Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TheSleeper
#241813
Hej :)

Jeg er blevet den lykkelige ejer af et 60" KS7005, men er ret så forvirret over selve HDR funktionen, så derfor vil jeg gerne have jeres mening.

Jeg satte min Xbox One S til skærmen igår, og hentede med det samme den Forza Horizon demo der lå på Microsoft store for at tjekke noget HDR ud. Jeg tjekkede alle indstillinger under setting for Xboxén og alt var vinget af med grønt, så var "good to go" :). Jeg starter Demoén og skærmen registrerer at der bliver vist et HDR billede ... jeg kunne efterfølgende se at billedet var "washed out" og det så ud som om at HDMI black level stod forkert. Farverne er kedelige og sort niveauet er gråt og kedeligt og der var på ingen måde det POP af farver og det flotte sort niveau som beskrevet af utallige på nettet. Jeg gik i settings på Xbox One S og fravalgte HDR og startede demoén op og billedet stod kniv skarpt med flotte farver og et super godt sort niveau, så det må siges at jeg var meget forvirret over hvad HDR egentlig skulle gøre! Det skal siges at jeg har støvsuget nettet og kalibreret skærmen og sat de nødvendige indstillinger for HDR ... but same same

Nå ... senere på aften sætter jeg min PS4 Pro til og smider det nye Final Fantasy XIII i og sætter HDR under og settings og kan med det samme se at der var en drastisk ændring i billedekvaliteten ... Farverne popper ud af skærmen og hvidt og sort ser fantastisk ud og er meget imponeret over billedet, så tænker med det samme at der er noget galt med min Xbox One S eller TVét siden Forza lignede noget der var løgn med HDR. Senere sætter jeg så PS4 Uncharted Thieves End på og sætter det HDR under settings og igen bliver billedet "Washed Out" og farverne kedelige. Jeg fjerner HDR under settings og igen ser billedet super skarpt ud, med flotte farver og lækkert sort niveau, så hvad er det lige nøjagtig der foregår? Er det implementeret dårligt i Forza og Uncharted, siden Final Fantasy i HDR viste HDR som jeg havde forventet det skulle se ud? (undskyld den lange tekst)

PS. For mig ser det ud til at TVét ikke kan finde ud af at sætte det korrekte RGB "Full eller Limited range" under afspilning af HDR, så derfor er billedet gråt og udvasket når HDR er enabled for Forza og Uncharted?
Senest rettet af TheSleeper 1. dec 2016, 15:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#241817
Jeg har selv spillet de tre første kapitler af Uncharted 4 og her fungerer HDR korrekt på en LG OLED. Jeg testede lidt frem og tilbage og PS4 Pro ville gerne outputte i RGB (altså Full range PC levels), men Uncharted 4 kræver så vidt jeg kan huske YUV (altså limited range video levels - jeg kan dobbelttjekke, når jeg er foran TV'et igen). I Rise of the Tomb Raider ville min PS4 Pro også sende i RGB. Det ødelagde fuldstændig detaljerne i sort i det spil. Jeg endte vist med at opsætte PS4 Pro til altid at sende YUV ud i stedet for at sætte den til automatisk (det må jeg også lige dobbelttjekke). Med Uncharted 4 virker i HDR, kan jeg bekræfte. I hvert fald hos mig.

Jeg er ikke nået til HDR på Xbox One S endnu, men hvis demoen af Forza Horizon virker med med HDR, så prøver jeg den da lige snarest og skal vende tilbage.

Hvad står HDMI Black Level til på din Samsung KS7005 pt?

Jeg undrer mig dog lidt over, at du oplever, at farverne er udvasket. Det må næsten vidne om et andet problem end blot RGB / YUV problematikken. Kan du fange det på et foto?
Af TheSleeper
#241847
Det lyder super Rasmus ...

Farverne er ikke udvasket, men kedelige og nedtonet, ligesom sort niveauet er under HDR ... uden HDR ser billedet fint ud! Igen HDR i Final Fantasy på PS4 Pro blæste mig omkuld ... ser simpelthen fantastisk ud!

Jeg vender tilbage i aften med nogle flere oplysninger og et par billeder :)
Af mbm
#241859
Tjek evt om din skærm er indstillet med motion flow clear når den kører HDR.

Motion flow clear Kan godt give et lidt dystert og kedeligt billede
Af TheSleeper
#241860
mbm skrev:Tjek evt om din skærm er indstillet med motion flow clear når den kører HDR.

Motion flow clear Kan godt give et lidt dystert og kedeligt billede
Ja ... du har fuldstændig ret i at Motion Flow ligger en dæmper på billedkvaliteten, men skærmen er sat til at køre i "Game Mode" for PS4 Pro og Xbox One S, eller er det ligegyldigt under afspilning af HDR materiale? :)
Senest rettet af TheSleeper 1. dec 2016, 15:45, rettet i alt 1 gang.
Af TheSleeper
#241885
Har lige testet yderligere og "The Last Of Us" ser også virkelig fantastisk ud med "HDR", så det ser ud til (for mig i det i det mindste), at "The Last Of Us" har problemer med HDR på KS7005 og kan se på nettet at flere har samme opfattelse af at billedet er udvasket og farverne kedelige i HDR og det kan jeg bestemt IKKE sige om "Final Fantasy" og "The Last Of Us" som ser blændende godt ud, med HDR :)

Rasmus: Er spændt på at se hvad du siger til Forza Horizon, for der oplever jeg samme problem med HDR, som i Uncharted.

HDMI black level på KS7005 har jeg sat til AUTO, for at se om det gjorde nogen forskel i Forza og The Last Of Us, men det gjorde det ikke. Indtil videre spiller jeg Uncharted uden HDR!

Jeg kan heller ikke få Netflix (4K abonnement) til at vise noget i HDR overhovedet på PS4 Pro! Kigger jeg på under INFO i Netflix Appén for Marco Polo står der ikke at den er i 4K & HDR, som det gør når jeg bruger Xbox One S Netflix App? ... ser ud til de ikke helt har styr på denne nye teknologi endnu :)

Har bestil nogle UHD HDR Blu-Ray film, til Xbox One S ... er godt nok spændt på om det bliver samme hovedpine :(
Af KimHansenDK
#241890
HDR virker fint i game mode. Dog skal man manuelt skifte settings mellem HDR og ikke-HDR spil. HDR virker endnu ikke i Netflix app'en på PS4 Pro - det bliver tilføjet i en update. Personligt har jeg ikke haft problemer med HDR i nogen af de spil (Ratchet & Clank, Uncharted 4, The Last of Us), jeg har spillet på PS4 Pro - de ser alle fantastiske ud! :)
Af TheSleeper
#241894
Får "Ratchet And Clank" imorgen :)

Ja ... "The Last Of Us" ser fantastisk ud i HDR :), men synes simpelthen ikke det er implementeret ordentligt for Uncharted? Måske jeg bare lige skal leje lidt med indstillingerne, men har samme problem med Forza Horizon på Xbox One S ... The Last Of Us, Final Fantasy ser blændende ud i HDR! :)

Fik lige testet "The Revenant 4K HDR" af på Xbox One S ... hold da helt op det ser vildt ud ... har aldrig set så skarp og detaljeret billede på et TV før og HDR i den film er jo fuldstændig vanvittigt lækkert. Det samme gælder for "Pacific Rim 4K HDR" ... det er godt nok imponerende ... Xbox One S klarer materialet fint som UHD afspiller :). Batman Vs Superman 4K HDR er ikke en god 4K transfer ... kan ikke se forskel på Blu-Ray versionen og 4K versionen overhovedet :)

Ahhh ... ok ... der er vel en patch på vej skulle man tro?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#241907
Jeg var ude i går aftes, så jeg kom ikke videre med Xbox'en.

Der er dog generelt mange på nettet, som oplever startvanskeligheder med HDR-spil og det forlyder jo, at der er visse kompatibilitetsproblemer imellem tv og konsoller. Producenterne har lovet at frigive opdateringer. Har du tjekket om der eventuelt ligger en firmware-opdatering til din KS7005? Blot en tanke.
Af TheSleeper
#241921
Rasmus: Jeg fik sat HDMI black level til AUTO på både KS7005 og XBOX One S inden jeg testede Pacific Rim Blu-Ray UHD og man var slet ikke i tvivl om at HDR var aktivt ... blev fuldstændig blæst omkuld og ved nu hvorfor medierne har hypet HDR <B . Efter to timer i UHD og HDR glory, satte jeg Forza Horizon på igen og alt er nu som det skal være! Fantastiske farver, sort niveau og farverne popper ud af skærmen ... er mere end tilfreds :D

Nu mangler jeg bare at finde ud af hvorfor det ikke virker i Uncharted på PS4 Pro. Det er uden tvivl kombinationen af HDMI Black levels på PS4 Pro og KS7005 der gør at billedet ser udvasket ... vil lige tjekke om der ligger en firmware opdatering i aften ;)
Af mbm
#241932
larmer din xbox one s når den afspiller film?

jeg havde én hjemme i sommers. men blev returneret til fordel for samsung KS8500 pga xboxén larmede.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#241934
Det er godt at høre :) Forza Horizon 3 demo'en er 60% hentet på min Xbox, så den skal prøves i HDR i aften.

Jeg skal nok også lige se om jeg kan bidrage med noget ift. Uncharted 4, når jeg sidder foran skærmen igen. Åbningsscenen på vandet har sine momenter i HDR, men jeg glæder mig særligt til at komme ud på øerne og i junglen.