Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af janstoltenborg
#230652
Nogen der har nogle gode ideer, eller guides til kalibrering af denne skærm ?
Jeg er 110% ny mht manuel kalibrering, så det skal gerne skæres ud i PAP :D .

Skærmen blev sat til igår, og blev straks opdateret til nyeste firmware/software. Har endnu ikke genstartet skærmen.

Jeg ser TV via en SAT box, og bruger ikke de indbyggede tunere. Jeg har desuden en mediastreamer og en PS4 sat til.

Har kigget lidt forskellige kanaler, og synes ikke billedet er super skarpt på dem alle. Bl.a er 3+ grynet, og enkelte HD kanaler er ikke så skarpe som jeg havde håbet.

Hjælp en stakkels mand :)
Af Preben Jensen
#230729
Hej

Har du prøvet at gå ind i Billede -> Avancerede indstillinger -> Klarhed -> Reality creation prøv at sætte den til manuel og skru op for opløsnings slideren, hjælper det? du kan også prøve at kigge på de andre indstillinger, sker jo ikke noget ved at lege lidt med dem, du kan altid gendanne til default indsatillinger igen. Bare for at se om der er noget der hjælper og så kan du også finde ud af hvad de forskellige ting gør. Måske lidt støjreduktion?

Husk du har flere forskellige profiler til forskellig behov, kaldet billedfunktion, spil, biograf osv.

Går du efter et billede der er 100% korrekt eller søger du mere et billede som du personligt kan lide?

Du kan også lege lidt med farvetempraturen.
Af mhras
#231913
Hej

Jeg synes selv det er rigtig svært at finde det helt rette billede så man bliver tilfreds. Jeg tror desværre også at man er blevet mere kritisk med tiden! Jeg ser en del fodbold, og synes selv at det står rigtigt fint. Især i forhold til profilen 'sport' hvor man risikerer at få øjenskader. Vi så fornylig Hobitten på Blu-ray og jeg synes det står fuldstændigt fantastisk!

Jeg vil herunder liste min opsætning op. Inputs eller andet er meget velkomment.

Så kan tråd starteren prøve den og se om den er brugbar :)

Billedefunktion: Standard
Auto. Billedefunktion: Auto
Lys: 30
Farvemætning: 60
Lyssensor: Til

Advancerede indstillinger:

Lys
Lys: 20 (tror jeg der står - har opsætningen på min mobil og det er ikke så skarpt :))
Kontrast: Max.
Gamma: 0
Sortniveau: 50
Sort Justering: Mellem

Farvemætning
Farvemætning: 60
Farvebalance: 0
Farvetemp: Neutral
Farvespektrum: Auto
Levende farver: Mellem

Klarhed

Skarphed: 60
Reality Creation: Auto
Opløsning: 65
Mastered in 4K: Fra
Reduk. af tilfældig støj: Auto
Reduk. af digital støj: auto

Bevægelse

Motionflow: Standard
Jævnhed: 3
Klarhed: 2
Film-tilstand: Nej

Rød-just.: Max
Grøn-just.: Max
Blå-just.: Max
Rød bias: 0
Grøn bias: 0
Blå bias: 0

R-offset: 0
G-offset: 0
B-offset: 0