Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
#254308
Nogen der kan kloge mig på følgende. Der er urimelig mange meninger om hvordan ps4 pro skal sættes op sammen med oled b6 (og mange andre skærme, men nu er det b6 jeg har).
Ift kalibrering på diverse kilder, har jeg altid læst mig til at "sort niveau" skal være lav.
Men jeg har nogle spil hvor jeg har det for mørkt og vel det der kaldes black crush.
Jeg kan så forstå at på SDR skal "sort niveau" være høj, mens HDR game profilen skal have lav "sort niveau". - jeg har kørt med lav på begge siden køb af b6.
Nu husker jeg ikke lige hvad det er de 4 muligheder på ps4 pro hedder, men jeg har sat dem alle på automatisk/aktiv.
Efter at have sat "sort niveau" høj på SDR spil er Battlefield 1 markant mere nuanceret uden jeg oplever sort er blevet gråt.
Men hvad så med blu ray´s på ps4 pro?
Fordi på antennesignal eller via plex (film på nas drev) så kan jeg ikke sætte "sort niveau" høj, da det så netop bliver LCD agtigt, mælket og foggy om man vil. Sort er ikke sort længere ihvertfald.

På atv4 har jeg fiflet lidt og forsøgt at sætte fuld RGB og "sort niveau" høj på b6, men det giver samme mælkede resultat.
Af hvad jeg kan læse skal en tilsluttet enhed til b6 der sættes på "fuld RGB" have højt "sort niveau", mens begrænset rgb skal sættes på lav "sort niveau".

Hvad er mest korrekt? Ville jo gerne udnytte det bedst muligt