Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#229358
Hej entusiaster, som nybegyndere :)

Endnu et kalibreringsspørgsmål her.

Jeg er nok lige så desperat, for at få det bedste ud af mit TV, som alle andre, når man har brugt sin hårdt tjente opsparing, på et nyt lækkert TV.

Jeg er netop hjemvendt med et Samsung smart TV UE48-JU6475. Hos Elgiganten introducerede sælgeren mig for første gang til det her kalibreringsspørgsmål, og om jeg ville have den service gjort for 999,-. Jeg fik ham presset ned på 499,- men det viste sig dog han ikke havde flere prekalibreret TVs og imellemtiden havde jeg googlet mig frem til at det nok var noget man selv kunne gøre der hjemme (finde en tutorial/guide eller sådan), så jeg sagde til ham at jeg bare tog det uden prekalibrering.

Men det har jeg nu lært at det ikke er sådan lige til at "bare" finde en guide man kan efterabe :(

Jeg vil dog høre jer, hvis jeg finder en guide som er til et TV inden for samme serie (JU6475 eller bare 6'er serien/JU hos Samsung) kan man så anvende de indstillinger eller er alle indstillinger unikke pr TV uanset producent?

Hvis der skulle være en TV'et UE48JU6475 som er kalibreret professionelt, vil jeg da meget gerne vide indstillingerne :)

Tak for jeres tid, håber i kan hjælpe :).
#229382
Elox skrev:På youtube: Tv calibration with Darko under Playlister: 2015 hdtv calibrations: Samsung 48ju6412 UHD settings after calibration (video nr.18) Og under 2015 gaming calibration: Samsung ju6412 UHD settings for gaming (video nr.10).
Tusind tak for den her! Har sat mit TV efter hans anbefalinger. Man kan hurtigt vende sig til den "lyse" standard indstilling, så tror lige mine øjne skal vende sig til det lidt mørkere billede - nu giver jeg det i hvert fald et par dage :)

Tusind tak for hjælpen. :)