Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af marjoh
#240323
mikzip skrev:
marjoh skrev:Tak Torben jeg lader det kører et par måneder mere :)

Bare ud af nysgerrighed, er der noget sted man kan se hvor mange timer TV'et har kørt?
Fandt du ud af hvor man kan se hvor mange timer skærmen har kørt?
Nej desværre :o
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#240512
Blackspot4200 skrev:Jeg brugte LG demoen HDR Chess til at bekræfte det og jeg kan kun opfordre ejere af B6 eller E6 til at skifte fra HDR LYS til profilen HDR Standard ved visning af indhold lavet til HDR10 formatet.
HDR Standard skulle også være mere præcis, siger LG. Idéen med HDR Lys skulle ifølge LG være at lave en profil til oplyste rum, som har en tand mere lys/farve, for at kompensere for oplyste omgivelsers påvirkning af billedet.

Nok lidt ud fra samme devise, at en lidt koldere farvetemperatur kan foretrækkes af nogen i meget oplyste lokaler.

Har du egentlig testmateriale i Dolby Vision format? Ellers så kan du få noget af mig :)
Af Brixen
#240557
Skal jeg forresten ikke også ind i DolbyVision og HDR indstillingerne på mit B6 og slå alt billedforbedring fra. Det har jeg ikke fået gjort da jeg kun har set demomateriale og en enkelt serie på Netflix.
Af mikzip
#242173
marjoh skrev:
mikzip skrev:
marjoh skrev:Tak Torben jeg lader det kører et par måneder mere :)

Bare ud af nysgerrighed, er der noget sted man kan se hvor mange timer TV'et har kørt?
Fandt du ud af hvor man kan se hvor mange timer skærmen har kørt?
Nej desværre :o
Fandt selv en løsning med Harmony One, valgte at tilføje et andet LG tv med Instart, kode 0413 og man kan så se timer osv. Snart 600 timer på 3 måneder :s
Af BrianBjerre
#258148
Hej alle, ved ikke om dette er den rette tråd, men jeg har et spørgsmål vedr. kalibrering af LG B7.

Jeg har fået et reserveret hos Elgiganten til 19999,- og havde egentlig tænkt mig at kalibrere det selv, når det engang lander, men sælgeren i butikken kiggede underligt på mig, da jeg sagde det, og spurgte mig om jeg havde professionelt kalibreringsudstyr derhjemme..? De havde tvét på tilbud som bundle MED kalibrering til kr. 20498,- hvilket sælgeren påstod forgik individuelt med kameraer etc., og ikke noget jeg kunne læse mig frem til på bl.a. Flatpanels.dk?

Tvét er endnu ikke betalt, så mit spørgsmål går i al enkelthed på, om ovenstående er en måde at presse ekstra penge ud af kunderne på - eller et reelt godt tilbud?

Vh. Brian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#258155
Det er nu ikke et "kamera" man bruger, men pt. har vi kun set én (1) kalibreringsrapport, som var pengene værd og den var fra Power. Alle de øvrige har været afskrifter fra en lap papir, hvor man ikke har rettet på gråtonerne, men blot skiftet profil på TV'et. Men det er jo kun stikprøver...

Du må få bekræftet hvad deres kalibrering går ud på og tage forbehold for, at hvis ikke rapporten er i orden, så giver de dig de 500 kr. retur. Så kan du smide rapporten op her bagefter og vise hvad de har skruet på i menuerne.
Af BrianBjerre
#258159
Tak for svaret. Jeg tager en snak med butikken om deres kalibrering, og vender tilbage med en beskrivelse af fremgangsmåden, hvis de vil give mig den.. Alternativt en rapport. Vh Brian
Af Brixen
#266612
Mit LG OLED B6 ville ikke tænde, så jeg har haft onsite service på det, og følgende er skiftet:
Udskiftning af Power Supply Assembly
Udskiftning af BPR Total Assembly

TV'et var kalibreret, så jeg er i tvivl om det nu skal kalibreres igen.

Indtil videre har jeg lavet alle indstillinger fra kalibreringsrapporten pånær hvidbalancen, men vil lige vente med resten, til jeg ved om det skal kalibreres igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#266613
Der ligger noget information om ældning gemt et sted, som er resultatet af den wash TVet kører når det er slukket. Den er jo nok nulstillet, så selvom panelet er det samme, så er nok noget information som er gået tabt. Det er dog ikke noget jeg ved med sikkerhed.
Af Brixen
#268895
Brixen skrev:Mit LG OLED B6 ville ikke tænde, så jeg har haft onsite service på det, og følgende er skiftet:
Udskiftning af Power Supply Assembly
Udskiftning af BPR Total Assembly

TV'et var kalibreret, så jeg er i tvivl om det nu skal kalibreres igen.

Indtil videre har jeg lavet alle indstillinger fra kalibreringsrapporten pånær hvidbalancen, men vil lige vente med resten, til jeg ved om det skal kalibreres igen.
Lige en opfølgning. I dag har Thomas fra TV Kalibrering været her og kalibrere tv'et igen.
Farverne var helt anderledes end sidste gang, så det er altså nødvendigt med ny kalibrering, når elektronikken skiftes ud.