Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253794
Til dem af jer, der har udstyret til at kalibrere, så er der gode nyheder. CalMAN 2017 er frigivet med tungt fokus på HDR-kalibrering.

Nye features:
- Auto Calibration for Samsung 2017 QLED televisions
- Auto Calibration for Panasonic 2017 EZxxx series OLED televisions
- New Color Volume Workflow – quickly measure the color volume of any display
- New Color Volume Visualizer - three-dimensional graphing engine that displays the measurements of the Color Volume Workflow. To access, follow the link in the Color Volume Workflow.
- New HLG Workflow – support for the hybrid log gamma version of high dynamic range that is rapidly gaining acceptance for live video production
- New Dolby Vision Custom Workflow
- New Broadcast Monitor Workflow

Tilgængeligt her: http://www2.spectracal.com/e/2742/downl ... /936534961
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253795
Vi vil også tage CalMAN 2017 i brug i anmeldelser i den nærmeste fremtid. Det vil formentlig betyde, at vi også kan dele målinger af "color volume" med jer i fremtiden.

Bemærk i øvrigt, at autokalibrering af Samsung 2017 TV - som blev annonceret på CES 2017 - er udvidet til også at omfatte Panasonics EZ OLED-modeller.
Af Mfede
#253810
Jeg går ud fra, at I stadig ikke vil begynde at kalibrere ift. HDR, så længe der ikke er mere eller mindre konsensus om en standard?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253812
Det kan godt være, at vi leger lidt med HDR-kalibrering, men jeg regner ikke med, at vi kommer til at dele forslag til indstillinger før der er enighed om praksis.

Foreløbigt bliver det nok mest i stil med det som Torben gjorde i testen af EZ950. Altså lige at tjekke om tingene i HDR ser nogenlunde fornuftige ud.

Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#253824
Jeg rettede kun RGB balancen og rodede ikke med CMS i HDR på EZ950. Ovenstående er dog et ganske godt resultat for HDR. Kalibrering i HDR foretages i et reduceret mætningsområde for farverne, så de fleste skærme kan være med, så ovenstående er faktisk klippet sammen af to forskellige målinger, da man ellers ikke ville få vist rec2020 dækningen, så vist jeg husker. Jeg har opgraderet til 2017-versionen nu, så dette workflow er ændret og graferne er muligvis også ændret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#257715
Calman laver ikke udstyret til at måle med. Vi bruger en sensor fra Xrite, som hedder i1 Display Pro, og fås for gost 1200 kr. Calman sælger en model magen til, som de står inde for nøjagtigheden af, men den koster flere gange mere. Selve software i den version vi har er lidt pebret (3000 USD), men for 400 USD får man hjemmeversionen.
http://calman.spectracal.com/calman-home-video.html

Jeg ville dog anbefale at man starter med programmet HCFR, som er gratis og virker med en lang række sensorer - også den billigere Xrite ColorMunki, som Calman ikke virker med.