Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af muggimaggi
#191212
HEJSA

Forstår godt 24 bit farver.

Hver underpixel får 8 bit kode som giver 256 muligheder, 0-255 i farve.

Men når vi kommer til 32 bit farver forstår jeg det ikke.

tallet 32 kan ikke deles i 3 .........

Så hvordan fungere det ?

Hvor mange bit er der så til hver underpixel ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#191214
Det er også lidt snyd, for farverne er stadig kun på en 24 bit skala, hvor de sidste 8 bit går til noget der hedder "alpha kanalen". En alpha kanal bestemmer hvor "gennemsigtig" et billede skal være, hvilket eks. bruges i PNG-filformatet. Du kan da lave billeder, hvor du reelt bruger alle 24 bit til farverne, men samtidigt giver mulighed for, at hver enkelt pixel kan være mere eller mindre gennemsigtig. Hvis du har et grafikprogram ala Photoshop, så vil du meget ofte gøre brug af denne alpha-kanal når du arbejder med lag, hvor du måske gerne vil have, at det øverste lag er lidt gennemsigtigt, så man kan se noget af laget nedenunder.

Meget af det grafik, der bruges på internettet i PNG-format har også gennemsigtige elementer, da det gør det muligt at lægge grafik ovenpå grafik uden at få grimme hårde kanter.