Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#228011
Tilbage i 2011 købte jeg Panasonics plasma skærm TX-P50VT30Y. Har været uhyre tilfreds med skærmen og er stadig ganske glad for den.

Men da jeg alligevel skal ud og shoppe ny Blu Ray afspiller og mere Sonos udstyr, går jeg og overvejer at købe ny skærm også.

Jeg har ikke fulgt med i teknologi udviklingen siden jeg købte mit Panasonic plasma TV i 2011 og er derfor lidt på herrens marks ifht. hvor godt at nyere 4K / UHD eller SUHD skærme, vil performe op imod min gamle plasma skærm.

Det skal siges, at jeg er ret ligeglad med ting som 3D teknologi, mulighed for streaming apps, netadgang osv. Jeg går kun op i selve billedkvaliteten.

TVet hænger i en stor åben stue, hvor vi til tider har en lidt skæv betragtningsvinkel.

Mit spørgsmål er, hvad jeg skal kigge efter, hvis jeg hovedsageligt går op i billedkvalitet og skærmen skal kunne overgå mit Panasonic plasma TV? Vil standard UHD skærme kunne klare sig i den kamp? Eller skal jeg op i SUHD - eller måske endda vente et par år til at HDR er slået igennem for alvor?

Budgettet er ca. 9-13.000 kr.

VH
Anders BM.
#228017
@Mfede: Det skal være ca. 50-55 (max). Mon de rigtig gode OLED kommer ned på de 9-13.000 stykker allerede her i 2016? Eller skal jeg vente længere tror du?

@Edinger: He he - jeg føler mig også heldig. For det er et godt TV. Men hvorfor mener du, at man er heldig? Fordi den årgangs plasma TV bare er gode eller hvordan? :-)
#228027
@andersbm:

Heldig fordi plasma efter min og manges opfattelse er en klart overlegen teknologi uden LCD-teknologiens skavanker, men desværre også en teknologi, som er blevet lagt i graven.

Så ja, heldig.
#228037
Tak for alle de gode kommentarer.

Konklusionen bliver, at jeg beholder min VTer og venter et pår og ser hvad OLED udvikler sig til. Tror ikke at størrelsen skal over de 55 lige meget hvad (sidder forholdsvis tæt på skærmen), så det virker dumt at skifte p.t.

Vil følge nysgerrigt med her på flatpanels, når fremtidige Panasonic OLED skærme skal anmeldes :-)