Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
#155206
Hvordan kan det være at der ikke er udviklet mere i OLED teknologi til de små soveværelse og køkken tv på max 22".....Sonys XEL-1 er jo snart en legende inden for OLED for de små skærme , men siden det kom for 4 år siden er der sket NA-DA. Hvordan kan det være....?


Det burde da være et marked for det, når en del efterspørger skærme i bedre billedekvalitet end de nuværende til køkken, soveværelse, udhus (når man er blevet smidt ud af konen) etc...
Af -jacob
#155217
fordi folk ikke vil betale de penge de ville koste på nuværende tidspunkt. Det er også grunden til at vores nuværende tv ikke er blevet bedre end de er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#155218
LG har også en model, som er MEEEEGET større end Sonys...
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1289487054

Derudover så har vi samlet alle vores artikler om OLED ét sted, så du ikke behøver lede:
http://www.flatpanels.dk/oledtema.php

Samsung og LG lover eksempelvis 55" OLED næste år, så mon ikke de mindre skærme også kunne få et skub samtidigt. Det er dog ikke de små skærme der er salg i. Hvis man vil skubbe TV ud over disken, så skal det være i størrelser som også appellerer til stuen.
Af red_martians
#155226
Derudover kæmper man med problemer på OLED hvad angår levetid. De har en potential langt større risko for indbrænding af billede end plasma-skærme f.eks. har.
Af Holm86
#155243
Jeg har aldrig hørt om at billede kan brænde fast på en OLED skærm som på en plasma??

Det med farvernes holdbarhed blev der talt om for 4 år siden. Tror de er blevet bedre siden. Der sælges trodsalt mange mobile enheder med OLED skærme.
Af lrev 1-2
#155248
[quote="red_martians"]Derudover kæmper man med problemer på OLED hvad angår levetid. De har en potential langt større risko for indbrænding af billede end plasma-skærme f.eks. har.[/quote


Hej.

Er der andre som kan be eller afkræfte denne påstand....for hvis ovenstående står til troende,så er der da lange udsigter til at OLED bliver interessant.
(Troede faktisk at OLED var det "bedste fra 2 verdener"!)

mvh lrev
Af Mandrup
#155255
lrev 1-2 skrev: Hej.

Er der andre som kan be eller afkræfte denne påstand....for hvis ovenstående står til troende,så er der da lange udsigter til at OLED bliver interessant.
(Troede faktisk at OLED var det "bedste fra 2 verdener"!)

mvh lrev
Jeg er selv ejer af en Galaxy SII, og jeg kan tydeligt se, hvis skærmen har været tændt for længe på ét billede. Skifter jeg videre, så kan jeg bemærke brændmærket. Så JA! der er noget om snakken. Det har jeg også tidligere erfaret på CeBiT og CES-messer hos Samsung, LG, og Sony!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#155311
Da lyset skabes direkte i dioderne, så er OLED potentielt ligeså eksponeret for burn-in som plasma. Det afhænger alt sammen af hvordan levetiden for de tre grundfarver er på de færdige skærme. Rasmus så dog ikke problemer med retention eller burn-in på LG skærmen.

Jeg vil dog tilføje, at jeg også har prøvet nævnte Samsung telefon og det er helt klart det værste tilfælde af retention jeg har set på et kommercielt OLED panel. Man kunne godt frygte for Samsungs store skærme hvis ikke de har forfinet teknikken yderligere.
Af Mysen
#155338
Jeg har heller aldrig set (eller i hvert fald bemærket) retention på min kærestes iPhone4, og den er da generation ældre-end-SII.
Af lennon
#155339
Mysen skrev:Jeg har heller aldrig set (eller i hvert fald bemærket) retention på min kærestes iPhone4, og den er da generation ældre-end-SII.
Iphones retina skærm er mig bekendt et andet ord for traditionel LCD, - og altså ikke OLED . . ?
Af Mysen
#155341
Retina er en en slags kvalitetsstempel for den høje opløsning, der er på en iPhone. Hvor tætte pixels skal være for at opnå benævnelsen, kan jeg ikke huske, men det har ikke noget med paneltypen at gøre.

Jeg mener dog med ret stor sikkerhed, at iPhone 4 bruger OLED skærme, i hvert fald 1. generation. Den var udsolgt i en evighed for et års tid siden, fordi paneludbyderen(samsung tror jeg?) ikke kunne følge med.
Hvis jeg tager fejl, så beklager jeg, men det forklarer da til gengæld, hvorfor den undgår retention ;)
Af noxity
#155344
Jeg er så ret sikker på at Apple aldrig nogen sinde har solgt en iPhone4 med OLED.

Der var derimod noget om snakken med HTC som på et tidspunkt opgav at levere deres telefon med OLED og i stedet skiftede til LCD. Mener det var Desire ?
Af Mysen
#155347
Ja, det er vist rigtig at desire's første generation kom med OLED, mens næste ikke gjorde. Og at det er stort set umuligt at se på pakken, om man har fået det ene eller det andet..

Men jeg blev nødt til at google det første, og det er vist tilsyneladende IPS paneler fra LG, som Iphone 4 bruger.
Så er det ikke så sært, at den undgår fastbrænding..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#155351
Yes, i-devices bruger IPS. De har aldrig haft OLED.