Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#229511
QLED, osse kendt som Samsungs alternativ til OLED, som virker på samme måde mht. at kunne slukke hvert enkelt pixel, men skulle tilgengæld være billigere at producere og hvis jeg husker rigtigt....være mere holdbar og retention/burin-in modstandsdygtig end den nuværende OLED teknik.

Her er en nyhed fra 2015 om at Samsung i stilhed har videre udviklet teknologien og har planer om at lancere QLED tv = http://www.oled-info.com/samsung-report ... d-tvs-2020
#229515
QLED har spøgt i kulissen i en del år efterhånden. Jeg tror, at jeg første gang hørte om rene QLED skærme (altså ikke LCD med quantum dots) ved årtusindeskiftet. Personligt tror jeg, at der går en del år endnu før det bliver aktuelt og at Samsung starter med at satse på OLED. Man talte også om OLED-tv i over et årti før der reelt skete noget på forbrugermarkedet.

Men det er en spændende teknologi med potentiale til at udfordre OLED. Det kunne være interessant at se OLED og QLED konkurrere på markedet. Der skal vel nok helst være mindst to teknologier for at drive konkurrencen og LCD begynder nok så småt at fade ud snart :)
#229550
Rasmus Larsen skrev:.....og LCD begynder nok så småt at fade ud snart :)
Har nærmest "hadet" LCD lige siden det blev introduceret og "tvunget" ned over hovedet på os og solgt som "det bedste alternativ til CRT" i sin tid, he he! Så det gør absolut ikke mig noget, hvis LCD bliver sparket ud af markedet! ;-)

Har faktisk personligt altid set LCD som en dum "halv-hjertet" panel teknologi. Det er jo den eneste display teknologi vi har haft, hvor man simpelthen er nødt til at gå på kompromis på nogle af de primære visuelle områder såsom kontrast, farver, betragtningsvinkel. Og som følge deraf, udvikle forskellige typer alt efter om man vægter det ene eller andet højest(såsom kontrast, farver eller betragtnings vinkel....eller inputlag "IPS, TN, VA". ), da man åbenbart ikke kan lave en LCD type som klarer sig godt allround. Hvilket jeg altid har syntes var idiotisk og set som et stort tilbageskridt på billed siden! :-(

/rant off! ;-P

Og ja, QLED lyder meget spændende.....hvis man ellers kan tage Samsungs ord for lydende. Så lyder det faktisk som om QLED er lige et trin foran OLED! :-)

Men håber da de får held med det. Om ikke andet, så for konkurrencens skyld, som du siger! ;-)
I det mindste er Samsung en ret velhavende producent, så man skulle da tro de har råd til R&D på området i en rum tid! ;-)