Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#229509
Mfede> Mener faktisk det har været oppe og vende før. Samsung kunne godt bruge deres AMOLED teknik til de mindrer tv størrelser, men grundet at "markedet" dikterer 50+ tommer tv, bliver det dog for dyrt med denne teknik.

Så det er mere et spørgsmål om vilje fra Samsung og efterspørgsel fra kunderne! ;-)

Men ja, kunne desværre godt lyde til at der mindst skal ventes indtil LG lancerer deres næste generation af TV modeller næste år.

Endte jo med at spørge LG direkte for nylig. Og fik svaret at der ikke var planlagt noget i den kategori i denne omgang......men de gav mig alligevel lidt håb, ved at nævne at de ville kigge på hvor stor efterspørgslen var i dette segment, og tage det med i deres overvejelser når de planlagde næste generation af modeller!

Så nu og her, er man vel nødt til at gå LCD vejen og nøjes med dårlig kontrast og betragtnings vinkler! :-(
#229520
Mr.DJ skrev:Mfede> Mener faktisk det har været oppe og vende før. Samsung kunne godt bruge deres AMOLED teknik til de mindrer tv størrelser, men grundet at "markedet" dikterer 50+ tommer tv, bliver det dog for dyrt med denne teknik.

Så det er mere et spørgsmål om vilje fra Samsung og efterspørgsel fra kunderne! ;-)

Men ja, kunne desværre godt lyde til at der mindst skal ventes indtil LG lancerer deres næste generation af TV modeller næste år.

Endte jo med at spørge LG direkte for nylig. Og fik svaret at der ikke var planlagt noget i den kategori i denne omgang......men de gav mig alligevel lidt håb, ved at nævne at de ville kigge på hvor stor efterspørgslen var i dette segment, og tage det med i deres overvejelser når de planlagde næste generation af modeller!

Så nu og her, er man vel nødt til at gå LCD vejen og nøjes med dårlig kontrast og betragtnings vinkler! :-(
Af hvad jeg har læst, så har Samsung slet ikke været så langt i den udvikling, at de har kunnet løse udfordringerne ved AMOLED på tilfredsstillende vis ift. at kunne holde produktionsomkostningerne nede på et lavt nok niveau - og så er vi tilbage til det problem Samsung og alle andre end LG hele tiden har haft :)
#229554
Jeg mindes Sony kom med både en 14" og en 20" OLED model. Og Samsung med en 2x" proto-type model.
Men planerne blev droppet, fordi når man kom meget højere op, blev fejlprocenten/omkostningen for høj.

Og som nævnt før "Nogen" har dikteret at markedet KUN vil have størrer og størrer skærme og producenterne har derfor rettet deres fokus på store tv skærme.

Jeg kunne da godt ønske mig en lille OLED PC moniter på 24 tommer. Eller et lille tv. Men da markedet åbenbart dikterer at der ikke er nok efterspørgsel, gider producenterne ikke bruge penge på maskiner der skærer panelerne ud i mindre størrelser! Simpel "demand & supply" styring! ;-)

Men jo, du har helt ret i at der har været mange problemer med OLED fremstilling og er osse derfor LG er eneste producent på markedet for store skærme. Og Samsung for de mindre paneler såsom smartphones og mere spændende....de kommende VR briller, som bliver helt vildt iøvrigt! Der er blevet snakket om at Samsung allerede har udvilket 8k paneler til dette segment. Primært til brug i den kommende VR bølge af produkter.

Og så kan de ikke finde ud af at lave en simpel 24" 1080P OLED monitor?? Arhh, skal du vidst længere ud på landet med! ;-)
#229558
Med producenterne mener du vel egentlig kun LG i den størrelse.
LG er i øjeblikket begrænset af, hvor mange paneler de kan producere og derfor er det vel også ganske logisk at de må begrænse sig ift. hvad de udbyder.
Udover det, svarer du faktisk på dit sidste spørgsmål i starten af din kommentar :) Hvis Samsung og Sony havde knækket koden til at kunne lave monitors med en høj nok yield, kan jeg love dig for, at de havde sprøjtet dem ud.
#229559
Mfede skrev:....Udover det, svarer du faktisk på dit sidste spørgsmål i starten af din kommentar :) Hvis Samsung og Sony havde knækket koden til at kunne lave monitors med en høj nok yield, kan jeg love dig for, at de havde sprøjtet dem ud.
Jeg nævnte længere tilbage, at jeg mistænkte dem for at droppe det, fordi de ikke kunne lave paneler på 50 tommer eller mere med den teknik de anvendte. Og da de ikke fandt markedet for mellem-store paneler attraktivt nok, stoppede de tilsidst pga. manglende indtjening til at dække deres R&D omkostninger. Dette var jo osse i en tid hvor den økonomiske krise pludselig indtrådte og alle blev bange for at gå fallit og ikke turde satse! :-)

Men lad os nu se.....LG kommer nok med et par 40" TV modeller næste år....og hvem ved, måske endda nogle monitors osse! ;-)