Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Blackspot4200
#239046
Hej med jer !

Som udgangspunkt plejer ISF/Ekspert billede profilerne på LG´s skærme at være ret præcise i forhold til standarden, lidt overraskende viser det sig at afvigelsen på OLED skærmene er ret markant.

Jeg har lagt et par billedet op som viser før og efter måling af hvidbalancen på to forskellige LG OLED B6 i 65".
Målingerne er lavet på ISF/Ekspert Mørk profilen.

1) LG OLED 65" B6:

Billede

2) LG OLED 65" B6:

Billede

3) LG OLED 65" E6:

Billede

Som det ses på billederne havde alle 3 skærme et markant grønt "stik" og når afvigelsen bliver rettet ind er forskellen ret tydelig.

Alle skærmene har kørt i over 150 timer.
Senest rettet af Blackspot4200 4. okt 2016, 09:37, rettet i alt 3 gange.
Af bleze
#239047
Det lyder godt fordi jeg oplever min B6 står helt skævt, så glæder mig til at få den kalibreret når tid er.

Også sjovt at se hvor meget forskel der kan være på to paneler af samme størrelse og type. Taler meget for at få dem kalibreret og ikke bruge indstillinger man finder på nettet.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#239052
bleze skrev:Det lyder godt fordi jeg oplever min B6 står helt skævt, så glæder mig til at få den kalibreret når tid er.

Også sjovt at se hvor meget forskel der kan være på to paneler af samme størrelse og type. Taler meget for at få dem kalibreret og ikke bruge indstillinger man finder på nettet.
Lige præcis, afvigelsen er noget større end hvad man typisk ser på LCD skærme, det med at kopiere indstillinger fra nettet skal man være forsigtig med, under alle omstændigheder så bør man aldrig kopiere hvidbalance settings, hverken på LCD eller OLED.

Her er målingen foretaget på en LG OLED 55" B6 hvor ejeren havde brugt hvidbalance settings fra nettet:

1) LG OLED 55" B6 kopierede indstillinger på før målingen:

Billede

Læg mærke til at blå slet ikke er synligt på før målingen...
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#239054
Rasmus Larsen skrev:Større afvigelse en jeg havde forventet. Det kunne være sjovt at se samme målinger på 2-3 E6'ere, hvis du får adgang til dem. LG lader jo forstå, at de får lidt mere kærlighed på fabrikken :)
Ja det samme her, inden længe kan lægge billeder op af målinger på 3 E6ere.

Umiddelbart virker det som om at afvigelsen er lidt mindre på E6 skærmene, men stadigvæk noget større end forventet.
Af Grandahl
#239057
Huha. Det er noget voldsomt det der..

Jeg har har en Eg910v OLED der er en 15'er model.. jeg har brugt tal fra Rtings, har ikke rørt ved hvidbalance og de øvrige tal der kommer længere nede.. Men kan da lige pludselig godt mærke at jeg kommer noget i tvivl om, hvor langt mit tv står fra det optimale :o
Af KBW
#239062
Utaknemmeligt job at argumentere for kalibrering. Meget svært at se på en skærm hvad der er galt!

Min erfaring er dog, at efter kalibrering ser alt lige pludseligt naturligt ud, og man kan ikke forstå hvordan man før har kunne leve uden kalibrering.

Bare det at en smule Hvidt lys i en mørk scene pludseligt ser rigtigt Hvidt ud får hele scenen til at skifte karakter.
Af bleze
#239084
Hvad er egentligt status på kalibrering af HDR profilerne? Jeg oplever at der ingen detaljer er i lyse eller mørke områder hvilket jeg havde forventet. Banding er løst men det andet skuffer.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#239085
Grandahl skrev:Huha. Det er noget voldsomt det der..

Jeg har har en Eg910v OLED der er en 15'er model.. jeg har brugt tal fra Rtings, har ikke rørt ved hvidbalance og de øvrige tal der kommer længere nede.. Men kan da lige pludselig godt mærke at jeg kommer noget i tvivl om, hvor langt mit tv står fra det optimale :o
Okay, de få 910ere jeg har haft fingrene stod faktisk ganske hæderligt på Ekspert profilen, jeg mener at gennemsnits dE værdi på hvidbalancen lå mellem 4-5 hvilket er ganske fornuftigt out of the box.

Selvfølgelig er der altid plads til forbedring, men afvigelsen på 2016 OLED skærmene er noget større.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#239091
bleze skrev:Hvad er egentligt status på kalibrering af HDR profilerne? Jeg oplever at der ingen detaljer er i lyse eller mørke områder hvilket jeg havde forventet. Banding er løst men det andet skuffer.
Status er at der er udviklet workflows til kalibrering af både Dolby Vision og HDR10, kalibreringen vil skulle laves på to forskellige profiler da man ikke kan lave en kalibrering som virker på begge formater grundet deres måde at behandle billedet på.

Der vil helt sikkert være stor forskel på hvordan en skærm behandler og viser HDR indhold og hvor meget man kan tweake på billedet, især på tværs af formaterne.

Der er sker en masse i øjeblikket indenfor HDR og med et tredje format på vej (HLG) er der stadig fuld gang i udviklingen af kalibrerings metoder til HDR.

Personligt forventer jeg at indkøbe udstyr og kunne foretage HDR kalibreringer i løbet af første halvår 2017, det bliver uden tvivl rigtig spændende og se hvordan de forskellige skærme kan tweakes og hvor meget effekt en kalibrering vil have.

Amerikanske Spectracal er godt med i udviklingen af udstyr, software og workflows og inde på deres hjemmeside kan man læse en del om HDR kalibrering.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#239104
Jeg har deltaget ved et par arrangementer, hvor Florian Friedrich fra Quality.TV har talt om HDR-kalibrering. Han samarbejder bl.a. med CalMAN om at lave et workflow for HDR-kalibrering. Generelt må man nok bare sige, at der stadig er en del ubekendte hvad angår kalibrering ift. HDR. Det er også en af grundende til, at vi heller ikke gør det i anmeldelser her på Flatpanels endnu.

En af Florians pointer ift. optimering af HDR-billeder er i øvrigt, at tone-mapping i særligt den lyse ende af lysspektret nærmest er en nødvendighed for bedst mulig HDR-billedkvalitet. Altså fordi meget HDR-indhold pt. grades i op til 4000 nits niveau, så alt over skærmens evne (om det så er 600-800 på OLED eller 1000-1600 på LCD) typisk bare "clippes" i stedet for at blive tone-mappet lidt ned, så detaljerne i de lyse områder af billedet kan skelnes. Og dette (HDR tone-mapping) skal jo gerne indbygges af producenten selv.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#239369
Jeg faldt lige over et eksempel på kalibrering af noget HDR indhold.

Kalibreringen er udført med Calmans HDR10 workflow på en LG OLED G6.

Før:
Billede

Læg mærke til lyset i venstre side af billedet og især på brystkassen og kinden.

Efter:
Billede

Ingen "clipping" og nu er detaljerne på brystkassen og kinden mere synlige.