Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#228946
Jeg har netop købt dette tv og læst om kalibreringen af det….men hvor finder jeg indstillingsmulighederne til R/G/B Gain og R/G/B cutoff ( hvad hedder de punkter i de danske menuer på tvet?)
Af Elox
#228962
Der er 2 videoer på Darko's hjemmeside på youtube : Tv calibration with Darko. Er på playlister under 2015 hdtv calibrations : Panasonic cx 680e ultra hdtv settings after calibrations. Og under 2015 game calibrations: Panasonic cx 680e settings for gaming.
#229292
Jeg magtede ikke at rode med det selv, for når der blir skruet på en værdi er der 4 andre der rykker sig - men i stedet for at "nøjes" med en dårlig billed kvalitet tog jeg fat i firmaet TV Kalibrering - og det gjorde altså hele forskellen! Nu er det en ren fornøjelse at se både TV og signal fra PS4. Det var virkelig god service og super professionelt udført med avanceret måleudstyr og det hele…Hvis andre har samme problemer kan jeg kun anbefale at tage kontakt til TV Kalibrering…Det der med at kopiere indstillinger fra et apparat på en webside duer ikke
#229293
Ja det med at kopier målingerne det har jeg også erfaret ikke kan bruges til særlig meget, i hvert fald ikke hvis man vil have det "perfekte" billede.

Syntes også de er begyndt at gøre det svært at justere selv medmindre man har en smule erfaring.
#229304
Jeg har nu OK erfaringer med at kopiere indstillinger fra model til model - på både mit tidligere Kuro og mit nuværende Sony testede jeg med kopier af mine test-indstillinger til mit eget TV og målingerne var fuldstændig identiske.
#229798
Det er vel mere et udtryk for at Elgigantens kalibrering ikke er helt præcis, og at Flatpanels' anbefalinger er mere præcise :-) Har selv anvendt indstillingerne herfra på mit CXC725, og er meget tilfreds.
#229810
Elgiganten laver slet ikke en rigtig kalibrering, når de f.eks får en ny model, lad os sige Panasonic CXC725 så laver de en rigtig kalibrering på den, dog kun med Spyder4, og de værdier de kommer frem til, bliver så sendt ud til alle varehuse som så indsætter dem når de sælger en tilsvarende skærm.

Jeg startede også med at kopiere indstillingerne på mit Samsung JU7005 fra testen af Samsung JU7505 og da jeg så lavede en måling af hvidbalancen og CMS så afvigede resultatet en hel del, der hvor afvigelsen var størst var på farverne Cyan og Magenta med dE afvigelse på over 6.

Så man kan sagtens kopiere indstillingerne fra diverse test eller andre kalibreringer, men hvis man ikke har muligheden for selv at måle efter med et colormeter, så ved man reelt set ikke hvilke eventuelle forbedringer man går glip af.