Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dalgaard87
#258674
Hej. Jeg har prøvet at kalibrere mit xe85 efter testen her på siden, men må da nok desværre sige, at jeg ikke er helt så stor fan af mit nye Sony tv.

Efter kalibrering syntes jeg, at alle detaljer i xbox spil er fuldstændig forsvundet, samt syntes når jeg f.eks ser South park, at kanter osv er meget "blurry".
I Netflix når jeg prøver, at se 4k film/serier, så ligner det også mest en gammel dvd film. Jeg tror faktisk slet ikke den afspiller den i 4k, men bare i almindelig afspilning.

Hvordan får jeg Netflix til at afspille 4k?

Nu er jeg også ret ny med kalibrering, men alle de ting man slår fra under kalibrering, er der for at spare strøm, eller for at give et bedre og mere skarpt billede?

Jeg syntes billedet er blevet lidt uklart og meget hvidt/gråt at se på.
Faktisk så meget, at jeg er blevet lidt ked af jeg købte denne skærm.
Ved godt det ikke er en skærm i den dyre ende, men jeg forventede da lidt mere end mit gamle LG lcd tv, der måske er 10 år gammelt :)
Af Grandahl
#258677
De ting du slår fra er helt sikkert for at optimere billedet, jeg håber du følger den og ikke laver din egen lille variant af indstillingerne. Du kan selvfølge selv bagefter mingelererer lidt med lys/kontrast osv. hvis der er særlige lysforhold i stuen eller sådan noget. Men hvis du ikke slår motions fra, får du helt sikkert et dårligt resultat.

For at kunne se 4K på Netflix skal du også have det dyre abonnement der indbefatter 4K, ved ikke om du har det.
Af Dalgaard87
#258678
Jo det har jeg, og den har også en "ultra 4k" kategori i netflix. Men når jeg sætter en film på i kategorien, så går den væk fra 4k,og billeder ser meget dårligt ud.

Ja okay, jeg lagde bare meget mærke til på min xbox når jeg spillede, at alle ansigter havde mistet alle detaljer. Og kanterne under f. Eks South park er blevet meget ligesom smurt ud som tegnet med en vandfarve :)

Jeg har sat tvet til nøjagtig de indstillinger i har skrevet i jeres test af fjernsynet, og jeg tror skam på hvad i siger og skriver, mest af alt fordi jeg ikke selv har den store viden på markedet.
Af Dalgaard87
#258742
Jeg har indtastet alt fra testens kalibrering.

Hvordan slår jeg det til, sådan at jeg kan se bitrate i netflix?
Har lige været inde på Netflix hjemmeside, for at sætte afspilningskvalitet til høj. Men det hjalp intet desværre.
Af Dalgaard87
#258753
I Okja filmen på Netflix lander den på 15.26 nu. Det ser også meget bedre ud nu. Jeg prøvede bare at slukke tvet på stikkontakten, og det har åbenbart hjulpet i hvertfald.
#258756
Så er dit netværk nok ikke kraftigt nok til at holde hastigheden. Har oplevet samme problem på flere af de TV jeg har testet, hvis der har været et hul i dækningen. Kør den på kabel i stedet.
Af Dalgaard87
#258762
Jeg kører med kabel i tvet.
Jeg sidder og der noget nu, og den ligger stort set hele tiden på 11.44mbps desværre.
Men har da rimelig hurtigt internet, eller der syntes jeg da selv :)