Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#198951
Jeg skal ifm husbyggeri nu have møde elektrikeren. Bla. skal jeg vælge hvordan jeg ønsker Yousee TV og data signalet transportet rundt i huset. IHC net basic eller den konventionelle løsning med antennekable og CAT6/RJ45.

Vælger jeg IHC net basic skal der tilsluttes en triple splitter for at få mine Smart tv koblet på nettet, men kan den løsning bære data nok til at streame fra Netflix, Youbio, etc.?
#198956
Du skal helt klart vælge IHC net basic løsningen, da det er den mest flexible og fremtids sikrede - IHC løsningen samler jo så at sige 2 teknologier til 1 og er langt den nemmeste at installere og administrere :) Begrænsningen i streaming ligger jo i høj grad på WAN siden, fra udbyderen og hjem til dig, hvor hastigheden max er på 100 Mbit, på LAN siden dvs. intranettet, er hastigheden i dag typisk 1000Mbit med CAT6 kabel og Gigabit router - så begrænsningen i streaming er ikke afhængig af hvilken installations form du vælger :) Skal ikke være det der er udslagsgivende for hvad du vælger, men elektrikeren vil helt sikkert kunne oplyse dig om fordele og ulemper ved de 2 systemer, så vent med at ta den endelige beslutning, indtil du selv føler dig overbevist om hvad der er rigtigt for dig :)
#198957
Tak for svar.
Tjek, det har ingen betydning for streamingmulighederne idag.
Men jeg har svært ved at se den generelle fremtidssikring i en 100 mbit løsning fremfor CAT6s 1 gbit løsning. Tror du ikke den almindelige bruger får behov for 1 gbit netværk i en nær fremtid?

Mht smart tv, så kræves der en IHC triple splitter, hvis jeg vælger IHC net basic og kun har et udtag pr. rum. Men hvor søren gemmer man den lidt kluntede splitterboks. Jeg mener, jeg bruger en masse energi på at skjule kabelføringen i tomrør i væggen og få vægudtagen op i højden direkte bag skærmen, og så skal splitter boksen rode rundt på gulvet. ::l Hvor gemmer man den?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#198959
Jeg arbejder pr. på en artikel om hvordan vi har brugt CAT6 til det hele herhjemme - også til TV. Jeg har lige en ekstra antenneforstærker der skal testes af, men basalt set så køres alt herhjemme via en CAT6 installation, hvor vi så bruger IHCs Antennekabler til at få signalerne ind og ud af vægdåserne.

100 Mbit er alt for lidt hvis du vil bruge en NAS til noget. At flytte en film (eller bare ting der fylder mere end et par Gb) tager evigheder hvis du ikke har Gbit LAN. Så det har man brug for NU.
#198960
Den artikel vil jeg gerne læse nu :)
Prøv lige kort at forklare hvorfor man vælger at bruge CAT6 fremfor COAX til TV signal og hvordan? Var faktisk ikke klar over man kunne det. Fungerer det så i praksis på samme måde lidt ala IHC net basic, hvor af man selv bestemmer om det skal benyttes til data eller TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#198965
For mig var det nu mere af nød end lyst for vores bygherre havde lavet en fejl og ikke ført Coax rundt i huset (vi købte først efter at huset stod færdigt og havde derfor ikke haft medbestemmelse på hvad der skulle installeres). Men Ja, det kommer til at fungere ligesom IHC Basic, hvor jeg dog ikke bruger IHCs antenneforstærker, men derimod blot en almindelig en af slagsen og så de kabler som man bruger til IHC TV.

Jeg får Yousee ind på normal vis, hvor der sidder et coax-kabel i mit bryggers. Herfra ryger den også på normal vis op i en helt almindelig antenneforstærker med coax-udgange (F stik). Jeg har så købt IHC kablerne, som har coax-terminaler i én ende og RJ45 i den anden, og disse sørger også for at impedansmatche fra coax's 75 ohm til CAT6's 100 ohm. Disse kabler ryger så op i mit patchpanel, som fordeler alle kabler rundt i huset, så jeg får signalet ført ud i stue og værelse. Derfra er det blot at bruge endnu et IHC kabel til at få det op i TVet.

Det skal nævnes, at CAT6 strengt taget ikke er gearet til at køre helt op til 1000 MHz, så der er ikke garanti for at de høje frekvenser vil virke. Jeg er heller ikke helt sikker på, at støj ikke bliver et problem efterhånden som man får rullet flere trådløse net ud (4G).

Hvis man vil have en antenneforstærker der har RJ45 udgange, så findes der også andre end IHC's model. Macab Catline kan det samme, men jeg har prøvet en del af dem efterhånden og deres strømforsyning er pinligt dårlig, så den skal man skifte. Og den forstærker koster altså 2000 kr vs. en almindelig Comega eller Triax til 700 kr for en af de gode modeller.
#198967
Cat6 kabler fåes også i en dobbelt skærmet version kaldet S-STP, så det med indstrålings støj kan undgås :) Hvis man istedet vælger Cat7 S-STP kan man også nå op på en båndbredde på 600Mhz uden problemer - der er dog stadig et stykke vej op til de 1000Mhz, men det med indstrålings støjen fra f.eks. 4G skulle ikke udgøre et problem :) Eller man kan vælge en version som klarer det hele under et, nemli' Cat7+ som også er skærmet og klarer op til 1300Mhz båndbredde, så skulle alle evt. problemer kunne undgås :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#198968
Jeg har ikke haft "åbnet" for mine kabler og tjekket hvad det er for en type, men de ligner de dobbelt skærmede installationskabler jeg selv ville have valgt i CAT6. Skindet kan dog bedrage..
#208951
Jeg genbruger lige min gamle tråd.

Jeg valgte IHC Net basic til mit hus.
Jeg har en triple play splitter med dertilhørende IHC kabler, så jeg både kan tilslutte antenne og data til min skærm, og det har virket rigtig godt.....lige indtil Yousee lavede kanalomlægning 2.dec !:(
Tre kanaler røg sig en tur. Enten intet signal eller periodevis enkeltvis digital støjplagede billeder.
Efter en del fejlsøgning erfarede jeg, at de 3 kanaler kommer igen når data kablet bliver pillet ud af skærmen. Så forsøgte jeg at skifte IHC kablet ud med et standard netværkskabel mellem triple splitteren og skærmen....og Vupti, så kan jeg se alle kanaler igen!

Først og fremmest undrer jeg mig over, hvad forskellen på IHC data kabel og et almindeligt netværkskabel er? Dernæst undrer jeg mig over, at det virker at sætte et netværkskabel til en triple splitter. IHC skriver jo, at der skal benyttes IHC data kabel til splitteren?

Nogen der har et bud hvorfor det virker at sætte et almindeligt kabel i splitteren?
Og kan der ske skade ved at jeg gør det?

Kan i øvrigt sige, at det også virker den vej således, at IHC data kablet uden problemer virker som alm. datakabel mellem min router og Pc. Tager LK mon numsen på os IHC brugere??