Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KristofferA
#186397
Jeg så endelig 4K i weekenden. Fona i KBH har et LG 84" UHD tv. Det var måske en lille smule skarpere end HD, men jeg ved ikke hvordan det var komprimeret og hvad gennemsnit bitraten.
Desuden var det jo stadigvæk en LCD skærm og derfor havde det alle de problemer den teknologi nu har. Jeg ville meget hellere have OLED i 2K.

Anyway har AVSforum en god podcast med Joe Kane om netop 4K. Han siger også at man skal have en kæmpe skærm for blot at kunne udnytte 1080p og at 2160p ( det man kalder 4K ) ikke kan ses på selv en 84" skærm.

http://www.avsforum.com/t/1471727/joe-kane-on-4k
Af swspusy
#186402
ved 1080p på en 27 tommer skærm fra 70 cm afstand kan jeg i værdfald se enkelt pixels så ja højere opløsning tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#186408
Nu sidder du jo typisk noget længere væk fra dit TV. Til monitors kan det give dog mening, men de størrelser et TV kommer får man typisk ikke ret megen gavn af den højere opløsning - med mindre vi snakker passiv 3D sendt i 1080p, da man så kan udnytte den fulde opløsning og ikke kun den halve.
Brugeravatar
Af KristofferA
#191308
Update. Jeg så i går Sonys 4K tv og det var MEGET mere imponerende. Ret vild dybde i billedet samt selvfølgelig mange detaljer.
#191345
De store producenter går efter LCD fordi den er meget billigere at producere og de er blevet meget stabile og holdbare. Der er en del stabilitets problemer med OLED i øjeblikket (mange af de store skrotter mellem 40 og 60 % af producerede paneler) og mange af de paneler som overlever har en kort levetid (et par tusind timer). LCD havde også sine problemer i starten...men i øjeblikket bløder de store producenter på bundlinjen og de har brug for salg NU og har ikke råd til at vente for længe...derfor bliver OLED lagt lidt på sidelinjen og sat fokus på noget de kan tjene på hurtigst muligt...og det er LCD 4K. Den her krise kostede først Pioneer....og så holder Panasonic tilbage med deres Plasma og så lægger man OLED på køl....træls :-( OLED kommer dog...der går bare længere tid
Af klhklh
#195065
hjælp oled ca 30 % billigere at fremstille end alt andet men ca fra hvornår i ca 80"
Af klhklh
#195067
oled 4k med alle stik m.m. samt alle frem visere i 4k i ca 80" bedre end alle de gamle
skærm tyber.
#195069
læs anmeldelser af OLED. De har de samme problemer med bevægelse som LCD skærme, og det er vel afgørende. Plasma er stadig det mindst ringe når det kommer til gengivelse af bevægelser. Derimod er der bedre billeder mere skarpe og bedre detaljer og farver i de bedste 4K og i OLED.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#195071
I de nuværende OLED-modeller har man prøvet at kompensere for LCD's problemer med bevægelse, men det har sine bivirkninger. I princippet skal du jo have skærmen til at blinke ligesom en plasma-skærm.
Af klhklh
#195114
en god 80" plasma er alt for dyr at fremstille dette ved panasonet desværre allerede
men en god oled bliver ikke dyrere end en normal led derfor har oled den bedste
kvalitet / pris / fremtid.