Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#256837
Hej.

Er der én specifik indstilling jeg kan pille ved for at gøre det mere sort ?

Hvis fx jeg ser film eller bare tv, og der er en scene om aftenen/natten så kan jeg tydeligt se at mit Kant belyste LCD tv er lyst inde bag den sorte natte himle...
Men er der en person med fx sort jakkesæt på uanset tidspunkt på dagen, så synes jeg faktisk det er Meget sort-så jeg forstår ikke helt hvorfor der er en forskel?

Jeg ved ikk helt om det giver mening.

Det er et Samsung ue55mu6475

Mvh Thomas Frost.

På.
Bor der nogen på Fyn der roder med kalibrering?
#256844
Mon ikke også noget af forskellen på den oplevede sorte farve skyldes konteksten? En sort nattehimmel er sort over det hele, og det er nemmere at se om sort er sort. Et jakkesæt ses vel i et billede med lyse elementer, som vil få den sorte til at se sortere ud. Det er samme trick man kan lave i stuen ved at bruge bias-lys, dvs oplyse eks væggen bag TVet, så dine øjne ikke vænner sig til helt mørke omgivelser. I sammenligning med lyset i rummet vil den sorte farve da se relativt mere sort ud.
#256927
Du kunne teste det her med bias-lys, hvor du tænder en lampe bag TV'et. Den skal ikke lyse for kraftigt og ideelt set, så ligner det Philips' Ambilight, dog uden de skiftende cirkusfarver, men i første omgang kunne man godt bare teste med en pære.