Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#201704
Hejsa igen, besvar lige selv min spørgsmål :-)
Andre kunne måske også få gavn af oplysningerne

Her er linket til kalibrerings settings
http://www.avforums.com/threads/samsung ... s.1882687/

Her er linket til testen af HU7505
http://www.avforums.com/review/samsung- ... view.10361


Kalibrering af UE55HU7505

Picture Mode: Movie

Backlight: 10
Contrast: 91
Brightness: 45
Sharpness: 0
Colour: 48
Tint: G50/R50

Picture Size
Picture Size: Screen Fit

Advanced Settings
Dynamic Contrast: Off
Black Tone: Off
Flesh Tone: 0
RGB Only Mode: Off

Colour Space: Custom (Red - R52, G0, B4; Green - R12, G58, B3; Blue - R0, G6, B49; Yellow - R52, G 51, B5; Cyan - R8, G54, B51; Magenta - R54, G0, B55)

White Balance 2-Point: Red Offset +3, Green Offset -5, Blue Offset 0, Red Gain 0, Green Gain 0, Blue Gain -3

Gamma: -2

Expert Pattern: Off

Motion Lighting: Off

Picture Options

Colour Tone: Warm2
Digital Clean View: Off
MPEG Noise Filter: Off
HDMI Black Level: Low (If applicable)
Film Mode: Auto2 (If applicable)
Motion Plus: Off
Smart LED: Standard
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201705
Ellers kan du bruge de fleste af indstillingerne fra vores test af HU8505. HU7505 er stort set en HU8505, bare flad.

Jeg tror ikke du skal satse på at kopiere deres indstillinger for colour space. Dit eksemplar af tv'et kan lige så godt skulle justeres i den modsatte retning. Så specifikke indstillinger som disse skal typisk laves specifikt på hvert tv :)
#201725
SHA skrev:Okay troede enligt at de var så ens at man kunne bruge kalibreringen fra samme model.
Er det kun colour Space du mener man ikke kan anvende eller hvordan hænger det lige sammen.
De er ikke ens. Det er netop derfor en kalibrering er nødvendig. Altså for at korrigere for de forskelle som er i de forskellige tv. Hvis alle var ens, kunne tv-producenterne nemt lave en perfekt kalibrering fra fabrikken :) (de kunne nu også sagtens lave en bedre end i dag, men det koster).

De andre mere overordnede indstillinger såsom "backlight" og sluk for alle de dynamiske systemer såsom støjreduktion, kan du godt genbruge på dit tv. Man kan bare sjældent de mere specifikke for farveværdierne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#201726
Derudover ville jeg nok vælge at lade gamma blive på 0 (ligesom i vores forslag i testen af HU8505). Gamma på -2 vil kun fungere optimalt hvis du altid kigger tv i et helt mørkelagt rum.
#201770
kskruger skrev:SHA, hvordan oplever du billedekvaliteten på dit nye Samsung 4K tv, i forhold til det LG 4K tv du startede med?
Da jeg jo ikke havde LG965W i ret lang tid og da LG965W ikke var kalibreret så er der jo grænser for hvad jeg reelt kan sige, men jeg kan da prøve :-)
Mener at Samsung er noget bedre kalibreret fra fabrikken og mener også billedet er bedre, føler også at alt ved Samsungen funger godt og hurtigt, Syntes bla. at LG var langsom til at reager syntes også fjernbetjeningen til Samsung virker bedre og virker som en tand bedre kvalitet, desuden medfølger der også en alm. fjernbetjening hvor du skal til at ringe til LG for at få en almindelig tilsendt, mener også Samsung er langt hurtigere til at udsende nye opdateringer til deres Tv hvilket jo er en klar fordel for bruger.
Desuden kan Samsungen jo faktisk bruges til 4K Ultra HD visning og dette kan LG965W jo ikke, så der er jo muligheder for bedre opløst billede på Samsung, Jeg bruger selv Netflix og tror at der meget hurtigt kommer en del film & serier i 4K (Ultra HD) desuden har Samsung HDMI 2.0 på alle HDMI indgange.

Eneste sted hvor LGeren er lidt bedre er på lydsiden, men ærlig talt så har alle fladskærme jo elendig lyd, så til film bruger jeg anlægget.

Så min mening er at Samsung er alle de ekstra penge værd, set i forhold til LG965W som dybest set er et UHDTV som ikke kan vise UHDTV :-)
Af Danny K
#204002
hvilken kalibrering endte du med at bruge så??

har nemlig lige selv fået samme tv :)
Af SHA
#204003
Jeg har indstillet tvet som oven for dog står gamma på 0 så syntes jeg der er et fornuftig billede på den.
Af Danny K
#204005
vil jeg lige prøve at kigge på, synes bare ikke jeg kan finde alle data når jeg skal vælge farve..
der er kun rød grøn og blå.. kan ikke finde

Colour Space: Custom (Red - R52, G0, B4; Green - R12, G58, B3; Blue - R0, G6, B49; Yellow - R52, G 51, B5; Cyan - R8, G54, B51; Magenta - R54, G0, B55)
Af SHA
#204008
LIGGER UNDER HVIDBALANCE (2PUNKT) 10PUNKT =FRA
Af Danny K
#204011
Takker prøver når kommer hjem
Af Danny K
#204034
for slet ikke de mulighedder hvis jeg går ind i hvid balance..
der står jo også Colour Space og hvis jeg går ind i farverum så jeg kun vælge rød grøn blå og nulstil hvis den står på brugerpasset..

for det står jo ved rød at den skal have de værdier R52, G0, B4 men kan kun + - i den røde funktion ;(