Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ajk
#241527
Håber på lidt hjælpe til forståelse af HDR funktionen på mit ks7005.

Jeg har kalibreret min skærm efter ks8005 anmeldelsen her på siden og er meget tilfreds med billedet. Har undladt at aktivere HDR+ funktionen på skærmen. Undrer mig over nedenstående i forb. med gennemlæsning af guides til opsætning at skærmen til hhv. TV og spil.

I forbindelse med opsætning af PS4 har jeg aktiveret HDMI UHD Color på den port min PS4 er tilsluttet og har sat billedet til "spil billede" er dette den korrekte fremgangsmåde og den indstilling der giver det bedste billede til spil?

Hvorfor får billedet til alm. flow TV el. netflix/HBO streaming ikke gavn af at man aktiverer HDR+ funktionen og hvis man aktiverer denne har man ikke mulig for at "skrue" på andre parametre - tv - billedet er "løst i HDR+ mode - hvorfor?

Håber ovenstående giver mening.

Mvh.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#241583
HDR+ er en emulering af HDR via software og det gør ligeså meget skade som alle andre dynamiske billedprofiler gør.
Af PeterD
#241585
Samsungs HDR+ er, når vi skræller reklamen fra, en feature der forsøger at gøre SDR indhold til HDR.

I bund og grund bør tv (uanset mærke) automatisk skifte til HDR mode, når der vises HDR indhold.

HDR+ ER KUN OPSKALLERING.

Der skal typisk stå HDR i hjørnet, hvis det er ÆGTE HDR.

Man kan vel ikke heller ikke tage en 1-2 årig gammel skærm og sige "Nu er den opgraderet til HDR". Enten er den bygget med det, ellers kan den IKKE.

https://www.cnet.com/how-to/can-i-upgrade-my-tv-to-hdr/

Er tvproducenternes reklamefolk på spil igen?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#241619
ajk skrev:I forbindelse med opsætning af PS4 har jeg aktiveret HDMI UHD Color på den port min PS4 er tilsluttet og har sat billedet til "spil billede" er dette den korrekte fremgangsmåde og den indstilling der giver det bedste billede til spil?
Hvis tv'et automatisk skifter over til en HDR-tilstand, når du spiller en spil i HDR fra PS4, så er det korrekt. Du kan verificere i billedmenuen på PS4 om HDR kan sendes til skærmen.

Spil med HDR på PS4 Pro er bl.a. The Last of Us og Uncharted 4. Jeg troede egentlig, at Rise of Tomb Raider også var i HDR, men det er det ikke. Her har de blot hævet opløsningen.