Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#228678
Hej,
Jeg leder efter en hardisk-optager, der kan æde al input og lade mig optage, hvad jeg vil. Jeg har et setup med en receiver, der modtager signal fra:
- tvboks
- appletv
- ps4.
Og så derfra formidler videre til TV.

Kan man få en optager, der kan stå som mellemled mellem inputenheder og receiver og optage alt hvad man vil have optaget?

Eller er der så mange standarder og kodninger i dag, at man ikke kan det?

Det, der undrer mig, er, at man næsten aldrig ser HD-optagere i kataloger osv. mere. Det er som om, det er en uddød ting - og det er da mærkeligt netop nu, hvor man kan gemme tv-udsendelser digitalt og ikke bare på døende vhs-bånd.

Hvordan kan man fx gøre noget så simpelt som at optage DRs udsendelser?

mvh
Morten
#228693
Tak for svar - så det vil sige, man kan få en optager, der kan optage live-tv signal fra boxer, yousee, telia osv. - men ikke en, der kan optage fx DR sendt til fjernsynet via airplay/apple-tv? Også selvom det vel ikke er kopibeskyttet.

Hvilken vil I anbefale?

Jeg synes det er en sjov udvikling, at dette marked er helt forsvundet. Fx på elgigantens side: de lister kun een og den er ikke på lager :).

mvh
Morten
#228696
Hvad? Det overrasker mig. Måske er det derfor, at markedet er uddødt for disse - det kan simpelthen ikke lade sig gøre at optage digitalt tv - med mindre man køber/lejer en af de optagere, diverse udbydere selv tilbyder.

Jeg var bare på udkig efter en, der ville gøre mig uafhængig af udbyder, som jeg har skiftet noget imellem.

I øjeblikket får jeg tv fra telia digitalt - der er intet antennesignal overhovedet.

Og så er summen altså, at det ikke kan lade sig gøre at optage udsendelser fra tv?

Morten
#228697
det kommer jo så lidt an på hvem der leverer ens TV. Jeg har selv Bredbånd Nord og deres fiberboks har en antenneudgang der leverer et almindeligt signal. Jeg har ikke en HD optager, men jeg har et dobbelt TV tuner kort i min PC og det kan så optage hele to TV programmer på samme tid. Det optagne kan så endda redigeres og ses på andre enheder, enten via netværket eller fra ne USB pind.
Mit TV kan også sagtens optage TV udsendelser. Der hænger en lille ekstern 2.5" harddisk bagpå det, sat til et USB stik, og det fungerer fuldstændigt som en HD optager. Dog kan optagelser ikke redigeres eller ses på andre enheder.
#228702
mortenjensen skrev:Hvad? Det overrasker mig. Måske er det derfor, at markedet er uddødt for disse - det kan simpelthen ikke lade sig gøre at optage digitalt tv - med mindre man køber/lejer en af de optagere, diverse udbydere selv tilbyder.

Jeg var bare på udkig efter en, der ville gøre mig uafhængig af udbyder, som jeg har skiftet noget imellem.

I øjeblikket får jeg tv fra telia digitalt - der er intet antennesignal overhovedet.

Og så er summen altså, at det ikke kan lade sig gøre at optage udsendelser fra tv?

Morten
"telia tv" og tilsvarende har teknisk set intet med tv at gøre, og derfor kan [harddisk]optagerne ikke anvendes. Disse optagere kan heller ikke sluttes til en pc og optage det, der sker på en netværksforbindelse...
#228745
Tak for alle svarene.
Jeg må sige, at det virkelig overrasker mig, at man kun kan optage TV på en harddiskoptager via antennekabel.

Mit fjernsyn er et 2014 Samsung 7005. Jeg har een gang forsøgt at koble en 2.5 usb harddisk til, men fik det ikke til at virke. Jeg husker det som samme problem: systemet ville ikke optage input fra hdmi, men kun input fra antennekablet i tvet. Er det ikke også rigtigt i det tilfælde?

Det kort af det lange: Der er ikke rigtigt nogen løsning på noget så enkelt som at optage tv, når man får signalet ind digitalt fx via apple-tv eller en digital tvboks som telias.

mvh
Morten
#228747
mortenjensen skrev:Tak for alle svarene.
Jeg må sige, at det virkelig overrasker mig, at man kun kan optage TV på en harddiskoptager via antennekabel.

Mit fjernsyn er et 2014 Samsung 7005. Jeg har een gang forsøgt at koble en 2.5 usb harddisk til, men fik det ikke til at virke. Jeg husker det som samme problem: systemet ville ikke optage input fra hdmi, men kun input fra antennekablet i tvet. Er det ikke også rigtigt i det tilfælde?

Det kort af det lange: Der er ikke rigtigt nogen løsning på noget så enkelt som at optage tv, når man får signalet ind digitalt fx via apple-tv eller en digital tvboks som telias.

mvh
Morten
Det er korrekt, som du skriver, tv'et kan - som harddiskoptagerne - kun optage noget, der stammer fra et antennesignal.
Hvis det er vigtigt at kunne optage programmer fra DR, kan du starte med en [stue]antenne til tv'et. Virker det, vil det givetvis også virke på en harddiskoptager - og du vil forresten får billeder på dit tv, der er noget bedre end telias "ikke-tv"...
#228749
Du kan få et HDMI input kort til PC og der skal nok findes noget software som tillader dig at optage alt fra det HDMI input - jeg har ikke rodet så meget med det endnu.
Det er med garanti ikke lovligt med mindre det kun er til dit eget private brug i dit eget hjem.
#228755
Endnu en gang tak for de oplysende svar.

I forlængelse af dette - vil en boxer-opkobling så kunne gøre det? Jeg overvejer at udskifte telia-tv med boxer, når de får frit valg. Jeg har stueantenne på loftet og ledning ned til fjernsynet. Derfra havde jeg så tænkt mig at købe en boks, der kan omforme til hdmi, så jeg kan få billed og lyd ind i anlægget og videre til fjernsyn/surround.

Kan man få en HD-optager, der måske endda kan fungere som en boxerenhed (sluge deres kort), optage + lave et hdmi-signal til anlæg/tv?

mvh
Morten
#228756
Med et HDMI capture card kommer du ikke i nærheden af kopibeskyttelsen - det lige så lovligt at kopier til eget private brug som det er med f.eks. CD musik.

Sagemcom laver en HD harddisk optager boks med kortlæser i men om du kan købe den andre steder end hos Boxer selv ved jeg ikke - jeg har selv en købt via Boxer for 4-6 år siden men opsagde abonnement da de er alt for dyre - den virker stadig fint men selvf. kun til de gratis dvb-t2 kanaler da der intet kort er i den i dag.

EDIT:
Har lige været på Boxer HP, de har den ikke mere men den fåes stadig hos http://www.av-connection.dk/?ML=2371 (det er den med 500 GB HD i jeg har dog med 320 GB).
#228767
Hej Morten
Der findes en optager, der kan optage alt der går til TV via HDMI. Den hedder Xtreamer Prodigy 4K og er en NAS. Den optager bl.a. alt fra div. Setup-bokse, afspillere og hvad du ellers har, der er koblet til TV med et HDMI-kabel. Den indskydes blot i HDMI-kablet mellem den enhed du vil optage fra og TV-et. Du kan bagefter få alt du har optaget ud til f.eks. en PC eller lign. Det er altså ikke låst til optager og TV, som med eksterne USB-diske. Xtreamer leveres uden harddisk, så du skal regne en harddisk med i prisen.
Hvis det var det, du er ude efter, håber jeg dette vil hjælpe dig. :)
Du finder Xtreamer her: http://www.xtreamer.net/