Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#239617
Kaliberingen ligger i de menu'er du selv har adgang til.

Det er derfor der tit kopieres indstillinger fra nettet og man kan være heldig at det giver et fornuftigt resultat .

Så med lidt forstand på sit målegrej kan de fleste seriøse nok klare alle tv.
Det er nok en fordel at kende modellerne så man man ved hvad man kan nå fem til, men ikke nødvendigt.
#239620
IbOlesen skrev:Måske et dumt spørgsmål, men hvis jeg bestiller en til at kalibrere mit nye LG OLED B6V, hvad sker der så? Man kalibrerer hjemme hvor tv'et står, men hvor ligger kalibreringen? Som en ny profil?

Jeg går ud fra, at en kalibrering vil forsvinde hvis man gendanner tv'et til fabriksindstilling og så er den kalibrering tabt, eller hvad?

Kan alle der tager ud og kalibrerer tv, normalt kalibrere alle tv?
Der er to muligheder når man laver kalibrering af et tv.

1) Kalibreringen bliver udført og gemt i skærmens service menu, det er en menu som primært er forbeholdt producentens teknikere og er en menu man kun bør arbejde i, hvis man har 110% styr på hvad man laver.
Fordelen ved at lave kalibreringen her, er at hvis skærmen bliver gendannet til fabriksindstillingen, så går kalibreringen ikke "tabt".

2) Kalibreringen bliver udført og gemt i skærmens bruger menu, det er den menu som alle har adgang til, og på en B6 vil kalibreringen blive udført på en af de to ekspert profiler, enten Ekspert Mørk eller Ekspert Lys, da disse profiler er de mest korrekte fra start af.

Det er langt nemmere og mindre tidskrævende at lave kalibreringen her, men ulempen er naturligvis at såfremt du gendanner skærmen til fabriksindstillingerne eller blot nulstiller billedindstillingerne, så "forsvinder" kalibreringen.
Ved en seriøs kalibrering vil du dog få en kalibrerings rapport, samt en oversigt med de nye indstillinger skrevet ind, så du selv kan indtaste værdierne fra kalibreringen, såfremt det skulle blive nødvendigt med en nulstilling af skærmen/billedindstillinger.

Om alle kan foretage kalibrering af alle mærker ?

Ja det kan de vel sagtens, det handler om hvilket udstyr man har til rådighed og om man ved hvordan det skal bruges, og ellers så handler det jo om viden og erfaring, så kvaliteten af en kalibrering er jo afhængig af den som udfører arbejdet.
#239622
Rasmus Larsen skrev: Der er en mellemmand inde over, som i et vist omgang har sin agenda for hvordan produktet skal sælges. Apple ejer egne butikker og der er mig bekendt ikke provision til sælgere indblandet og butikken i sig selv tjener ikke noget.
Min påstand er at alle produkter er optimeret til at sælge til slut-brugeren, uanset salgsmetode. Apple sælger deres produkter gennem mange kanaler inkl. elektronikbutikker, så det er efter min bedste overbevisning ikke salgskanalen der er skyld i at Apples produkter skiller sig ud fra andre.
#239624
esef skrev:
Rasmus Larsen skrev: Der er en mellemmand inde over, som i et vist omgang har sin agenda for hvordan produktet skal sælges. Apple ejer egne butikker og der er mig bekendt ikke provision til sælgere indblandet og butikken i sig selv tjener ikke noget.
Min påstand er at alle produkter er optimeret til at sælge til slut-brugeren, uanset salgsmetode. Apple sælger deres produkter gennem mange kanaler inkl. elektronikbutikker, så det er efter min bedste overbevisning ikke salgskanalen der er skyld i at Apples produkter skiller sig ud fra andre.
I bund og grund handler det vel om, hvilket led i processen, der har mest at skulle have sagt. Er det butikskæderne (qua deres magt i salgsprocessen) så får man butiks-modes osv. på tv-skærme. Er det ingeniørerne, så får man skærme, som dem i iPhone og iPad, der er farvekalibreret til nærmest referencemål. Det er min klare overbevisning, at det har meget at gøre (men naturligvis ikke alene) med salgskanalen.
#239625
Blackspot4200 skrev:Side 2:
Billede
Det virker jo som om, at intentionen er god nok. Udstyret ser også ud til at være i orden.

Gamma er dog helt skævt indstillet og - som Torben siger - ligner det, at skærmen kører i panelets native farverum (tæt på DCI-P3) i stedet for Rec.709. Som konsekvens af flere fejl bliver farverne også helt skæve. Jeg ville gerne se billedet, som det endte. Det må, selv på øjemål, se ret skævt ud.

Desværre handler kalibrering om mere end bare at have det rigtige hardware og software. Grundviden og erfaring med bl.a. skærmenes indstillingsmuligheder er mindst lige så vigtigt.
#239626
@Rasmus Larsen
Jeg holder af at læse jeres mange gode tests.

Jeg kommer til at tænke på, at når I modtager TVapparater til tests og dermed som regel til kalibrering, så er I vel ikke altid de første, der modtager den nye TVmodel eller tager jeg fejl?
Kan I være sikre på, at den kalibrering og det billede, som I ser og begynder at kalibrere - altid er den oprindelige fabriksindstillede kalibrering?

Da jeg modtog mit seneste TV, og som nævnt blev tilbudt en gratis "kalirbering" af Elgiganten, sagde jeg fra og forlangte at se TVet, der skulle tilsendes fra Samsung uåbnet. Dels ville jeg sikre mig at Elgiganten ikke brugte deres udmærkede returpolitik på mig og imod mig, så en såkalt kalibrering" ikke blot var en nulstilling af et et TV, der har været ude og returneret. (Jeg har mistanke om, at kalibreringen og egentuel indtjening herpå, kan bruges til at levere et lettere brugt TV samtidig med at kæden i nogle tilfælde opkræver de ca 1000 kr for den såkaldte kalibrering.)

Jeg modtog derfor mit TV uåbnet og indstillede blot til filmmode og få andre indstillinger, som både I og andre testudøvere beskrev. Det gav et fremragende billede med meget få indstillinger, og jeg mener, at ihvertfald highend og måske flere eller alle er forkalibrerede fra producentens side - Siden billedkvaliteten er så høj, at jeg som særdeles kræsen "billedbedømmer" ikke kan se, at det kan gøres bedre.

Vi har i tidligere gode debatter også været inde på den psykologiske betydning af tro og opfattelser.
Det er fx en bevist kendsgerning, at en flaske vin, der sælges dyrt, opfattes af vinnyderen som at smage bedre eller godt, selvom vinen ikke er af de bedre.

Kunne det ikke tænkes, at et kalibreringsfirma, der virker seriøst også påvirker billedopfattelsen til at virke bedre, end det faktisk er?

Som der skrives, så har I jo normalt kun een model som I kalibrerer, ligesom jeg og andre brugere også kun har et til bedømmelse.

Men får jeg fx besøg af jer eller af Blackspot hvilket kunne være hyggeligt - vil I måske mene og påstå, at billedet kan blive bedre ved en såkaldt seriøs kalibrering. Ligesom jeg har en mening , om at billedet kan blive bedre, når jeg ser andre TVs.
#239627
bentpetersson skrev:Jeg kommer til at tænke på, at når I modtager TVapparater til tests og dermed som regel til kalibrering, så er I vel ikke altid de første, der modtager den nye TVmodel eller tager jeg fejl?
Kan I være sikre på, at den kalibrering og det billede, som I ser og begynder at kalibrere - altid er den oprindelige fabriksindstillede kalibrering?
Ofte modtager vi skærmene som de første, men ikke altid. Hvis vi kan se, at der er ændret noget, får skærmen en fabriksnulstilling før vi går i gang. Vi kan naturligvis aldrig være helt sikker på, at de skærme, som vi modtager, er 100% tilfældigt udvalgt, men at dømme ud fra de standardindstillinger, som vi som regel ser på skærmene, så kan producenterne næppe have gjort meget for at få dem til at fremstå bedre :)
bentpetersson skrev:Kunne det ikke tænkes, at et kalibreringsfirma, der virker seriøst også påvirker billedopfattelsen til at virke bedre, end det faktisk er?

Som der skrives, så har I jo normalt kun een model som I kalibrerer, ligesom jeg og andre brugere også kun har et til bedømmelse.

Men får jeg fx besøg af jer eller af Blackspot hvilket kunne være hyggeligt - vil I måske mene og påstå, at billedet kan blive bedre ved en såkaldt seriøs kalibrering. Ligesom jeg har en mening , om at billedet kan blive bedre, når jeg ser andre TVs.
Profiler som Film, THX og ISF er som regel et rigtig fint udgangspunkt, hvis man ikke går all-in på en rigtig kalibrering. Der er næsten altid plads til forbedring ift. de præ-definerede profiler, men det varierer fra skærm til skærm hvor meget.

Det man får hos en seriøs kalibreringsmand er jo også vished og tryghed om, at nu er billedet spot-on. Når et videosignal siger rødbrun, så får du rødbrun. En kalibrering handler ikke om smag. Det er målbare værdier, som man sigter efter. To prof. kalibreringer kan godt variere en smule, men det kan afhænge af f.eks. kompromisser, som man i forbindelse med kalibreringen bliver nødt til at indgå for at kompensere for fejl/mangler i skærmens evner.
#239628
bentpetersson skrev: Vi har i tidligere gode debatter også været inde på den psykologiske betydning af tro og opfattelser.
Det er fx en bevist kendsgerning, at en flaske vin, der sælges dyrt, opfattes af vinnyderen som at smage bedre eller godt, selvom vinen ikke er af de bedre.

Kunne det ikke tænkes, at et kalibreringsfirma, der virker seriøst også påvirker billedopfattelsen til at virke bedre, end det faktisk er?
nu er smagen af vin jo temmelig subjektiv, hvor i mod at en kalibrering foretages med måleudstyr og indstilles efter visse tilstræbte værdier. Det er jo ikke sådan at Blackspot kommer ud, og spytter på sin tommelfinger, holder den i vejret og siger "hmmm" hvorefter han drejer på værdierne efter bedste evne
#239629
bentpetersson skrev: Men får jeg fx besøg af jer eller af Blackspot hvilket kunne være hyggeligt - vil I måske mene og påstå, at billedet kan blive bedre ved en såkaldt seriøs kalibrering. Ligesom jeg har en mening , om at billedet kan blive bedre, når jeg ser andre TVs.
Det du spørger om her, er jo reelt bare, om du kan stole på at en kalibreringsmand ikke tager røven på dig? Der må du jo gå med en du føler du kan stole på, og som har fået god omtale. Men nu lyder du som om at du har så meget styr på tingene selv, så det slet ikke er et issue for dig.
#239631
Det var ment som kommentar til kalibreringsrapporten fra Power. Personen har jo tydeligvis haft de bedste intentioner og øjensynligt fulgt processen, som han er oplært i, men han har glemt at sætte skærmens farverum korrekt før han startede. Så kan man kalibrere med udstyr og software i en evighed. Man vil aldrig komme i mål.

Derfor er grundviden (til at kunne forstå hvad de forskellige håndtag i menuen gør, og hvorfor de gør det) samt erfaring med producenternes forskellige valg/indstillinger vigtigt.
#239632
Martin Sjøstrand skrev:
bentpetersson skrev: Men får jeg fx besøg af jer eller af Blackspot hvilket kunne være hyggeligt - vil I måske mene og påstå, at billedet kan blive bedre ved en såkaldt seriøs kalibrering. Ligesom jeg har en mening , om at billedet kan blive bedre, når jeg ser andre TVs.
Det du spørger om her, er jo reelt bare, om du kan stole på at en kalibreringsmand ikke tager røven på dig? Der må du jo gå med en du føler du kan stole på, og som har fået god omtale. Men nu lyder du som om at du har så meget styr på tingene selv, så det slet ikke er et issue for dig.
Det handler ikke så meget om tiltro eller manglende tiltro fra min side, men derimod om, at man ikke skal hævde at en kalibrering "altid" er nødvendig.

At man fx ændrer kalibreringsudtrykket til måske kun at kalde det for en billedforbedring eller billedjustering for de mange, der har brug for hjælp frem for at hævde, at producenternes billedindstilling intet har med slutbrugeren at gøre.
#239633
Om det er nødvendigt, er jo en subjektiv vurdering. For nogle vil det altid være nødvendigt. For andre ikke.
Personligt ville jeg helt sikkert smide pengene efter en kalibrering, hvis jeg havde købt et tv til 20k.
På et billigt tv gad jeg ikke.
#239637
Ja, det er mange år siden at vi havde et prøvebillede, hvor vi kunne justere lidt gråskala, farver og kontrast. Det var tider :) :)

Kunne faktisk godt tænke mig at prøve det her. Hvem kunne man forestille sig ved noget om kalibrering af LG OLED B6 oppe i Nordjylland? Kender I nogen der kan anbefales?