Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#252293
Hej alle,

Har købt mig et Sony XE80 til soveværelset. Super fedt fjernsyn syntes jeg.

Power smed en gratis kalibrering med i købet, men jeg har ellers ingen informationer fået fra dem.

Er der nogen der kender mere til hvordan jeg skal forholde mig? Kan jeg ændre settings for "Kontrastforbedring" og alt det andet snask, som jeg plejer at slå fra.

Da jeg satte strøm til første gang, stod billedet på "Standard" profilen med max kontrast og alle de finurlige effekter på lav eller mellem.

Det er i det hele taget lidt svært at finde ud af, hvordan Power har lavet kalibreringen og om der er overhovedet er ændret på noget.

På forhånd tak for alle svar :)
#252294
Personligt har jeg ikke meget tiltro til de kalibreringer Power og El Giganten laver. Tror mest bare de ændrer ved nogle indstillinger som du jo lige så godt selv kunne gøre. I dit tilfælde hvor de har valgt standard profilen virker det næsten som om at de slet ikke har gjort noget. Normalt vil man jo tage udgangspunkt i en af Biograf profilerne. Så tror roligt du selv kan justere på ting du gerne vil ændre...:-)
#252309
Tak for svar. Det er nemlig svært at se hvad filen de har gjort. Standardprofilen, virker, hmmm standard O_O

Det undrer mig meget at de ikke smider et udprint a kalibreringen med, eller i det mindste fortæller mig hvilket preset jeg ikke skal pille ved.

Den eneste mulighed er vel at de har justeret ting, som jeg også selv kan justere, ikke? Der er ikke noget med ICC profiler og andre smarte ting de smider ind?

Tak for alle svar.

P.S har sku lyst til at lave et fuldt reset og prøve mig frem selv. Kan det anbefales? Syntes ikke jeg kan finde nogen reviews af XE80 med kalibrerings info.
#252310
Min bror arbejder i Samsung kundeservice, og de anbefaler ofte folk der har fået de kalibreret i power eller elgiganten, og som er utilfredse, til at resette til fabriksindstillinger og selv tilpasse.

Altid noget du fik det gratis, men jeg synes det er bondefangeri at det plejer at koste 1000 kroner. Og det er tit man er nødt til at vælge det, hvis man vil have tv'et med rabat, fordi "alle vores tv af denne model, er desværre allerede kalibreret".
#252311
Tak for svar.

Jeg ville ikke betale for det, så de gav mig rabat på TV'et (ned til 7000kr,.) og smed en kalibrering med i prisen.

Jeg tror jeg prøver at nulstille det. Kan ikke rigtigt forene mig med det de har gjort. Må tage udgangspunkt i Cinema Pro profilen og hoppe videre derfra.

Er der nogen tips ellers til hvordan nogle potentielle indstillinger kunne se ud? XE80 har nemlig IPS panel, hvor de større modeller (XE85 fx.) har VA-panel, så jeg kan vel ikke bruge settings derfra?
#252314
Hmm, alle indgange inkl. TV/Digital står til "Standard". Jeg har prøvet at navigere rundt i indstillingerne, for at se om noget skiller sig ud, men det ser ikke sådan ud.

Da jeg satte strøm til TV'et første gang stod det og ventede på input fra mig, i den sædvanlige setup guide, hvor man vælger land, sprog, udbyder m.v.

Hvordan kan Power have kalibreret fjernsynet uden at fuldføre denne "første start guide"? Umiddelbart er der ingen indstillinger tilgængelige, før man kommer forbi den.
#252316
Så er den ikke kalibreret. En reset fjerner alle indstillinger. Den ville jeg klage over hvis det står på din kvittering. Deres kalibrering er dog ikke noget at råbe hurra over, så JEG ville ikke gide at køre retur med TVet for at de kunne "kalibrere" det.
#252318
Mange tak for svar. Det var også min første indskydelse, da jeg så den guide komme frem. Nu hænger det på væggen og der bliver det. Gider ikke køre retur med det, som du også siger. Næste gang jeg er i Power, så tager jeg en snak med dem.

Indtil da, prøver jeg at indstille efter bedste evne, ellers må jeg have en prof ud og kigge på det.

Forslag til indstillinger modtages med kyshånd :)

Pft.
#252321
Hej, du kan prøve indstillingerne for Sony X800E 43" som er den amerikanske model for Sony XE80. De har valgt at bruge profil Custom ( bruger ) prøv det og sammenlign med Cinema Pro. Se her http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x800e/settings. Sony har også levet en side med instruktionsvideoer der viser opsætning og indstillinger af dit tv. Se her https://www.sony.dk/electronics/instruktionsvideoer.