Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#257352
Hej

Jeg fik købt "køtilbuddet" i Power i dag. TV'et fejler ingenting, men kundeservicen gør.... måske.

Jeg faldt i og endte med at købe en kalibrering. Dette var ikke planlagt, men fik "pruttet" prisen ned 333 kr., for en kalibrering der normalt koster 1500 kr i Power... Siger de.

Min mistanke går på, at jeg kun har fået den lille kalibrering som Power udfører. På min kvittering står der Premium Picture Experience til 999 kr, og så med rabat.

Det spurgte jeg indtil, og hans svar var, at han ikke kunne skrive den dyre på regningen, da rabatten var fuldstændig crazy.... I kalibreringsrapporten står der intet om kalibrering af chip + lyd, hvilket var det sælgeren solgte den dyre kalibreringspakke på. Jeg kørte derfor tilbage og spurgte hvorfor det ikke stod der. Det kunne han ikke rigtig svare på... Mit spørgsmål er så til jer: er jeg blevet snydt, eller kan det virkelig passe, at man som kunde ikke kan se hvad man har betalt for i en "udvidet kalibrering"?

Bonus spørgsmål: Skal jeg følge en helt anden kalibrering for at optimere det? Jeg kan læse mig til herinde, at folk ikke har det store til overs for Powers kalibreringer...

/Morten
#257354
Ok tak..

Men det var mere om at han har "solgt" mig noget, som reelt ikke findes hos Power... Altså en "udvidet" kalibrering til 1500 kr end standarden på 999 kr. I såfald at den findes, hvor kan jeg som kunde, se dette henne?
#257355
Hvordan har de tænkt sig at kalibrere lyden og "chippen" på sådan en? Hvad dækker kalibrering af "chippen" i det hele taget over?

Kan du ikke lige tage at klippe indstillingerne for den HDMI-port de har kalibreret ind, så vi kan se hvad de har skruet på?
#257357
Ja, du må meget gerne poste kalibreringsrapporten. Den vil jeg gerne se. Tror ikke du skal bekymre dig så meget over det. Hellere glæde sig over at du ikke betalte 1500,-. Det tror jeg ikke det var blevet bedre af. Jeg er ret sikker på at det de gøre er at indstille TVet til nogle fornuftige indstillinger*, og det er der vel ikke noget i vejen med, men at kalde det en kalibrering er langt ude og det skal heller ikke koste mere end de par hundrede du har givet.

*Forudsat at de kan bedømme hvad fornuftigt er og at det ikke bare er hvad sælgeren lige finder på og har tid til.
#257358
OK. Overraskende. I det omfang at rapporten viser målinger lavet på dit eksemplar, så ser det umiddelbart fint ud og helt sikkert 333,- værd hvis man ikke selv kan finde ud af at indstille et TV til noget fornuftigt.
#257361
Der er flere ting galt her, som Torben påpeger hvad i alverden skulle kalibrering af chip dække over ? Og lyden ??

Det lyder som om sælger ikke har holdt sig tilbage med diverse fantasifulde begreber !

Det er også første gang jeg hører at Power tilbyder flere forskellige slags kalibreringer, altså en udvidet til 1495 og en mindre version til 999, kunne være yderst interesserant at se et skema eller en oversigt som viser forskellen på disse.

Mit umiddelbare gæt ville være at kalibreringen til 999 blot er hvor de indtaster værdierne fra en kalibrering af samme tv model. ( ligesom Elgiganten gør )

Hvor den til 1500 er en kalibrering hvor de rent faktisk sætter et colormeter på din skærm og laver målinger, rettelser etc.

Selve rapporten ser jo egentlig fin ud, måtte du vente på de lavede kalibreringen eller var den klar med det samme ?
#257363
Så længe de kontrollerer resultatet og det er i orden så er det vanskeligt af finde noget at brokke sig over, udover det evt. frivole sprogbrug. Jeg bemærker, at der står DDC på rapporten. Det indikerer at processen er (delvist) automatiseret, så det behøver nok ikke tage en krig, lige som når man laver det manuelt. Hvis TVet måler sådan som rapporten viser er der imo ingen tvivl om at pengene er givet godt ud, selv om der sikkert er dem der vil indvende at de kan blive endnu bedre.
#257512
hej morten

jeg skal ned i power og købe det samme tv i morgen, men ham sælgeren i dag tilbød mig også kalibrering til 1500,- men det nægter jeg simpelthen at give.. men det lyder satme vandvittigt at du har fået det til den pris 333,-...
#257516
güven.güven skrev:hej morten

jeg skal ned i power og købe det samme tv i morgen, men ham sælgeren i dag tilbød mig også kalibrering til 1500,- men det nægter jeg simpelthen at give.. men det lyder satme vandvittigt at du har fået det til den pris 333,-...
Måske skulle han dele kvittering med dig, dog kan han jo fjerne information han ikke vil dele, og så er det jo bare at tage dokumentationen med.
Hvis rapporten som blev delt er ægte, så har de da gjort lidt rigtigt, til 333,- :)
Måske er det nok du tager den med, den har da allerede lidt fakta.
Af mhca
#257526
Jeg fik gratis kalibreringen med, dengang jeg købte. Det var udelukkende fordi de ikke havde nogen ukalibrerede hjemme. Så det kan også have noget at sige, hvad de har på lager, hvad de giver af gode tilbud.

Skal lige siges, at han først forsøgte at sælge mig kalibreringen, inden han efter snak med en overordnet kom og hentede det kalibrerede TV til mig.
#257678
Har lige fået et 55XE9005 ind i soveværelse og brugt indstillinger som tng har linket til.
Men når en mur når jeg skal slå Mastered in 4 K til under videofunktioner. Der står Farvespektrum valg muglighed sRgb/bt.709?