Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#229481
Jeg og andre i familien/vennekredse, har lidt svært ved at få et 55 tommer(som jo pt. er minimum størrelsen for et OLED) til at passe ind i tv møblet. Og er derfor tvunget til enten at købe "forældet" LCD teknologi eller vente indtil OLED kommer ned i størrelse.
Personligt kan jeg højest få plads til et 46 tommer. Men andre i familien har kun plads til 40 tommer som max.

Derfor, er der nogen som har noget info hvad dette angår? Kan da ikke være eneste person der har tænkt dette? ;-)

At vente føles nemt frygteligt langsomt.....især når man ikke har en ide om hvor længe man skal vente! ;-)
#229484
Når en panel teknologi bliver overhalet på alle de primære billedegenskaber, er teknologien bagved forældet.....I min optik! ;-)

Især betragtningsvinkel(va paneler) samt sortniveau(især ips, men alle lcd typer performer dårligere ifht. oled/plasma).

Så UD med lcd og ind med OLED! ;-) Faktisk, hvis det skulle være endnu mere ideelt....skulle det vel være I-LED paneler, så at holdbarheden blev endnu bedre! ;-)

O = Organic
I = In-Organic
#229486
Supergris skrev:Bor, dig og familien, alle i en jordhule?
Mon ikke, der kan findes et lille stykke bar væg, hvor der kan hænge en skærm?
Du må vidst have din egen indretning i tankerne med den udtalelse. Vi er jo nogen som har et såkaldt tv møbel, der fylder det meste af væggen i stuen....købt ind og tilpasset tv samt reolsystem med plads til cd/dvd/blueray etuier samt hifi anlægget med diverse afspillere. Og da tv pladsen er "rammet ind" kan man ikke bare bruge væggen bagved! ;-)/
#229487
Mr.DJ skrev:
Supergris skrev:Bor, dig og familien, alle i en jordhule?
Mon ikke, der kan findes et lille stykke bar væg, hvor der kan hænge en skærm?
Du må vidst have din egen indretning i tankerne med den udtalelse. Vi er jo nogen som har et såkaldt tv møbel, der fylder det meste af væggen i stuen....købt ind og tilpasset tv samt reolsystem med plads til cd/dvd/blueray etuier samt hifi anlægget med diverse afspillere. Og da tv pladsen er "rammet ind" kan man ikke bare bruge væggen bagved! ;-)/
Så er reolen vist forældet.
#229492
flatnesdam skrev:Der kommer næppe OLED i mindre størrelser foreløbig, da der nok ikke er mange der vil betale 20.000 kr. for et 40" TV.

Her er der da en der har fået plads til 65" i sin TV-reol :)

http://www.avsforum.com/forum/40-oled-t ... hread.html
Jeg er skam ikke imod ideen om et stort billed i sig selv og kan sagtens forholde mig til at det har en vis "wauw" faktor! ;-) Jeg er selv indehaver af en hjemmebio med 120" tab tension lærred! ;-)

Kan dog ikke helt se hvordan dit eksempel med 20.000,- for en 40 tommer er relevant, når man ifølge en stor banner på denne side kan købe en 55 tommer OLED til under 10.000,- ;-)

Så jeg forestiller mig at en OLED model på 40" måske snarer ville koste ca. 5.495,- ...hvilket er overkommeligt for de flestes husholdnings budgetter! ;-)
#229495
Mfede> Tak for input. Jeg finder nok en løsning, men spørger jo lige så meget for dem som ikke vil smide deres tv møbel ud eller måske bare ikke syntes den størrelse passer i indretningen/rummets størrelse,

Men kan fornemme den almene forbruger herinde ikke har hørt noget i den retning.
Men måske en fra flatpanels.dk redaktionen kunne kommentere? :-D
#229497
Jeg vil da også håbe de kommer i mindre størrelser, jeg skal ikke have en 55" i mit soveværelse selvom jeg nok har plads til 150-200" der hvor TVet er i soveværelset.

Jeg vil da også håbe det pga. PC monitor - det vil være lidt dumt med en 55" 40-60 cm fra hoved, man ville få ondt i nakken så meget som man ville skulle dreje hoved rundt hele tiden.

Selvom LCD/LED stadig bliver udviklet, er det stadig den dårligste billede kvalitet der nogen sinde er lavet. Pga. teknologien kommer de aldrig på højde med OLED, Plasma eller for den sags skyld CRT - til stil billeder er LCD/LED rigtig gode, men hvor tit er det lige man ser stil billeder på et TV, sjældent, det er nok mest Live TV og film man ser ;)

Jeg vil håbe de snart får udviklet noget der er lige så godt som Plasma's billede kvalitet var og helt nede fra 24-26" så man også kan bruge det som PC monitor.
#229498
Jeg synes ikke jordhule-kommentaren er på sin plads. Ikke på grund af ordvalget, men mere fordi man åbenbart ikke kan forestille sig at der bor rigtig mange mennesker i lejligheder, der er konstrueret i en tid hvor man ikke kunne forestille sig noget større end et 28" billedrørsfjernsyn man i øvrigt havde stående på et hæsligt tv-bord. Deraf manglende vægplads, medmindre man vil trække et kabel fra coax-udtaget over gulvet og hen til en anden væg på anden vis uegnet væg.

Trend'en er at flaskærme stadig bliver større i Europa/USA. Det starter i dag ved 50" i mid/high-end segmentet for LCD - for et par år siden var 40/42" at finde her også. Det skyldes også at producenterne ikke gider lave high-end FHD-TV længere, hvilket betyder at hvis du vil have det bedste produkt, så må du rykke op i størrelse.

Så nej, jeg tror man skal vente en del år endnu på mindre OLED-TV. Og det er måske ikke så skidt når man ser hvad man kan risikere at modtage i dag.
#229499
Turbo skrev:Jeg vil da også håbe de kommer i mindre størrelser, jeg skal ikke have en 55" i mit soveværelse selvom jeg nok har plads til 150-200" der hvor TVet er i soveværelset.

Jeg vil da også håbe det pga. PC monitor - det vil være lidt dumt med en 55" 40-60 cm fra hoved, man ville få ondt i nakken så meget som man ville skulle dreje hoved rundt hele tiden.

Selvom LCD/LED stadig bliver udviklet, er det stadig den dårligste billede kvalitet der nogen sinde er lavet. Pga. teknologien kommer de aldrig på højde med OLED, Plasma eller for den sags skyld CRT - til stil billeder er LCD/LED rigtig gode, men hvor tit er det lige man ser stil billeder på et TV, sjældent, det er nok mest Live TV og film man ser ;)

Jeg vil håbe de snart får udviklet noget der er lige så godt som Plasma's billede kvalitet var og helt nede fra 24-26" så man også kan bruge det som PC monitor.
Dell har faktisk præsenteret en 30" OLED-monitor, som skulle komme i handlen her i slutningen af marts - til 5000 dollars :)