Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af odie
#181941
Jeg ved godt, at emnet har været debatteret mange gange før, og jeg har været inde at læse flere af trådende, men er desværre ikke sikker i min aktuelle sag, så jeg tillader mig at spørge i en ny tråd:

Er der stadig problemer med burn-in/retention i nyere plasma-skærme i den billigere ende, f.eks. PS43E455 og TX-P42X50E? og hvor store er disse i givet fald?

Jeg skal bruge skærmen i soveværelse/kontor, hvor TV2 News ofte er kørende, og jeg kan også finde på at falde i søvn til denne kanal (men det kan måske løses med en timer).

Jeg ser dog også f.eks. sport, serier og film i HD på skærmen, så jeg vil gerne have et godt billede til dette brug.

Skal jeg være nervøs for retention pga. længerevarende brug af TV2 News?

Jeg kan nok godt leve med rentention af f.eks. logo eller ur i nogle minutter, men ikke med en permanent fastbrænding, hvis dette da stadig er en reel risiko?

Eller skulle jeg hellere vælge LED pga. forbrugsmønstret?

På forhånd tak! :-)
Af kronholm
#181944
Har et 37" panasonic X20 til salg, og der skal man i hvert fald ikke være bekymret. Måske det kunne have interesse?
Af odie
#181947
Det kunne det måske, Kronholm, men

1. hvorfor skal man i hvert fald ikke være bekymret med det?

2. Hvor gammelt er det, og hvad skal det koste?[/quote]
Af kronholm
#181949
Fordi de ældre panasonic plasma'er ikke er lige så sårbare overfor burn-in, som f.eks. ST50, GT50 og VT50. Jeg tror heller ikke du får nogle problemer med en X50, men den har jeg ingen erfaring med, så det kan jeg ikke love.

Panasonic X10 og X20 har jeg derimod erfaring med, og der har ikke været det mindste. Så længe du ikke har intentioner om at bruge den som computerskærm, så er det et rigtig godt billede X10, X20 og garanteret også X50 kan levere til pengene.

Jeg har sat mit 37" plasma til salg til 1400. Det er ca. 3 år, og emballage have.
Senest rettet af kronholm 18. feb 2013, 22:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#181954
3D modellerne har desværre vist sig at være lidt af et tilbageskridt ift. det stadie plasma-skærmene nåede før 3D's indtog. Retention og burn-in kom dermed igen og blev noget man reelt burde tage sig i agt for - især i de første driftstimer.
Af odie
#181956
Kronholm,

Tak for svar. Jeg troede ellers, at burn-in var et gammelt problem og mere alvorligt i ældre modeller end i de nye - men det lader til også at have noget med typen at gøre(?)

1.400 for en 3 år gammel 37" lyder i overkanten, når jeg kan få helt nye 42 og 43" til 3.000.

Torben,

Tak for info. Så vidt jeg kan se, er de nævnte modeller dog ikke 3D.

"De første driftstimer" dækker over hvor mange timer?

Og hvor længe kan man se f.eks. TV2 News med fast ur og rulletekst m.m., uden at det giver problemer?
Af kronholm
#181957
Tja. Så er tv'et jo kørt ind. :) Hvad vil du give? Og hvor i DK er du fra?
Af odie
#181958
Er der reelt et behov for at køre et tv ind - eller laver du bare sjov?

Har pt. en 6 år gammel skærm - og den er for godt et år siden begyndt at brumme voldsomt - så jeg er mere bekymret for, hvor lang levetid tv'et har, og hvornår det begynder at få skavanker.

Har endnu ikke fået checket forskel i specs, men der sker vel en del på 3 år.

Det skal nok være <1K, før jeg begynder at være interesseret.

Jeg bor på Sydfyn. Er du i nærheden?
Af kronholm
#181959
Der er 5% billed forskel på et panasonic X10 og et X50 tror jeg. :) Begrænset hvor meget det har ændret sig...

Bor i Nordjylland, så det spiller ikke 100.
Af odie
#181960
OK, jeg synes ellers at teknikken og features har ændret sig meget de seneste 3 år på andre f.eks. LED-skærme

... men alderen (ift. prisen og prisen på en ny) bekymrer mig stadig - og ja, også geografien.

Held og lykke med salget :-)

Så mangler jeg bare lidt mere uddybende svar på mine oprindelige spørgsmål ;-)
Af kronholm
#181961
teknikken på X'serien har ikke ændret sig specielt de sidste 4 år.
Af odie
#181962
Nej, ok. Lige nu hælder jeg også mest til PS43E455, som jeg kan få til 2.999 - hvis jeg da tør købe plasma.
Af odie
#181965
Ja ok, kronholm - men du er vist også Panasonic-fan ;)

Jeg ved ikke, hvilket af de to, der er bedst, men dels er E455 pt. billigst (3K), hvilket X50 også kostede i forrige uge, så det skifter nok hele tiden, dels er der ganske vist uenighed, men den fremherskende mening synes at være, at Samsung er bedre i denne billige ende af plasma-rangen.

Hov, nu ser jeg lige, at Elgiganten har fået X50 på nettet til afhentning til 2.777 (dog ikke på lager) - og det kan også sagtens blive den (eller en billig LED, f.eks. EH5005)

men jeg mangler stadig at få et klart svar på, om jeg risikerer burn-in på de nævnte modeller og billigere plasma-skærme generelt med det nævnte forbrugsmønster?