Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Saway
#243735
Hej

Jeg har et panasonic plasma tv (p42v10).

Jeg har forsøgt at tilslutte høretelefoner med minijack (der er et stik på siden af tv'et). Men jeg får ikke lyd ud i hovedtelefonerne - det bliver ved med at komme ud af højttalerne på tv'et.

Er der en måde, hvorpå man kan finde ud af, om det er jackstikket på tv'et, der er kaput? Jeg kan parentetisk nævne, at jeg har forsøgt med flere forskellige kabler/hovedtelefoner (som virker i andre sammenhænge).

Tak på forhånd for enhver form for hjælp.
Af Saway
#243858
Det er måske et noget kompliceret spørgsmål.

Hvis nogen skulle have ide om, hvor man skulle kunne finde svar et sted, (eller hvor man ellers kan stille spørgsmålet) er jeg også meget nysgerrig.

Igen tak på forhånd for enhver tænkelig assistance.
Af donoester
#243862
Hmm, jeg har godt nok et CX750, så noget anderledes menuer og funktioner, men funktionaliteten er måske den samme. I menuen kan man vist vælge output-enhed for lyd og vælge hovedtelefoner eller TV. TV'et detekterer ikke, at jeg sætter hovedtelefonerne i, i hvert fald.
Af Jørgensen66
#243864
Hej - jeg har også et Panasonic plasma.

Der må være skruet ned for hovedtelefonindgangen. Tilgå den via "Menu" på fjernbetjeningen, "Lyd" og find "Hovedtlf. Styrke", hvis det skulle se ud som på mit VT60.

Du har ret i, at tvets højttalere spiller uanfægtet videre, så der skal du slå tvlyden fra, som du normalt ville gøre det, fx hvis nogen ringede dig op. De to lydstyrker fungerer uafhængigt af hverandre.

Mvh. Jørgensen
Af Saway
#243947
Tak for værdifulde input - det var aldeles hjælpsomt.

Det viser sig, at problemet var en kombination af mine lidt skæve forventninger og noget kabelproblematik:

Jeg havde ventet, at lyden ville forsvinde fra tv'et, når jeg tilsluttede noget til headphones out. Men som I begge anfører, skete det ikke. I stedet skulle jeg rode med lydindstillingerne et andet sted i menuen. Når det fortsat var svært for mig at identificere fejlen, var det fordi, at et af kablerne, jeg forsøgte med, var et 3.5mm forlængerkabel. Og det kabel var så tre-polet i stedet for fire-polet. Det kan så give problemer også for lyden, som bliver meget lav eller fraværende.

Nå - men det korte af det lange er, at jeg nu har identiceret, at jeg mangler en form for converter, der kan lave et fire-polet "headset minijack" om til tre-polet stereo minijack.

og hvis det engang vil lykkes, kan jeg se tv og bruge et par høretelefoner fra sofaen (pga distancen mellem tv og sofa har jeg behov for forlængerkablet).

Igen, tak for hjælpen.