Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jvmk
#173711
Hej,

Jeg skal investere i et nyt TV til stuen. Jeg har i de sidste par uger læst en del herinde, og ud fra min læsning har jeg kunnet konkludere, at et plasma tv skulle give det bedste billede ved sport (fodbold) samt film.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af, om de ulemper, der siges at være ved plasma tv, er reelle eller skrøner:

- Er burn-in/retention stadig et problem? Hvis ja, hvilke forholdsregler kan man tage sig? Fandt noget om det her: http://samsungplasmatvfaq.com/index.php ... _retention - men det er umiddelbart information fra 2007.

- Er genskin et reelt problem ved indirekte lys/solskin, eller er det kun ved direkte solskin?

- Jeg har læst om et par dårligere erfaringer med PS3/XBOX og plasma tv. Er der noget i dét? Jeg skal primært bruge TV'et til at se fodbold i HD, tv, film, men spiller også en gang PS3 i ny og næ (primært fifa), når der bliver lidt tid til det :-).

Ud fra, hvad jeg har læst herinde, ender mit valg med at falde på et af disse to (hvis ellers plasma kan fungere):
Samsung: http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... D8005.html
Panasonic: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-p55vt50y (fås i denne uge for 15.000kr)

Hvilket, efter din mening, vil leve bedst op til mine krav? Ydermere skal det siges, at jeg er 100% ligeglad med 3D, så hvis jeg kan få samme billedkvalitet og størrelse UDEN 3D og derved spare nogle knaster, så er det klart et alternativ.

Og så et lille spøjst spørgsmål her til sidst:
Kan man få ophæng til så store TV (af den slags, der kan trækkes ud fra væggen og drejes (gerne 45grader+))?

Tak for jeres tid :-).

Mvh. Janus
Brugeravatar
Af edinger
#173713
jvmk skrev: Ud fra min læsning har jeg kunnet konkludere, at et plasma tv skulle give det bedste billede ved sport (fodbold) samt film.
Korrekt.
jvmk skrev: - Er burn-in/retention stadig et problem? Hvis ja, hvilke forholdsregler kan man tage sig?
Ja, det er et forhold, man skal være opmærksom på og tage sig sine forholdregler — som udtømmeligt beskrevet i utallige også nyere tråde her i forummet.

Brug søgefunktionen. Ingen grund til at opfinde hjulet hver gang.

jvmk skrev: - Er genskin et reelt problem ved indirekte lys/solskin, eller er det kun ved direkte solskin?
Refleksioner er et problem på en hvilken som helst blank skærm uafhængig af paneltype. Plasmaskærme er dog generelt mindre lysstærke end LCD-skærme.

Refleksioner er kun et problem for de få, som hovedsageligt ser tv i dagtimerne og ikke har mulighed for at lukke lyset ude.

For alle andre med et "normalt" brugsmønster er problemet til at overse.
jvmk skrev: - Jeg har læst om et par dårligere erfaringer med PS3/XBOX og plasma tv. Er der noget i dét? Jeg skal primært bruge TV'et til at se fodbold i HD, tv, film, men spiller også en gang PS3 i ny og næ (primært fifa), når der bliver lidt tid til det.
Hvad angår input lag og responstid, er plasmaskærme traditionelt LCD-skærme overlegene. Eventuelle problemet ift. til gaming relaterer sig til retention/burn-in problematikken som nævnt ovenfor.

jvmk skrev: Ud fra, hvad jeg har læst herinde, ender mit valg med at falde på et af disse to:

• Samsung PS64D8005

• Panasonic TX-P55VT50
Fortræffelige valg — hvis gaming er en biting og sker med forsigtighed.
Af klingenberg
#173715
jvmk skrev:Hej,

Jeg skal investere i et nyt TV til stuen. Jeg har i de sidste par uger læst en del herinde, og ud fra min læsning har jeg kunnet konkludere, at et plasma tv skulle give det bedste billede ved sport (fodbold) samt film.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af, om de ulemper, der siges at være ved plasma tv, er reelle eller skrøner:

- Er burn-in/retention stadig et problem? Hvis ja, hvilke forholdsregler kan man tage sig? Fandt noget om det her: http://samsungplasmatvfaq.com/index.php ... _retention - men det er umiddelbart information fra 2007.

- Er genskin et reelt problem ved indirekte lys/solskin, eller er det kun ved direkte solskin?

- Jeg har læst om et par dårligere erfaringer med PS3/XBOX og plasma tv. Er der noget i dét? Jeg skal primært bruge TV'et til at se fodbold i HD, tv, film, men spiller også en gang PS3 i ny og næ (primært fifa), når der bliver lidt tid til det :-).

Ud fra, hvad jeg har læst herinde, ender mit valg med at falde på et af disse to (hvis ellers plasma kan fungere):
Samsung: http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... D8005.html
Panasonic: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-p55vt50y (fås i denne uge for 15.000kr)

Hvilket, efter din mening, vil leve bedst op til mine krav? Ydermere skal det siges, at jeg er 100% ligeglad med 3D, så hvis jeg kan få samme billedkvalitet og størrelse UDEN 3D og derved spare nogle knaster, så er det klart et alternativ.

Og så et lille spøjst spørgsmål her til sidst:
Kan man få ophæng til så store TV (af den slags, der kan trækkes ud fra væggen og drejes (gerne 45grader+))?

Tak for jeres tid :-).

Mvh. Janus
Edinger said it. Der er blevet spillet en del fifa på min, so far uden problemer. Lader du skærmen stå et par timer med samme billede, kan du nok godt risikere lidt retention. Har dog aldrig selv prøvet det.

Et PS59D7005 til 9K er et rigtig lækkert tilbud(Så længe det varer), midtimellem 55' og 64'.

Identisk med D8005, pånær foden og qwerty på remoten(ret ubrugeligt, specielt hvis du har en smartphone).
Af jvmk
#173721
Tak for jeres svar.

Er det korrekt forstået, at billedkvaliteten på de i tråden nævnte Samsung modeller og Panasonic modellen er stort set ens? Har læst mig til, at Panasonic leverer en bedre menu, men synes ikke 5k for en menu (og -4"!) er givet godt ud - så er der andre fordele ved at vælge Panasonic TV'et fra Elgiganten fremfor 59" Samsung?
Af jvmk
#173722
klingenberg skrev:Edinger said it. Der er blevet spillet en del fifa på min, so far uden problemer. Lader du skærmen stå et par timer med samme billede, kan du nok godt risikere lidt retention. Har dog aldrig selv prøvet det.

Et PS59D7005 til 9K er et rigtig lækkert tilbud(Så længe det varer), midtimellem 55' og 64'.

Identisk med D8005, pånær foden og qwerty på remoten(ret ubrugeligt, specielt hvis du har en smartphone).
Jeg har en iPhone, så er dækket ind på den front. Foden er endda pænere på D7005. Inkluderer D8005 ikke også nogle ekstra SmartTV funktioner såsom browser i modsætning til D7005?

Hvor finder jeg det til 9k :)? Har fundet det til 10k hos wupti.com.
Af Olfred
#173723
Jeg har ps51d8005. Hvis jeg ser tv i dagtimerne med min optimale billedprofil, generer lyset, men valgte netop ps51d8005 fremfor vt50, pga den skulle have bedre lysstyrke, så har en ekstra profil til formålet, hvor lysstyrken er skruet op, og så har jeg ingen problemer.

Hvis prisen er den samme ville jeg klart tage d8005 pga du får væsentligt større og næsten lige så godt tv for pengene (på enkelte punkter, et bedre tv). Ellers spar nogle penge og lyt til klingenberg. Der er kun udseendet der adskiller de to tv.
Brugeravatar
Af edinger
#173724
Olfred skrev:Hvis prisen er den samme ville jeg klart tage d8005 pga du får væsentligt større og næsten lige så godt tv for pengene (på enkelte punkter, et bedre tv). Ellers spar nogle penge og lyt til klingenberg. Der er kun udseendet der adskiller de to tv.
Samme her. Hvilket også er svar på dit spørgsmål nedenfor.

jvmk skrev:Er det korrekt forstået, at billedkvaliteten på de i tråden nævnte Samsung modeller og Panasonic modellen er stort set ens? Har læst mig til, at Panasonic leverer en bedre menu, men synes ikke 5k for en menu (og -4"!) er givet godt ud - så er der andre fordele ved at vælge Panasonic TV'et fra Elgiganten fremfor 59" Samsung?
Af Mysen
#173728
jvmk skrev:Tak for jeres svar.

Er det korrekt forstået, at billedkvaliteten på de i tråden nævnte Samsung modeller og Panasonic modellen er stort set ens? Har læst mig til, at Panasonic leverer en bedre menu, men synes ikke 5k for en menu (og -4"!) er givet godt ud - så er der andre fordele ved at vælge Panasonic TV'et fra Elgiganten fremfor 59" Samsung?
Det er svært at definere, hvad "stor set ens" betyder. Der er forskelle på de tre tv, og Panasonic er det bedre tv, men værdien af tv'ene i forhold til prisen kan man nok aldrig blive enige om. Det er nogle rigtigt fine priser, der er på alle tre, men fordi der er forskelle, som nogle gerne vil betale for, så kan VI ikke svare for dig.

Panasonic har et bedre filter, og det betyder, at der er en bedre kontrast midt på dagen. Jeg har selv en Samsung plasma med et udmærket filter, og filteret gør, at man sagtens kan se tv selv om solen står ind. Men fordi en plasma har en front bestående af flere glaslag, så kan man altså ikke undgå en udtværing af billedet, når der er meget lyst. LED modellerne har kun én glasfront, og dét kombineret med den højere lysstyrke, som gør, at man kan bruge bedre filtre, gør, at de ikke oplever det samme kontrastfald som plasmaskærmene. Panasonic's Louver filter tillader en bedre kontrast i dagslys end Samsungs modeller, omend LED'erne stadig gør det bedre.

En anden ting er billedkvaliteten i optimale forhold. Her er de nok så tæt, at kun den kræsne ville bemærke forskellen, men et sted hvor Panasonic udmærker sig, er ved sortgengivelsen, og det er i hvert fald en ting, jeg godt kunne ønske var bedre på mit eget tv.

Buzz er endnu en ting, som jeg ville ønske, at der var lidt mindre af. Det er ikke særlig tit, det generer mig, men når tv'et kører med lav volume, så er jeg ved at blive sindssyg af at høre på det. Man er ikke sikker på at undgå problemet på en plasmaskærm fra Panasonic, men chancen er der, mens du nærmest med garanti får buzz med din Samsung. Det er ikke alle, der generes af det, men det er noget, JEG ville have med i mine overvejelser.

For at opsummerere:
Panasonic vinder på at være mere lydsvag, have et bedre sortniveau og på den bedre kontrast i dagslys. Det er tre ting JEG ville betale meget for. Omvendt er der mange penge at spare ved at vælge en af Samsungskærmene.
Af klingenberg
#173730
jvmk skrev:
klingenberg skrev:Edinger said it. Der er blevet spillet en del fifa på min, so far uden problemer. Lader du skærmen stå et par timer med samme billede, kan du nok godt risikere lidt retention. Har dog aldrig selv prøvet det.

Et PS59D7005 til 9K er et rigtig lækkert tilbud(Så længe det varer), midtimellem 55' og 64'.

Identisk med D8005, pånær foden og qwerty på remoten(ret ubrugeligt, specielt hvis du har en smartphone).
Jeg har en iPhone, så er dækket ind på den front. Foden er endda pænere på D7005. Inkluderer D8005 ikke også nogle ekstra SmartTV funktioner såsom browser i modsætning til D7005?

Hvor finder jeg det til 9k :)? Har fundet det til 10k hos wupti.com.
Enig mht foden :)

Ser ud til merlin, happii og proshop har udsolgt :o Prøv evt at forhandle lidt med Wupti.

Smæk remote app på din iphone = Awesome smart tv.
Faktisk ret nice, med apps som Red bull tv, youtube, ufc, explore 3d, collegehumor, nyheder osv. Der er også facebook, google maps, video-on-demand, men ikke sikker på browser. Jeg tror, uden at være sikker, at tv'et skal have dual-core for dette. Jeg tror dog det er pain-in-the ass at bruge det på tv.

Mht om VT50 er 5K bedre, så er det, som mysen siger, enormt subjektivt. Om 4-5 måneder er prisen faldet 25-40%, hvis du har tålmodighed. Personlig ligger mit ekstra limit på 2-3k ekstra for VT50, da jeg ikke rigtigt kan se forskel på billedet(har dog ikke prøvet dem side om side). Skulle jeg købe panasonic, havde jeg valgt ST50.

Samsungen er også 4 tommer større, size DOES matter ;)
Af 250
#173738
Jeg er selv ejer af et Panasonic og er fuld tilfreds. Men ellers er jeg også fuldstændig enig med Mysen...
Af jvmk
#173935
Valget endte med at falde på et PS64D8005 - glæder mig meget til at se det i aktion :). Tak for jeres vejledning.

Et sidste afklarende spørgsmål: Jeg har søgt nettet tyndt for at finde ud af, hvilke (og hvor mange) skruer+spændeskiver der skal bruges for at montere TV'et på væggen (monteres på et Vogel's EFW 6445 beslag) men uden meget held. Kan det passe, at det er 4 stk. M8 600 x 400? Det er min konklusion ud fra dette dokument: http://www.elgigantenbusiness.se/pdf/A4 ... 487F25.pdf
Skruer er ikke ligefrem min stærke side, så håber der er en anden PS64D8005 ejer derude, der kan hjælpe mig på vej.
Af PeterD
#173939
Aaargh...Kom for sent og nu har du truffet din valg!

Tillykke med skærmen. Begge tv er fortræffelige.

Nyd plasmaens gode egenskaber...

64"....Så kan der næsten være tv på den ene væg og sofa på den modsatte i festsalen/galasalen...SUPER!
Af jvmk
#173940
PeterD skrev:Aaargh...Kom for sent og nu har du truffet din valg!

Tillykke med skærmen. Begge tv er fortræffelige.

Nyd plasmaens gode egenskaber...

64"....Så kan der næsten være tv på den ene væg og sofa på den modsatte i festsalen/galasalen...SUPER!
Jeg fornemmer en smule sarkasme :-).
Af Mysen
#173942
nix.. Sadan skriver han bare...