Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dalgaard87
#260966
Jeg prøvede at se lidt fodbold igår, og det kunne nu sagtens ses syntes jeg.
Men min kammerat har returneret sit, han syntes slet ikke det kunne ses på sit c7.

Skifter i imellem profiler når i ser forskellige ting? Jeg har jo bare mit sat til Isf ekspert mørk, med de kalibrerede indstillinger, hele tiden.

Hvordan får jeg bitrate frem på lg og Netflix så?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260969
Det gør du ikke på B og C-modellerne. Det kræver "den store" fjernbetjening eller IR-fjernbetjeningen.
Af aalb1970
#260970
Dalgaard87 skrev:Jeg prøvede at se lidt fodbold igår, og det kunne nu sagtens ses syntes jeg.
Men min kammerat har returneret sit, han syntes slet ikke det kunne ses på sit c7.

Skifter i imellem profiler når i ser forskellige ting? Jeg har jo bare mit sat til Isf ekspert mørk, med de kalibrerede indstillinger, hele tiden.

Hvordan får jeg bitrate frem på lg og Netflix så?
I relation til "fodbold-problematikke":

Jeg har ejet både plasma, LCD og OLED og umiddelbart synes jeg ikke, at OLED er dårligere. Men det er meget individuelt, hvordan forskellige personer opfatter bevægelse.

Problemet med OLED paneler er, at de stadig anvender sample and hold, hvilket giver en bevægelsesopløsning på 250 linjer ved 50 Hz, hvilket ikke opleves som flydende af alle. Det kan enten løses ved at indsætte ekstra beregnede billeder eller ekstra sorte billeder i billedstrømmen (black frame insertion, BFI). BFI er mest effektivt ift. at udglatte bevægelser, men p.t. er det kun Sony, der understøtter det på OLED. Ulempen ved BFI på OLED er omvendt, at lysstyrken falder betragteligt ligesom billedet flimrer, hvilket er meget generende for nogen.

LG ejere må klare sig med standard bevægelsesopløsningen på 250 linjer ved 50 Hz eller eksperimentere med Trumotion indstillingerne. Jeg har indstillet en sports profil, hvor de-blur er sat til 10 og de-judder til 0 under Trumotion. Det hjælper lidt ved hurtige panoreringer, og jeg oplever ikke umiddelbart foldbold som ringere end mit gamle Samsung LED, der havde BFI.

Bitrate i Netflix:
Ej muligt at få frem med den Magic remote, der følger med. Du kan dog få det frem ved at installere LG smart tv appen på din smartphone og vælge "info" eller købe en anden remote.
Senest rettet af aalb1970 14. nov 2017, 16:16, rettet i alt 1 gang.
Af Lbn84
#260971
Har han returneret den?!?
Det er for simpelthen for dumt. Han skulle prøve at indstille det ordentligt, for han får ikke bedre tv lige pt.

Jeg ser selv meget fodbold og det du fungerer - som skrevet tidligere - godt.
Af Dalgaard87
#260984
Ja han ville prøve Sony A1 i stedet. Han blev sur over at power havde kalibreret det, og så at det så sådan ud under fodbold.

Hvor kan sådan en remote købes? For den er lidt kedelig den plastik her
Brugeravatar
Af bbplayer
#260996
Synes mit OLED tv leverede en suveræn oplevelse idag, og så fik de 5 mål i kassen :) Så kan den oplevelse da ikke blive bedre.
Af Dalgaard87
#261005
Ha-ha det var vel ikke fjernsynets skyld at de gjorde det :)
Vi må se om han syntes det er bedre med Sony a1.

Men skifter i andre frem og tilbage mellem profilerne når i ser film, fodbold eller spil? Mit står på Isf mørk hele tiden, men det burde det måske ikke gøre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#261007
Fodbold-profilen er en hurtig genvej til at ødelægge billedet, så den skal du helt klart holde dig fra.

Jeg har min PS4 stående på spilprofilen, men det betyder så også, at den ikke kan bruges til andet, da farverne er helt i hækken.
Af Dalgaard87
#261013
Jeg prøvede sport profil under fodbold, og det var helt helt tosset med farverbe ja.
Der var den kalibrerede indstilling meget bedre. Har endnu ikke prøvet med spil, så vi må se hvad jeg syntes passer bedst der
Af Samson1te
#261023
Beckham skrev:Ok...mente det nok. Læste bare ovenstående post som om at der blev spillet The Last of US i DV..:-)

Jeg er nu ret overbevist om, at Dolby Vision logoet kom frem første gang jeg satte TLOU Remastered på :-). Anden gang, kørte den dog vist en anden HDR-profil.
Af Samson1te
#261024
Er det ikke generelt i HDR Spil at billedet er alt for mørkt? Har læst at det var en opdatering for noget tid siden der ændrede på HDR Spil mode...[/quote]

Det lyder sandsynligt, da Dying Light også var alt for mørkt på PS4pro - dog fint billede ved justering af lysstyrken med +10 :-).


Det ville nu alligevel være rart med en god/"korrekt" Game mode-kalibrering i HDR.
Af Beckham
#261029
Samson1te skrev:
Beckham skrev:Ok...mente det nok. Læste bare ovenstående post som om at der blev spillet The Last of US i DV..:-)

Jeg er nu ret overbevist om, at Dolby Vision logoet kom frem første gang jeg satte TLOU Remastered på :-). Anden gang, kørte den dog vist en anden HDR-profil.
Strange...googlede lige og der er ikke noget at spotte derude omkring PS4 Pro og Dolby Vision.