Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stelle
#259086
Hej..

Jeg købte for en god uges tid siden en ny Samsung 55” UHD fladskærm (model nr: UE55MU6175UXXC).
Har så rodet lidt med indstillinger af billedet osv efter inspiration rundt omkring på nettet.

Men lige meget hvad jeg synes at gøre, så kan jeg ikke få væk, at billede hakker lidt når kameraet flyttes hurtigt. Kan vel bedst beskrives som, at billedet ikk kan følge helt med..
Er da til at blive tosset af at se på!.

Inden jeg fik pillet ved nogen indstillinger overhovedet så jeg lidt fodbold en weekend, og det var lidt som om, at der var 3 bolde ved lange og hurtige spark. Det har jeg stort set fået væk nu (spørg mig ikke hvordan :) ).

Der hvor jeg oplever det hakken eller hvad man skal kalde det, er ved alm serier og film.
Jeg ser kun på Viaplay, som jeg bruger via smart funktionen på fladskærmen og den er koblet til internettet via kabel.

Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg ikke har det vilde forstand på fladskærme og den slags :o
Alt hjælp blir ihvertfald taget imod med kyshånd!.

Mvh.
Af Stelle
#259087
Mine billede indstillinger ser ud som følgende:
Vedhæftede filer
7408611D-0867-41B6-B328-5E936B298A24.jpeg
7408611D-0867-41B6-B328-5E936B298A24.jpeg (923.92 KiB) Vist 7848 gange
656C0DA0-9811-4D3D-93FD-76DC0A3A6634.jpeg
656C0DA0-9811-4D3D-93FD-76DC0A3A6634.jpeg (999.24 KiB) Vist 7848 gange
F9CA7C8F-E69E-43E9-A059-37266A10BA87.jpeg
F9CA7C8F-E69E-43E9-A059-37266A10BA87.jpeg (907.89 KiB) Vist 7848 gange
#259098
Tag Peters forslag med et vist forbehold. De har intet med bevægelse at gøre og følgende er direkte skadeligt for billedkvaliteten:
Digital Clean View: ON
HDR+: ON
Contrast Enhancer: LOW

Det er endvidere normalvist Varm2, som giver det mest korrekte billede, så ud over hans anbefaling om at sætte MotionPlus til OFF (som du allerede har gjort), så vil alle hans anbefalinger give dig et markant dårligere billede. Det er ikke noget redaktionen herinde kan stå inde for.
Af Stelle
#259107
- Har prøvet disse indstillinger - sys ikke de gjorde nogen forskel.

- Har prøvet på PlayStation også, sys det er samme problem.

- okay Torben.. Har oz læst mig frem til dét. Men tænkte jeg ville prøve det...
Hvad tænker du umildbart så jeg skal prøve, har jeg bare fået købt en Mandags model ??
Af Stelle
#259110
Kan det have noget med internet hastigheden at gøre - har 20/20. Men havde bare ingen problemer med mit foregående tv (Samsung 46" Full HD)?. Plus det er koblet til fladskærmen med kabel.

Er også gået fra at afspille Viaplay fra Apple tv og til at bruge Viaplay appen på selve tv'et. Må også afprøve om det har noget at sige..

Må prøve at smide en Blu-ray på min ps4 når jeg kommer hjem fra job idag og se hvad det gør...

Famler lidt i blinde her - men forstår bare ikke det skal hakke sådan. Kan ikke lade være med at sidde og kigge på det...
#259123
Nej, det har næppe noget med hastigheden at gøre. Dit TV-signal er vel ikke internetbaseret?

Du kan forsøge, at justere MotionPlus og se om det hjælper, men optimalt er ikke at bruge systemet. MU6-modellen er en af Samsungs mindste og jeg tvivler meget kraftigt på, at det du ser er et resultat af en mandags-model. Det er nok desværre bare ikke bedre.
Af PeterD
#259126
Torben Rasmussen skrev:Nej, det har næppe noget med hastigheden at gøre. Dit TV-signal er vel ikke internetbaseret?

Du kan forsøge, at justere MotionPlus og se om det hjælper, men optimalt er ikke at bruge systemet. MU6-modellen er en af Samsungs mindste og jeg tvivler meget kraftigt på, at det du ser er et resultat af en mandags-model. Det er nok desværre bare ikke bedre.
Ifølge Pricerunner ligger det på en 5000 til en 7500 Kr.

Så man skal højere op i pris for at få noget rigtig godt?
Af Stelle
#259132
@ Torben
Jeg har ingen tv kanaler. Har kun Viaplay som jeg ser.. Det kører via internettet, og der er et kabel mellem routeren og fladskærmen.

Jeg har kun givet 5.000kr for den, selvom jeg godt var klar over det ikke er en top model. Så havde jeg nu ikke regnet med billedet skulle være så træls at se på..
Hvilken skærm vil i så anbefale jeg skal kigge efter eventuelt??..
#259135
Hvis du kun ser "TV" via Viaplay, så kunne det i princippet godt være forbindelsen eller app'en i sig selv. Jeg har ikke selv adgang til Viaplay-indhold, så hvordan det fungerer på App'en i TV'et kan jeg ikke svare på. Før vi giver TV'et skylden, så prøv dog lige at tjekke andre kilder først - helst et fysisk medie som eksempelvis en DVD eller BluRay, som kan garanteres ikke at være påvirket af internet.

Hvis det du oplever er hak, som kommer ca. en gang i sekundet, så skyldes det nok et mismatch i frekvens et sted i kæden. Som sagt, så har jeg ikke prøvet Viaplay-app'en, men det lyder ulogisk, at den ikke kører korrekt frekvens ift. kildematerialet, så lad os lige parkere den teori indtil du har testet med en HDMI-kilde eller måske noget indhold på USB, som du ved ikke hakker af natur.
Af Stelle
#259179
Har nu siddet og hoppet lidt rundt i et par forskellige Blu-ray.. Har umildbart ikke samme problem med, at det hele hopper/stutter eller hvad det nu hedder.
Det er ikke hvert sekund jeg oplever dét, men når billedet drejer, både hurtigt og langsomt. Som om skærmen ikke kan følge med....
#259180
Hvis det ikke sker på BluRays, så er det ikke skærmen, men nok nærmere kildematerialet. Dobbelttjek dog lige, at billedindstillingerne på HDMI-porten er den samme som på Viaplay-appen.