Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Angel
#140448
Jeg og en ven havde en lang diskusion om LED på arbejdet igår, da han begyndte at sammenligne LCD og LED. Jeg nævnte at man ikke kan sammenligne mellem disse 2, da jeg mente at LED ikke er en skærm-/panel teknologi og hvis der var noget, han skulle sammenligne det med, skulle det være CCFL, da de begge bruges til samme formål i et LCD.

Han er godt klar over, at der er LED belysning integreret i et LCD tv, men så begyndte han også at ævle om, at et rent LED TV var for dyrt lige pt som Sony 14" LED. Der sagde jeg, at det var et OLED - IKKE et LED - da LED alene ikke er skærm-/panelteknologi. Og så sluttede han af med at sige at LED er OLED og der blev vi aldrig enige.

Nogen der kan komme med en bekræftelse af dette? for som jeg har forstået, så er LED ikke en skærm- eller et panelteknologi.
Af Mysen
#140449
LED står for light emitting diods, altså lysgivinde dioder, og deres funktion er rigtig nok at gennemlyse krystallerne i LCD skærmen. Som du selv nævner, så afløser de CCFL, fordi de bruger mindre strøm og er fysisk mindre. Det er dog stadig den samme teknologi.

OLED er "fremtidens" tv. De er pt. alt for dyre til at komme i stuen, og man kan ikke få et stort tv med denne teknologi endnu. Det skyldes jo teknologiens udviklingsniveau, men altså også at der ikke findes nogen fabrikker til at bygge skærmen. Efterspørgslen er stor lige nu, og lige nu fokuseres der på de helt små paneler til eksempelvsis mobiltelefoner.

OLED er iøvrigt forkortelsen af Organic Light Emitting Diods. Det er et helt andet panel, idet den bruger disse organiske dioder som pixels, der er i stand til at udsende lys helt uden bagbelysning. Det gør også, at de kan slukkes enkeltvis, hvilket betyder perfekt sort, og når der ikke er lys bagfra er betragtningsvinklen ligeledes høj.
Af Angel
#140493
Ja jeg havde kigget den artikel igennem. Men godt vi er enige om at LED ikke er et panelteknologi. For det er sådan han ser på det.
Brugeravatar
Af azrael
#140500
Samsungs marketingsmaskine har ikke arbejdet forgæves...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#140504
Der er i hvert fald én ting vi kan være sikre på, og det er at når Samsung engang kommer med OLED-TV, der kan købes i Fona, så bliver markedsføringen ikke lavet på ordet "OLED" alene, da det simpelthen ikke er nyt nok ift. "LED". Det bliver nok det fremherskende AMOLED til den tid, så man ikke fejlagtigt forveksler OLED med LED.

Det eneste de to teknikker har med hinanden at gøre er, at de begge benytter dioder - men i en MEGET forskellig sammenhæng. Dernæst er der nærmest ingen sammenligning, da selve virkemåden af skærmene (dvs. LCD vs. OLED) er så forskellig, at det nærmest er som nat og dag.