Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Theis Jensen
#252138
Hej,

Jeg har lige købt et LG OLED 55" B7 i power. Nu er jeg selvfølgeligt gået i gang med at vurdere, om billedet lever op til mine forventninger. Jeg ved ikke om jeg er påvirket af mange år med LCD og deres kunstige skarphed, men jeg synes virkeligt jeg har meget støj i billedet. Jeg har nu prøvet både spil hvor det forekommer mindst, men lige meget om der er tale om almindeligt tv, 4k blu-ray, netflix 4k mv., så synes jeg på ingen måde denne skærm lever op til mit aldrende mid range sony w805, hvilket jo virker absurd. Jeg har leget lidt med de forskellige billedprofiler, men er absolut ikke ekspert i forhold til indstilling af billedet. Jeg ser bare en masse støj, som jeg ikke så på min gamle sony skærm. Nogen forslag?

på forhånd tak! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252139
Start med at skifte til en af "ISF"-profilerne. I min erfaring er ISF Mørk den mest præcise. Den vil deaktivere flere af de algoritmer, som påvirker billedet negativt. Vær OBS på, at profilen skal indstilles separat for hver input-kilde, så du skal gøre dette for både TV, HDMI, apps mv.

Vær endvidere OBS på, at hvis du er skiftet fra noget mindre, så vil det jo være noget nemmere at spotte "fejl" i billedet på en større skærm.
Af Theis Jensen
#252140
ISF profilerne passer vel ikke til "spil" hvis jeg ønsker mindst muligt input lag, vel? ellers må jeg bare skifte mellem de to. Min skærm er lige nu i gang med noget pixeloptimering. Jeg ved ikke om det evt. kan forbedre noget. Det lå ihvertfald som en mulighed i indstillingerne. Jeg er gået fra 50" til 55". Jeg ser dog stadig en masse støj fra 4 meters afstand. Jeg melder lige tilbage, når skærmen er færdig med pixeloptimering, og jeg har skiftet indstillinger.
Brugeravatar
Af bbplayer
#252146
Theis Jensen skrev:Jeg ser dog stadig en masse støj fra 4 meters afstand.
Har du prøvet at ændre på (H/V)-skarphed?

Man må ofte antage at din gamle Sony skærm slet ikke havde et ægte skarpt billede hvor detaljerne fra dårlige billeder med lav bitrate virkelig nu bliver ringe billeder, og du skal ud i nogle særligt gode billeder (læs UHD Blu-ray) før du mener støj er fortid.

Billedet på min C6 skærm synes at slå alt tidligere, og igen, skarpere i almindelighed, og man skal ændre lidt på skarphed, for det begynder at virke for digitalt, som ikke passer til gamle billeder, som en ekstern HD sat boks som ikke har nogen UHD signaler.

Så kompenser lidt for skarphed og husk at nogle kanaler, især dine interne DVB tunere, kan have forskellige måder at afspejle billedet på, når den skal opskalere / dekode mpeg stream data.
DR1HD på DVBT tuneren ser rigtig nok mere støjfuldt ud end min digitale DVBS2 boks som viser samme billede.
Af DavidWalbum
#252246
Theis Jensen skrev:Hej,

Jeg har lige købt et LG OLED 55" B7 i power. Nu er jeg selvfølgeligt gået i gang med at vurdere, om billedet lever op til mine forventninger. Jeg ved ikke om jeg er påvirket af mange år med LCD og deres kunstige skarphed, men jeg synes virkeligt jeg har meget støj i billedet. Jeg har nu prøvet både spil hvor det forekommer mindst, men lige meget om der er tale om almindeligt tv, 4k blu-ray, netflix 4k mv., så synes jeg på ingen måde denne skærm lever op til mit aldrende mid range sony w805, hvilket jo virker absurd. Jeg har leget lidt med de forskellige billedprofiler, men er absolut ikke ekspert i forhold til indstilling af billedet. Jeg ser bare en masse støj, som jeg ikke så på min gamle sony skærm. Nogen forslag?

på forhånd tak! :)
Jeg fil mit B7 i dag som erstatter mit gamle 42" plasma fjernsyn så her er der selfølgelig noget med størrelsen hvor der skal en tilvending til.

Men jeg oplever også lidt støj som det er nu, men har fulgt rådene fra tråden her og valgt den mørke og så sat OLED lys lidt op for at kompensere for der noget mørke billede og det har hjulpet.

Jeg tror bare man lige skal vende sig til den nye skærm og de da taktiske farver :)
Af azAAzin
#252255
Jeg kan godt følge trådstarter. Jeg er nemlig selv lidt overrasket over, hvor meget støj der til tider er i billedet ved de lidt mørkere nuancer. Det er især, hvis man ser tv i et mørkt rum.

Hvis jeg eksempelvis ser introen til Westworld på mit OLED tv i et helt mørkt rum, så er det ret slemt. Der er nogle af scenerne, hvor det ser frygteligt ud. Og det er uanset om jeg ser introen på tv'ets Youtube app, gennem HBO Nordic på Apple TV eller gennem Youtube på Apple tv.

Det skal siges, at jeg har set det på både 55B6 og 65B6, og støjen er den samme. Og begge tv er indstillet til ISF Mørk med alle de avancerede teknologier slået fra.

Link til introen:
https://m.youtube.com/watch?v=elkHuRROPfk
Af lennon
#252256
Nu er streaming nok nederst i kvalitetspyramiden , - det kunne være interessant at vide hvordan nævnte klip ser ud på en orig bluray .
Af FDP
#252263
En anden ting som måske ville kunne give støj i billedet er dit antenne stik, ingen har tænkt over det, men det slog mig at hvis man bruger de ældre typer af antenne stik ville det måske være årsagen !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252270
I må ikke dømme TVet hvis I fodrer det med streaming-materiale og slet ikke hvis det er støj i de mørke regioner I ser på. Det er materialet ganske enkelt for ringe til og det er næsten med garanti et kilde-problem i så fald.