Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hanga
#260260
Hej

Jeg overvejer at anskaffe mig en skærm kalibrator, men kan ikke helt gennemskue hvilken jeg skal gå efter.

Det er primært tiltænkt mine computerskærme. Når jeg på et tidspunkt investerer i OLED, vil jeg også ofre penge på en prof kalibrering.

Det skal være nemt og lige at gå til.

Det er umiddelbart et valg mellem X-rite og Datacolor Spyder, som så har deres forskellige modeller. Umiddelbart er jeg selv noget frem til, at jeg bør gå efter en Colormunki Display eller en Spyder5 Pro, som begge ligger omkring 1000 kr.

Er det helt skævt? Hvis ikke, hvilken af de to bør man vælge og hvorfor?

Tak og god weekend derude!
Af mortenkn
#272178
Jeg har samme spørgsmål :-)
Hvad skal man som nybegynder investere i, for at få mere ud af sit OLED TV? Og så fordi det er interessant at lære noget nyt...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272239
Hvis man vil bruge Calman på et tidspunkt, så er Munki ikke en mulighed, da den ikke understøttes. Du skal op i en i1Display Pro for at det virker. Jeg er ikke klar over hvilke DataColor som virker med Calman.

Bruger du HCFR, så er en Munki tilstrækkelig. Den måler lige så præcist som Pro, men bare lidt langsommere, da den ikke er lige så lysfølsom.
Brugeravatar
Af Huleboer
#272241
Jeg har lavet en del research på det for nyligt, men nåede aldrig at få købt noget, så jeg har ingen praktisk erfaring.

Jeg havde tænkt X-Rite Colormunki Display, og det var bl.a. ud fra at den også kan bruges med projektor, og det kan Spyder5Pro ikke. Min tanke var at gå med HCFR.
Brugeravatar
Af Naiera
#272242
Såen en i1Display Pro fra X-Rite er mega go'.
Brugeravatar
Af Naiera
#272244
Sammen med CalMan og min Lumagen RadianceXD giver det i hvert fald et bedre resultat end den gamle måler Tape Connection og AV Precision havde en af hver. 0.1 bedre delta et-eller-andet, sædvanligvis.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272245
Naiera skrev:Det rimer! Så passer det! Det ved enhver.
Præcis. Som de sagde i LEGO Movie.

Hvis man har ambitionerne, så er CalMan altså et langt bedre stykke software, men det er naturligvis ikke gratis. Deres Home-version (som desværre koster 400 USD) giver adgang til nogle gode workflows og du kan fodre den med SDR-mønstre fra enten Chromecast eller AppleTV via deres mobil-app til enten Android eller iOS, så den selv skifter rundt mellem mønstre.