Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hanga
#263990
Hej

Der lå en colormunki Display til mig under træet, og nu hvor det alligevel blæser og regner udenfor, har jeg begivet mig ud i kalibrering af min PC skærm og bærbar :)

Jeg var nok godt klar over at jeg kørte med for høj lysstyrke, men jeg er alligevel overrasket over, hvor lyssvagt billedet bliver ved 120 cd/m2.
Jeg blev helt træt i øjnene og småsvimmel i går efter kalibrering, synes jeg skulle fokusere mere end tidligere (men jeg er også generelt ret følsom overfor den slags).

Mit spørgsmål er derfor - kan man kalibrere med en højere lysstyrke, uden at det går ud over "korrektheden"? Jeg tænker at sætte softwaren til ikke at korrigere luminance (vælge "native"). Det er omkring 160 cd/m2.
Jeg er med på at skærmen ikke vil gengive korrekt lysstyrke ift. et print, men vil farverne, gamma mv. stadig blive korrekt?

Et andet spørgsmål - har leget lidt med HCFR men her måler den meget afvigende resultater. Har jeg ret i at den ikke medtager den farveprofil, som er blevet genereret gennem Xrites egen software?

Fortsat god juleferie til jer derude :)
Af Brixen
#263998
På computerskærm bruger jeg følgende indstillinger:
White point: D65
Luminance: 140 cd/m2
Gamma: 2,2
Contrast ratio: Native

Jeg synes også 120 cd/m2 er for lidt. Det er nærmest til hvis man sidder og laver billedbehandling hele dagen, og har en "hood" uden på skærmen.

Jeg bruger i1Profiler software.
Af Hanga
#264006
Hej Brixen

Tak for dit svar.

Kan jeg bruge i1profiler software til min colormunki? Det er jo Xrite der har lavet den så mon ikke også ligheden er ret stor. Jeg kan godt nok ikke sætte indstilling for contrast hvorfor denne nok også er native.
Af Brixen
#264008
Selve enheden virker som dongle, så hvis du henter i1Profiler, kan du hurtigt se om det virker sammen. Min er en Display Pro.
Jeg bruger Advanced settings, ellers har jeg ikke muligheder nok.
Forresten går jeg efter 143 cd/m2, når jeg måler midt på skærmen, da det giver tæt på 140 flest steder.
Det kan måles med Uniformaty, tror jeg det hedder. Så måles 9 steder på skærmen.