageværende har tabt lidt kvalitet.

Er der nogen, der ved, om man kan løse det, så det fungerer bedre? Eller er der noget frekvens-konflikt, som umuliggør en fejlfri løsning?

Tak for hjælpen på forhånd.
#232107
Din samleboks er egentlig en skilleboks, og du kan ikke samle analoge og digitale kanaler på denne måde uden at bruge filtre som sikrer at der ikke er både analoge og digitale kanaler på samme frekvens. Du vil altid risikere at miste nogle kanaler fordi de ligger på samme frekvens. Den nemmeste løsning er at bruge en ekstra tuner til enten de analoge eller de digitale kanaler.
#232181
Du vil nok få brug for en professionel for at installere disse filtre, så jeg tror det vil være langt billigere at købe en ekstern tuner til dit TV.

Jeg undrer mig dog over at du stadig har et analogt signal?
Af Saway
#232195
flatnesdam skrev: Jeg undrer mig dog over at du stadig har et analogt signal?
Det gør jeg egentlig også. Men det er et svensk fænomen, og de der kanaler er ikke livsvigtige for mig, men jeg er nok ikke den eneste, der skal træffe beslutning om det. Men så har jeg en almindelig antenne til at fange de gratis danske kanaler.