Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260289
Jeg købte et LG Oled 55E6V tidligere på året og kalibrerede det med flatpanels indstillinger og syntes det blev et fint resultat. Jeg ser kun indhold fra AppleTV- og Chromecast, men efter Apple TV 4K kom, så synes jeg det var på tide med en forenkling/upgrade.

Da jeg satte det nye ATV til fjernsynet, så detekterede det at fjernsynet kunne vise HDR og ændrede indstillingerne - og nu havde jeg nogle rigtigt ærgerlige farver/udseende på fjernsynet. Jeg fandt så ud af at HDR-input åbenbart har sin egne profiler der skal kalibreres (ret mig hvis jeg tager fejl) og det er lidt nogle andre indstillinger end til ISF eller hvad det nu hed før.

Har i nogle pointers til hvordan det skal kalibreres til HDR? Jeg vil så gerne tilbage til det lækre billede der var før :)

Simone
Af hca2000
#260293
Hej Simone,
Jeg går ud fra, at du har aktiveret "ULTRA HD Deep Colour" på den HDMI port, du bruger til ATV 4K, ellers skal det gøres under menuen Generelt.

Den mest præcise profil er "HDR standard". Jeg bruger selv følgende indstillinger:
OLED-LYS: 100
Kontrast: 100
Lysstyrke: 50
Skarphed: 10
Farve: 55 (brug eventuelt 60 for lidt kraftigere farver)
Farvetone: 0

Under billedindstillinger bruger jeg følgende:
Støjreduktion: fra
MPEG Støjreduktion: fra
Sort niveau: lav
Rigtig Biograf: til
Tilpasning af lysstyrke: fra
TruMotion: fra

For ekspert indstillinger har jeg disse indstillinger:
Dynamisk kontrast: fra
Super opløsning: fra
Hele farveskalaen: normal
Kantforbedring: fra
Farvefilter: fra
Gamma (låst/kan ikke ændres)

Under Hvidbalance vælg Farvetemperatur "Varm 2"

De resterende punkter under Hvidbalance samt under Farvestyringssystem kræver, at man har et colorimeter samt nogle test mønstre i HDR.

Jeg håber, du bliver glad for resultatet. Så vidt jeg husker er disse indstillinger næsten de samme som dem TV'et bruger som standard.

Mvh. Hans
Af hca2000
#261159
Når du åbner indstillinger har du en kolonne med ikoner ude til venstre. Gå ned til det punkt der hedder Generelt. Det er under dette punkt man finder indstillingerne til aktivering af Ultra deep colour på HDMI.
#261234
Det fordi du “kører” “Live TV” og der er den automatisk aktiveret. Bruger du f.eks. en boks, medieafspiller eller Apple TV via HDMI kan du bestemme om den indgang skal understøtte UDC
#261298
http://www.lg.com/us/support/products/d ... %20TVs.pdf

Ifølge denne skal ‘Dynamic Contrast' sættes til minimum Low for at aktivere HDR

"After calibration, for best results, re-enable ‘Active HDR*’ by setting the
‘Dynamic Contrast’ setting in the Expert Picture Mode Settings to ‘Low’"

PS: Iøvrigt skal Edge Enhancer sættes til ON for at lade billedet være i fred. Lidt omvendt...

"The ‘Edge Enhancer’ setting in the Expert Picture Mode Settings does
not increase sharpness; the default ‘On’ setting is a bypass function, and
is therefore recommended"
Af hca2000
#261319
mesterlars skrev:http://www.lg.com/us/support/products/d ... %20TVs.pdf

Ifølge denne skal ‘Dynamic Contrast' sættes til minimum Low for at aktivere HDR

"After calibration, for best results, re-enable ‘Active HDR*’ by setting the
‘Dynamic Contrast’ setting in the Expert Picture Mode Settings to ‘Low’"

PS: Iøvrigt skal Edge Enhancer sættes til ON for at lade billedet være i fred. Lidt omvendt...

"The ‘Edge Enhancer’ setting in the Expert Picture Mode Settings does
not increase sharpness; the default ‘On’ setting is a bypass function, and
is therefore recommended"
Dynamic Contrast er ikke krævet for at aktivere HDR. "Activ HDR" er en billedbehandlingsteknik, hvor de forsøger at give større kontrast i billedet, og har ikke som sådan noget at gøre med, om man kan se HDR eller ej.